ADAS - Aandacht voor gevaarlijke tekortkomingen van rijhulpsystemen
Standpunt ANWB
Wat is ADAS?
Steeds meer auto’s zijn uitgerust met rijhulpsystemen, we noemen die systemen ook wel: Advanced Driver Assistance Systems, kortweg: ADAS. Voorbeelden hiervan zijn Adaptive Cruise Control of verkeersbordherkenning en noodhulpsystemen, zoals het noodremsysteem. ADAS maken het de bestuurder gemakkelijker en kunnen een bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid. Hiervoor is het van belang dat gebruikers goed bekend zijn met het gebruik van ADAS.
Wat vindt de ANWB?
De ANWB omarmt deze techniek en neemt deel aan het kernteam van de ADAS alliantie om de verdere adoptie en ontwikkeling in goede banen te leiden. Hoewel deze systemen de veiligheid kunnen verbeteren, brengt de introductie ook bepaalde risico's met zich mee. Wij vinden dat hierover nog te weinig bekend is en dat zowel weggebruikers als organisaties in het mobiliteitsveld zich hier meer bewust van zouden moeten zijn. De zelfrijdende auto die alles 100% veilig kan, is een aantrekkelijk beeld maar dat is voorlopig nog verre toekomstmuziek.
De ANWB krijgt regelmatig signalen van leden over rijstrookondersteuning en noodremsystemen. Het eerste systeem stuurt in sommige auto’s bijvoorbeeld naar links als de bestuurder een schuine lijn wil passeren naar de spitsstrook. Ook kan de stuurondersteuning in een bocht wegvallen wanneer de kantlijn onderbroken is door bijvoorbeeld slijtage. Het noodremsysteem grijpt in sommige gevallen onnodig in als een weggebruiker pas op het laatste moment voorrang verleent, met alle risico’s voor achterliggende weggebruikers (en schrik voor de inzittenden van het ADAS-voertuig). Rijhulpsystemen gaan een steeds grotere rol spelen en de ANWB wil daarom graag dat er een centraal meldpunt komt voor deze signalen en dat deze problematiek wordt ondervangen in overheidsbeleid ten aanzien van ADAS.
(Standpunt ANWB Belangenbehartiging d.d. 04-10-2023)