Turbo
Een turbo geeft een motor meer lucht. Hij voert de benodigde lucht onder (over)druk aan, waardoor de motor meer zuurstof krijgt en er meer brandstof volledig kan verbranden. Het gevolg: betere motorprestaties bij een gelijkblijvende cilinderinhoud.
1 uitlaatgasstroom
2 verse (buiten)lucht
3 gecomprimeerde lucht
4 compressorwiel
5 turbinewiel
6 lagerhuis met turbo-as
Wat doet een turbo?
Een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen en daarom noemen we hem ook wel ‘uitlaatgasturbo’. Een kleinere motor mét een turbo kan dus vergelijkbare prestaties leveren als een grote motor zónder turbo. Dit noemen we down-sizing met vaak ook als doel een laag brandstofverbruik.
Hoe werkt een turbo?
Vergelijk een turbo met een waterrad. Als je het water vervangt door uitlaatgassen, zie je de uitlaatgasstroom een turbinewiel aandrijven. Dit wiel is via een as verbonden met het compressorwiel. Dit wiel drukt verse lucht het inlaatsysteem in. De as met het turbinewiel en het compressorwiel vind je in het lagerhuis, een onderdeel van het binnenwerk.
De turbo heeft wat tijd nodig om op toeren te komen. Hij werkt pas goed als er voldoende uitlaatgasstroom is. Deze reactietijd noemen we het turbogat. Bij moderne auto’s wordt deze uitlaatgasstroom door een computer bijgestuurd om de turbo op toeren te houden.
Waardoor slijt een turbo?
Belangrijk voor een goede werking van de turbo is een goede smering van de turbo-as, die zo’n 220.000 toeren per minuut maakt. Zorg dus voor goed onderhoud en gebruik altijd de voorgeschreven motorolie. Een defecte turbo valt vaak te herkennen aan overmatig veel rook uit de uitlaat. Ook wanneer de motorprestaties opvallend minder zijn, is dat een indicatie van een turbogebrek. Dat geldt ook voor fluitende bijgeluiden. Doorrijden met een defecte turbo is géén aanbeveling, omdat de motor dan zware schade kan oplopen.
Hoe lang gaat een turbo mee?
Bij normaal gebruik en onderhoud mag je van de turbo verwachten dat deze ten minste 10 jaar of 150.000 km meegaat. Maar in veel gevallen gaat een turbo ook gerust een autoleven lang mee. Let op, vaak gaat de turbo kapot vanwege een onderliggend probleem. De minimale levensduur van een onderdeel speelt een rol bij de vraag of je de kosten eventueel kunt claimen bij de verkoper/reparateur.
Vervangend vervoer nodig?
Staat je auto voor langere tijd bij de garage vanwege een kapotte turbo en heb je vervangend vervoer nodig? Dan kun je bij de ANWB terecht voor een huurauto via onze partner Sunny Cars. Als ANWB-lid ontvang je ledenvoordeel op het huren van een auto.