Heb ik een slimme meter?
En meer antwoorden op vragen over slimme energiemeters
Ongeveer 95% van de woningen in Nederland heeft al zo’n slimme elektriciteits- en gasmeter. Waar dat kon, zijn die geïnstalleerd door de netbeheerder. De kans dat er bij jou een slim apparaatje in de meterkast hangt is dus groot, maar ook geen zekerheid.
1. Wat is een slimme meter?
2. Hoe weet ik of ik een slimme meter heb?
3. Heb ik ook een slimme gasmeter?
4. Slimme meter aanvragen/vervangen
5. Slimme meter app
6. Profiteer met ANWB Energie
7. Andere veelgestelde vragen over slimme meters bij ANWB Energie
Een slimme meter is een vereiste om te kunnen profiteren van dynamische tarieven. Maar: laten we bij het begin beginnen!
1. Wat is een slimme meter?
Een slimme meter is een digitale energiemeter die je energieverbruik op afstand kan uitlezen. Op die manier worden de meterstanden automatisch verstuurd naar de netbeheerder in jouw regio en vervolgens naar je energieleverancier. Een dynamisch energiecontract werkt met uurtarieven en om je verbruik te kunnen koppelen aan die tarieven is een slimme meter nodig. Ieder uur zelf je meterstand doorgeven is natuurlijk geen optie.
Een slimme meter van het merk Landis Gyr
2. Hoe weet ik of ik een slimme meter heb?
De kans is groot, want zo’n 95% van de aansluitingen in Nederland heeft al een slimme meter. In 2015 is de massale uitrol van de slimme meter van start gegaan. Het is dus niet gek als je alweer vergeten bent dat de netbeheerder bij je is langs geweest of misschien ben je in de tussentijd verhuisd naar een ander adres. Waar kun je nu aan zien aan zien dat de energiemeter die jouw meterkast hangt slim is of juist niet?
Digitale meter
Het is ieder geval niet zo dat iedere meter met een digitaal scherm om meterstanden af te lezen ook direct een slimme meter is. Kun je op de meter het bouwjaar ontdekken en is deze van vóór 2011? Dan is het zeer waarschijnlijk een ‘domme’ meter in een digitaal jasje en nog geen slimme meter.
P1-poort
Een ander uiterlijk kenmerk waaraan je zou kunnen zien of je een slimme meter hebt is de P1-poort. Klink technisch, maar op slimme meters zit een stekkeraansluiting voor een zogenoemde P1-meter. Met zo'n metertje kun je 'live' je stroom- en gasverbruik inzien. Je ziet hoeveel stroom je verbruikt. Voor gas is er geen live data, maar meestal een kleine vertraging van vijf minuten.
Heeft de meter een plekje om de P1-meter in te pluggen? Dan gaat het dus om een slimme meter. Is deze aansluiting er niet, dan is het een 'domme' digitale meter.
Dit is de P1 poort (rechts) van een slimme meter
Merken en types slimme meter
Het aantal merken en modellen die in Nederland zijn geïnstalleerd is beperkt. Zie je één van de volgende merk- en typeaanduidingen op de meter staan dan is het een slimme meter:
Merk | Type |
---|---|
Iskra | AM550, M382 |
Kamstrup | 382JxC |
LandysGyr | E350, E360 |
Kaifa | E0025, MA105, MA304 |
Sagemcom | S210, T210-D, XS210, T211, S211 |
ZIV | CTA5 |
Analoge meter
Heeft je meter nog een draaischijf? Dan behoor je tot een select gezelschap in Nederland met een analoge meter. De meterstand wordt weergeven op een teller. Hoe meer je verbruikt hoe sneller de draaischijf vooruit gaat. Lever je met zonnepanelen meer terug dan je verbruikt op dat moment, draait de schijf de andere kant op.
Dit is geen slimme meter, maar een conventionele ' domme' meter met een draaischijf
3. Heb ik ook een slimme gasmeter?
Behalve een slimme stroommeter kan ook je gasmeter slim zijn. Heb je een slimme stroommeter, dan is de kans heel groot dat je gasmeter dat ook is. Anders geldt hetzelfde: is je elektrameter (met alle respect) nog dom, dan is je gasmeter dat ook.
Een slimme gasmeter is altijd gekoppeld aan de slimme stroommeter. De stroommeter geeft uiteindelijk ook de gasdata door aan je netbeheerder. Soms ontstaan er problemen met het doorgeven van de gasdata als de slimme stroom- en gasmeter te ver van elkaar zijn geplaatst.
