Auto-onderhoud: naar welke garage ga je?
Naar de dealer, de universele garage of de merkspecialist?
Het is verstandig om in elk geval één keer per jaar je auto naar de garage te brengen voor onderhoud. Zo kun je een hoop narigheid voorkomen. Maar ga je dan naar de dealer, een BOVAG-garage, de universele garage of de merkspecialist? We leggen de verschillen uit.
1. De dealer
Als je auto nog onder garantie valt, is het belangrijk om het onderhoud volgens de voorschriften van de fabrikant te doen. Laat je het voorgeschreven onderhoud uitvoeren door een dealergarage, dan ontstaat er normaal gesproken geen discussie over de juiste uitvoering.
Een auto die door een dealer is onderhouden, levert bij inruil vaak iets meer op. Houd er wel rekening mee dat onderhoud er vaak duurder is. Een dealergarage heeft hoge overheadkosten. Ze hebben bijvoorbeeld een luxe showroom, een dure locatie, speciaal gereedschap, expertise en veel personeel.
Ook moeten dealers vaak officiële onderdelen gebruiken. Die zijn duurder, dus dat zie je terug in de prijs.
2. Een BOVAG-garage
Garages die bij de brancheorganisatie BOVAG zijn aangesloten, zijn gebonden aan de BOVAG-voorwaarden. Deze zijn opgesteld in overleg met de ANWB en de Consumentenbond en worden beschouwd als redelijke voorwaarden. Hierin is onder meer bepaald dat op onderhoud en reparatiewerk zes maanden garantie zit.
Nagenoeg alle merkdealers zijn aangesloten bij de BOVAG. Er zijn ook veel universele garages en merkspecialisten BOVAG-lid.
3. Een universele garage
Universele garages werken geheel zelfstandig. Voordeel van deze garages is dat zij vaak een wat lager uurtarief hebben. Door de kleinschaligheid van het bedrijf kent het personeel vaak de klanten en de geschiedenis van de auto’s goed.
Nadeel is dat zij niet altijd de juiste, specialistische apparatuur hebben om bijvoorbeeld diagnoses te kunnen stellen of gecompliceerde reparaties uit te voeren. Voor reparaties aan banden, ruiten, etc. kun je wél prima terecht bij een universele garage.
4. Een merkspecialist
Een merkspecialist is een onafhankelijk garagebedrijf dat is gespecialiseerd in één merk. Vaak zijn dat de duurdere, populaire merken (Alfa Romeo, BMW, Volvo, Mercedes, Land Rover, etc.). Een merkspecialist heeft erg veel specifieke kennis in huis en toegang tot een netwerk van goede gebruikte en gereviseerde onderdelen. Dat kan veel geld schelen.
Onnodig geld uitgeven aan auto-onderhoud voorkomen
Onderhoud van je auto is een kostbare aangelegenheid. Het is goed om je voor te bereiden wanneer je met de auto naar de garage gaat voor onderhoud, APK, reparaties of schadeherstel. Je kunt voorkomen dat je onnodig geld uitgeeft en je kunt besparen op reparaties en onderhoud met deze tips:
-
Enkele verschillende offertes opvragen loont bijna altijd.
-
Vraag vooraf heel duidelijk om een offerte met uitgesplitste kosten: van arbeidsloon tot onderdelen tot verwijderingsbijdrage tot btw. Vraag ook om een update als de reparatie toch hoger wordt dan de offerteprijs. Tip: Bovag-garages moeten je informeren als de prijs meer dan tien procent hoger dreigt te worden.
-
Universele onderdelen zijn een prima goedkoper alternatief voor duurdere originele onderdelen en wat de kwaliteit betreft soms gelijkwaardig aan het origineel. Wil je zeker zijn dat zulke onderdelen van goede kwaliteit zijn, vraag dan naar ‘OEM’-onderdelen (Original Equipment Manufacturer-kwaliteit). Dat zijn onderdelen die zijn gemaakt door de oorspronkelijke leveranciers, van originele uitrustingskwaliteit.
-
Als je naar de garage gaat voor een technische storing aan je auto, maak dan duidelijke afspraken vooraf. Vraag de garage een verwachting over hoe lang het duurt om diagnose te stellen uit te spreken en je te informeren als die verwachting af blijkt te wijken.
- Het kan soms veel tijd (en dus geld) kosten om een diagnose te stellen.
