Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Vocht in koplamp: vaak geen reden tot zorg

Condens aan de binnenzijde je koplampen is een normaal verschijnsel dat vanzelf weer weggaat. Maar gebeurt dat niet, dan is het verstandig om er wél naar te laten kijken. We leggen uit waarom.

Hoe komt er vocht in de koplamp?

Condensvorming in de koplampunits is een normaal verschijnsel. Wanneer je jouw auto parkeert, vooral in een vochtige omgeving met een hoge luchtvochtigheid (zware regenbui, wasstraat), ontstaat er aan de binnenkant een lichte condensvorming. Over het algemeen treft deze aanslag alleen het glasgedeelte, omdat juist daar het temperatuurverschil het grootst is.

In de praktijk zie je deze condens vaak niet eens, omdat het zo weer verdwenen is. Dat komt doordat de koplamp een open verbinding heeft zodat 'ie kan 'ademen'. Blijft de koplamp beslagen, dan is er wel wat aan de hand en moet je er iets aan doen.

Vocht in koplamp zelf verhelpen: kan dat?

Heb je een auto van een recent bouwjaar – zeg maar 15 jaar oud of jonger - ga dan niet zelf aan de gang. Verlichting is bij moderne auto’s erg complex en de koplampunit verwijderen is een ingewikkelde klus. Bovendien moet na afloop de koplamp weer afgesteld/gekalibreerd worden. Daar heb je speciale apparatuur voor nodig. Laat de garage deze klus dus doen.

Oudere auto: zelf verhelpen is (soms) mogelijk

Heb je een oudere auto en ben je een beetje handig? Dan kun je de koplampunit demonteren en het vocht in de koplamp verwijderen. Pas op dat je de reflector niet aanraakt.

Overigens zal het probleem terugkomen als je de oorzaak niet vindt. Ga hier dus naar op zoek. Een paar tips:

  • Zet de auto in de zon met de verlichting aan. Is er na een paar minuten dan nog steeds vocht aanwezig, dan is het ventilatiesysteem waarschijnlijk verstopt.
  • Koplampen hebben vaak sleuven of een ontluchtingsgaatje met een rubberslangetje. Check of dit niet is verstopt. Maak het indien nodig weer gangbaar. Je kunt ook een heel klein gaatje boren in de behuizing van de lamp. Doe dat bijvoorbeeld achter de reflector. Zo kan het water weglopen en condensatie verdampen.

Wanneer is vocht in koplamp APK-afkeurpunt?

Vocht in de koplamp zorgt voor een mindere lichtopbrengst en een ander lichtbeeld. Daarom kan een APK-afkeurpunt zijn als je niet aan de gestelde eisen voldoet. Vocht in een achterlicht is overigens geen APK-afkeurpunt.

Kan ik een boete krijgen voor vocht in mijn koplamp?

In theorie kun je een boete krijgen voor vocht in je koplamp. Maar dan heb je het wel heel bont gemaakt want dan is de lichtopbrengst heel laag geworden. Normaal gesproken heb je dan allang actie ondernomen, want niemand rijdt graag in het donker met slechte verlichting. 

Hulp nodig? De Wegenwacht staat klaar

Kun je niet veilig de weg op, bijvoorbeeld vanwege vocht in je koplamp? Ook dan staat de Wegenwacht voor je klaar. Heb je nog geen Wegenwacht pakket? Bestel Wegenwacht Service en profiteer ook van de beste pechhulp.

Pechhulp in je woonplaats

Bij de Wegenwacht denk je waarschijnlijk aan autopech onderweg. Maar wist je dat maar liefst 40% van de pechgevallen plaatsvindt in de eigen woonplaats? 

Heb je al een Wegenwacht pakket en wil je ook geholpen worden bij pech in je woonplaats? Check dan of Woonplaats Service in je pakket zit.

De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Private lease 

Steeds meer Nederlanders leasen hun privé-auto. Lees alles over private lease en ontdek of het ook wat voor jou is.

Verkoopservice 

Verkoop je auto gegarandeerd via de ANWB. Snel en zonder te onderhandelen met kopers.