Een oververhitte motor, wat nu?
Op het dashboard zie je dat het waarschuwingslampje van het koelsysteem begint te branden. De temperatuurmeter van je motor loopt verontrustend snel op. Misschien komt er zelfs rook uit de motorkap. De oorzaak? Een oververhitte motor. In dit artikel leggen we uit hoe dit probleem ontstaat en wat je ertegen kunt doen.
Niet doorrijden met een oververhitte motor!
Vermoed je dat de motor van je auto oververhit is? Rijd dan niet door! Dit kan grote schade veroorzaken aan de motor. Lees hieronder wat je kunt doen, of schakel direct de Wegenwacht in voor hulp.
Oorzaak 1: het koelsysteem lekt of is defect
Koelwater voert de warmte van de motor af. Zit er een lek in het koelsysteem, dan verlies je koelwater. Hoe meer koelwater je verliest, hoe minder goed de warmte van de motor afgevoerd kan worden.
Wat kun je doen?
Vermoed je dat dit de oorzaak is van je oververhitte motor? Probeer of je de oplopende temperatuur van de motor tijdens het rijden in de hand kunt houden door de kachel op de warmste stand te zetten, de airco uit te schakelen en de blower op de hoogste stand te zetten. Zet het raam open als het te warm wordt.
Werkt dit niet?
Rijd dan niet door, maar stop op een veilige plek om het koelvloeistofpeil te controleren. Schakel bij voorkeur de Wegenwacht in, want controleren van het koelvloeistofniveau is niet zonder gevaar. Doe je het niet goed, dan kan het leiden tot zeer ernstige brandwonden! Ook is het giftig en kan het de lak van je auto aantasten.
Controleer je het toch liever zelf? Wees dan heel voorzichtig en doe dit als volgt:
- Laat eerst de motor minimaal een kwartier (!) afkoelen met de motorkap open, zodat de warmte sneller kan ontsnappen.
- Draai de dop van de radiateur of expansietank van een hete motor nooit gelijk helemaal los, maar doe dit beetje bij beetje. Let op: er kan een levensgevaarlijke fontein van gloeiend hete koelvloeistof gaan spuiten met zeer ernstige brandwonden tot gevolg!
- Draai voorzichtig de dop van de koeling een klein beetje los en laat de druk ontsnappen. Doe dit met een doek om je hand te beschermen.
- Is het vloeistofpeil te laag? Vul het dan bij met koelvloeistof. In noodgevallen kun je ook bijvullen met (leiding)water. Let er wel op dat water ten opzichte van koelvloeistof een veel hoger vriespunt heeft. Na gebruik van water moet je (of jouw garagehouder) daarom altijd het koelsysteem controleren en de vloeistof verversen.
Laat het koelsysteem zo snel mogelijk door de garage controleren op de oorzaak van de oververhitting en laat het afvullen met koelvloeistof in verband met antivries.
Oorzaak 2: de motor wordt te zwaar belast
Als de krachtbron zwaar belast wordt, kan de motor snel te warm worden. Denk aan hoe warm je het zelf krijgt als je een heuvel op rent; dan helpt het niet als het buiten ook nog eens warm is. Iets vergelijkbaars gebeurt bijvoorbeeld wanneer je met een caravan de bergen in trekt en te snel opschakelt of te lang gebruik maakt van de cruise control.
Wat kun je doen?
- Loopt je motor warm in de bergen? Schakel dan terug. Het is met een caravan heus niet vreemd dat je bij een steile helling in de eerste versnelling naar boven moet.
- De motor mag dan ook best loeien: bij bovenstaand scenario is dat zelfs een goed teken. De temperatuurmeter gaat nog altijd omhoog, maar veel minder snel. Sterker nog: ondanks het hoge toerental zal de auto minder brandstof verbruiken.
- Als je diezelfde helling naar beneden rijdt, doe je dat ook in zijn één. Dat geeft controle: laat je het gas los, dan remt het span immers op de motor. De temperatuurmeter daalt duidelijk. Onderaan een lange helling kan je motor weer behoorlijk zijn afgekoeld.
Meer over rijden in de bergen.
Oorzaak 3: een defecte koelventilator
Een ander veelvoorkomend probleem is een defecte koelventilator. De koelventilator helpt bij het afkoelen van de koelvloeistof die door de radiateur stroomt. Werkt deze niet, dan wordt je motor te warm.
Wat kun je doen?
De koelventilator checken is heel makkelijk: laat de (warme) motor draaien terwijl je auto stilstaat. Als de koelventilator goed werkt, dan zal deze na een minuut of tien hoorbaar aanslaan, dat klinkt als een bladblazer. Hoor je niks? Dan is 'ie kapot.
Hulp nodig? De Wegenwacht staat klaar
Heb je nog geen Wegenwacht pakket? Bestel Wegenwacht Service en profiteer ook van de beste pechhulp.
Pechhulp in je woonplaats
Bij pechhulp denk je waarschijnlijk aan autopech onderweg. Maar wist je dat maar liefst 40% van de pechgevallen plaatsvindt in de eigen woonplaats?
Heb je al een Wegenwacht pakket en wil je ook geholpen worden bij pech in je woonplaats? Check dan of Woonplaats Service in je pakket zit.
Deel deze pagina