Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Voorkom een lege accu met een acculader

Staat jouw auto langere tijd stil, bijvoorbeeld omdat je hem hebt geschorst? Of rijd je heel vaak alleen maar korter stukjes? Dan zal de accu langzaamaan leeglopen, waardoor je op een gegeven moment niet meer kunt starten. Uiteindelijk kan een accu er aan stuk gaan. Met een 12-volt acculader houd je je auto-accu opgeladen, ook als je 'm niet of nauwelijks gebruikt.

Een accu verliest altijd spanning. Alleen door hem steeds bij te laden, bewaart hij genoeg stroom om de auto bijvoorbeeld te starten of de koplampen te laten branden en de radio te laten spelen als alleen het contact aanstaat. Ook als je een accu helemaal loskoppelt, zal hij dus uiteindelijk leeglopen.

Wat is een acculader?

Wil je voorkomen dat een accu leegloopt, dan kun je een acculader voor de auto gebruiken. Dat is een simpel apparaatje dat ervoor zorgt dat de accu spanning blijft houden. Het wordt ook wel een druppellader genoemd. Dit apparaatje heeft als voornaamste doel heeft om accu’s te onderhouden (hoewel je een lege accu er natuurlijk ook mee kunt opladen). Een druppellader gaat zelfontlading tegen, wat uiteraard de levensduur van de accu ten goede komt.

Welke acculaders zijn er?

We noemden hierboven al de druppellader. Maar welke acculaders zijn er nog meer?

  • De transformatorlader: deze zet wisselstroom van het lichtnet om naar gelijkstroom om de accu mee te laden. Deze laders kom je nog maar weinig tegen. Ze zijn erg zwaar.
  • Een hoogfrequentlader: deze kun je gebruiken om een een lege loodzuuraccu weer mee op te laden.
  • Een meertrapslader: deze laadt de accu volledig op in een aantal stappen. Deze acculaders kan je bijna altijd ook als druppellader gebruiken. Houd er wel rekening mee dat het ene type accu een andere 'trap' nodig heeft dan een ander type accu. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een gelaccu versus een loodzuuraccu.

Acculaders & starthulpen in de ANWB webwinkel 

Hoe sluit je een acculader aan?

Een acculader heeft een rode (+) en een zwarte (-) draad die je aan de accu dient te koppelen. Vaak zitten aan de uiteinden van de twee draden krokodillenklemmen (klemt) of kabelogen (draai je vast met een schroef). Verbind eerst de rode kabel met de positieve accupool (+) en daarna de zwarte kabel met de negatieve accupool (-).

Hoe laad je een volledig lege accu op?

Een volledig lege accu kan het best weer tot leven gewekt worden door 'm heel langzaam te laden met een druppellader. Dan is de kans het grootst dat de accu inwendig het weet te overleven. Je zou desnoods de gedemonteerde accu door jouw garage een dag en nacht langzaam kunnen laten laden.

Acculader en jumpstarter: wat is het verschil?

Naast een acculader bestaat er ook een jumpstarter. Dat is niet hetzelfde. Een jumpstarter is een extern krachtsysteem waarmee je de auto kunt starten als de accu leeg is - je laadt de lege accu er dus niet mee op. In principe heel handig om thuis in de garage te hebben staan, maar enige voorzichtigheid is wel geboden. Bij sommige auto's is er een reële kans op elektronicaschade door piekspanningen, met vaak hoge reparatiekosten als gevolg.

Bij de moderne auto is een starthulp steeds nadrukkelijker een professionele aangelegenheid geworden en is voorzichtigheid dus geboden. Heb je de auto eenmaal met een starthulp aan de praat gekregen, dan kun je het beste minstens een half uur gaan rijden om de accu weer op te laden.