Ook handig om te weten
De rekening van de garage kan soms erg onduidelijk zijn. Hij staat vaak vol voor de leek nietszeggende vaktermen. We geven je wat opheldering.
1. Oliefilter vervangen
Telkens als olie wordt ververst, wordt ook het oliefilter vervangen. Dat gebeurt bij elke onderhoudsbeurt. Het interieurfilter (pollenfilter) is óf jaarlijks, of elke 15.000 kilometer aan de beurt. Bij auto’s met zogeheten longlife-olie zijn de intervallen langer. Het luchtfilter wordt alleen bij een grote beurt vervangen.
2. Bougies vervangen
Een bougie produceert de vonk die nodig is om het benzineluchtmengsel in de cilinder te ontsteken. De meeste bougies moeten bij elke grote beurt worden vervangen. Platinum/iridium bougies gaan twee keer zo lang mee, maar zijn wel duurder. Vraag je garage naar de opties.
3. Ruitensproeiervloeistof
Je kunt ruitensproeiervloeistof gemakkelijk zelf bijvullen. Dan ben je vaak goedkoper uit. Ruitenwisserbladen kun je ook zelf vervangen, al is daar wat handigheid voor nodig.
4. Koelvloeistof
Na 60.000 kilometer of 48 maanden zijn de meeste auto’s toe aan nieuwe koelvloeistof. Laat het goedje vervangen door de garage; bijvullen (altijd bij een koude motor!) kun je zelf. Let op het peil: de vloeistof hoort niet te verdwijnen uit het gesloten systeem. Is dat wel het geval, dan is er ergens een lekkage en zal de motor uiteindelijk warm lopen.
5. Olie verversen
Het type olie is erg belangrijk voor de levensduur van je motor. Vaak hebben garages olie in bulk: een grote voorraadtank met olie die voor zoveel mogelijk automodellen geschikt is. Die olie kan kwalitatief beter (en dus duurder) zijn dan voor jouw auto noodzakelijk.
6. Milieutoeslag
Een garage moet betalen voor milieuvriendelijke afvoer van schadelijk afval. Dat wordt doorberekend aan de klant.
7. Klein materiaal
Een poetsdoek, nippeltje, ringetje, likje vet, spuitje olie om sloten en scharnieren te smeren. Voor deze spullen wordt een klein percentage over het totaalbedrag berekend.
8. Petrol Saver
Dit middel wordt toegevoegd aan de brandstof om kleppen en injectoren te reinigen. Het kan helpen als er sprake is van vervuiling, maar wordt ook wel preventief gebruikt. Het liefst bespreekt de garage dit vooraf met de klant.
9. Afmeldtarief apk goedkeuring
Als je auto apk gekeurd wordt, moet hij worden afgemeld bij de RDW. Sommige garages rekenen alleen de afmeldleges, andere tellen ook afschrijving en certificering van APK-apparatuur mee in de afmeldkosten. Daarom kan het bedrag variëren.
10. Computer of data uitlezen
De computer van de auto wordt op een apparaat van de garage aangesloten om zo het storingsgeheugen te kunnen uitlezen en eventuele software-updates te installeren.
11. Distributieriem vervangen
Wanneer een distributieriem moet worden vervangen, verschilt per auto. Het zijn vooral de arbeidskosten die vervanging duur maken: de monteur is er snel een paar uur mee zoet. Vaak gaat deze reparatie gepaard met het vervangen van de waterpomp, omdat de monteur er dan goed bij kan.
12. Waterpomp
Het is aan te raden om de waterpomp preventief mee te vervangen met de distributieriem, als die de waterpomp aandrijft. Laat je de pomp zitten en vervang je alleen de riem, dan moeten ze beide worden vervangen als de pomp het later alsnog begeeft.
13. Arbeidsuren
Je betaalt voor het aantal uren dat de monteur bezig is. Die tarieven variëren sterk. Maar uitgaande van een universele garage die is aangesloten bij de BOVAG, zal dat gemiddeld € 60 tot € 80 per uur zijn, exclusief btw. Bij dealerbedrijven begint het tarief meestal bij zo’n € 80 tot soms ver voorbij € 100. Vaak krijg je voor die meerprijs extra service, zoals een wasbeurt.
Vervangend vervoer nodig?
Staat je auto voor langere tijd bij de garage en heb je vervangend vervoer nodig? Dan kun je bij ANWB terecht voor een huurauto via onze partner Sunny Cars. Als ANWB-lid ontvang je ledenvoordeel op het huren van een auto.