Waterpomp
De naam zegt het al: een waterpomp pompt water rond. Of eigenlijk koelvloeistof. Dat is nodig om je motor te koelen. Uitlaatgassen en motorolie voeren weliswaar een deel van die warmte af, maar een ander deel wordt door de motor opgenomen. De circulatie van koelvloeistof zorgt voor een goed ‘temperatuurmanagement’ en voorkomt dat de motor oververhit raakt.
Hoe werkt een waterpomp?
De koelvloeistof wordt in de motor opgewarmd en naar de radiateur van de auto gepompt. Deze wordt gekoeld door de rijwind of koelventilator. Het rondpompen van koelvloeistof gebeurt door de waterpomp. Daarin zit een schoepenwiel. Een lager en keerring zorgen er samen voor dat de pomp soepel draait en de koelvloeistof niet naar buiten lekt. Het mechanisme wordt via de poelie aangedreven door een multiriem of distributieriem/-ketting.
Waarom slijt een waterpomp?
Vaak gaat een verouderde pomp koelvloeistof lekken. Heb je dat niet tijdig in de gaten, dan komt het koelsysteem koelvloeistof tekort waardoor de motor te heet wordt. Deze lekkage kan er ook voor zorgen dat er koelvloeistof binnenkomt in het lager. Gevolg: het lager gaat steeds zwaarder lopen en uiteindelijk loopt de hele pomp vast. Of erger, als de waterpomp wordt aangedreven door de distributie van de motor kan ook daar schade ontstaan, met motorschade als uiteindelijk gevolg. Moet je koelvloeistof bijvullen omdat het niveau te laag is? Laat dan het koelsysteem inclusief de waterpomp controleren.
Wat mag je qua levensduur verwachten?
Bij normaal gebruik en onderhoud mag je van de waterpomp verwachten dat deze ten minste de door de fabrikant opgegeven preventieve vervangingsinterval van de distributieriem haalt. In je onderhoudsboekje staat wanneer de distributieriem uit voorzorg vervangen moet worden en bij deze vervanging is het verstandig om de waterpomp mee te laten vervangen.
Als je auto een distributieketting heeft, mag je bij normaal gebruik en onderhoud verwachten dat de waterpomp ten minste 120.000 km meegaat. Het onderdeel slijt door gebruik. Als bestuurder heb je nauwelijks invloed op de levensduur van de waterpomp. Je moet er rekening mee houden dat de pomp een keer vervangen moet worden, maar vaak gaan ze ook een autoleven lang mee. De minimale levensduur van een onderdeel speelt een rol bij de vraag of je de kosten eventueel kunt claimen van de verkoper/reparateur.
Wat kost een waterpomp?
De waterpomp zelf is niet zo’n kostbaar onderdeel. De prijs varieert tussen een paar tientjes tot zo’n 100 euro. Montagetijd (dus kosten) is sterk afhankelijk van hoe de waterpomp wordt aangedreven. Als de waterpomp door de distributieriem wordt aangedreven, wordt aangeraden om de pomp preventief te vervangen. Andersom is het duurder. Als de pomp vervangen moet worden, moet ook de distributieriem worden vervangen.
Vervangend vervoer nodig?
Staat je auto voor langere tijd bij de garage vanwege een kapotte waterpomp en heb je vervangend vervoer nodig? Dan kun je bij ANWB terecht voor een huurauto via onze partner Sunny Cars. Als ANWB-lid ontvang je ledenvoordeel op het huren van een auto.