4. Slimme meter aanvragen
Heb jij nog geen slimme energiemeter en wil je deze aanvragen? Dan kun dat je het beste zelf doen via de netbeheerder van jouw regio. Dat is veelal ook nog eens gratis. Houd er wel rekening mee dat het plaatsen van de meter gemiddeld zo'n 10 weken op zich laat wachten. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met jouw netbeheerder.
Slimme meter vervangen
De eerste generatie slimme meters nadert inmiddels het einde van hun technische levensduur. Veel van deze meters communiceren via het zogenoemde GPRS-signaal, een 2G netwerk wat (uiterlijk in 2029) definitief uit Nederland zal verdwijnen. Als jouw meter aan vervanging toe is neemt jouw regionale netbeheerder automatisch contact met je op, je hoeft hier zelf niets voor te doen.
Jouw netbeheerder stuurt vervolgens een monteur op afgesproken datum en tijdstip langs die binnen ongeveer een uur jouw meter vervangt. Tijdens de vervanging wordt je gas -en stroomtoevoer kort onderbroken. De nieuwe meter begint na plaatsing meteen met het registreren van je verbruik.
5. Slimme meter app
We hadden het hierboven al even over de P1-poort. Daar kun je niet alleen aan herkennen of je een slimme meter hebt, je kunt die poort ook gebruiken om een energieverbruiksmanager (P1 meter) op aan te sluiten. Zo’n P1-meter kost een paar tientjes en kan live je verbruik en de opwek van je zonnepanelen meten. De bekendste P1-meter is die van Homewizard, welke zowel met een gratis app op je telefoon of met een los aan te schaffen schermpje te gebruiken is.
6. Profiteer van je slimme meter met ANWB Energie
Hangt in jouw meterkast een slimme meter, dan kun je daar flink mee besparen. Kies voor een dynamisch energiecontract van ANWB Energie en profiteer van de schommelingen op de energiemarkt. Zo kun je tussen 9 en 17 uur en in de weekenden doorgaans extra voordelig stroom verbruiken. Heb je een elektrische auto, dan kun je met de ANWB Slim Laden app zelfs nóg veel meer besparen.
7. Andere veelgestelde vragen over slimme meters
Bij ANWB Energie werken we met een dynamisch uurtarief. Je energietarief kan op het ene moment van de dag lager zijn dan op het andere moment. Daarom moeten we niet alleen weten hoeveel stroom en gas je verbruikt, maar ook wanneer je dit verbruikt. Zo kunnen we jou de eerlijkste prijs voor energie rekenen.
Ja, dat is mogelijk. Als je een slimme meter hebt aangevraagd bij je netbeheerder, maar deze is nog niet geïnstalleerd kun je toch starten. We vragen je dan om de bevestiging van je netbeheerder over de plaatsing van je slimme meter met ons te delen. Als we die hebben ontvangen kunnen we de levering alvast starten. Dat betekent helaas wel dat we je verbruik nog niet op uurniveau kunnen uitlezen. We verdelen daarom dan achteraf je verbruik over de uren van de dag. Dat doen we op basis van je verbruiksprofiel dat wij als leverancier hebben ontvangen van je netbeheerder. Je verbruik is dan ook nog niet zichtbaar in onze app.
Op de dag dat wij starten met de levering vragen we je dan ook nog de startstanden van je meter aan ons door te geven.
Als je slimme meter deze melding geeft, dan zijn de slimme functionaliteiten uitgeschakeld. Je slimme meter functioneert dan als een ouderwetse energiemeter, die enkel bijhoudt wat je verbruik is en de meterstanden niet automatisch doorgeeft aan de energiemaatschappij. Je regionale netbeheerder kan de slimme meter weer ‘AAN’ zetten.
Met een slimme meter is het doorgeven van meterstanden verleden tijd. Dat gaat allemaal automatisch. Heb je nog geen slimme meter of staat de meter lang(er) in storing? Dan ontvang van je van ons vanzelf een e-mail om je meterstanden door te geven.
Absoluut niet. Alleen jij, je regionale netbeheerder en je huidige energieleverancier kunnen de gegevens die uit je slimme meter komen inzien. Deze gegevens worden nooit gedeeld met andere partijen.
Als je slimme meter in storing staat, krijgen wij geen verbruiksdata van de netbeheerder doorgestuurd. Het is aan de netbeheerder om deze storing voor je op te lossen. De slimme meter slaat mogelijk wel lokaal je verbruiksdata op en als de storing verholpen is komt de data alsnog in de app.
Wanneer de storing langer aanhoudt, kan het zijn dat de verbruiksdata verloren gaat. In dat geval wordt het verbruik van de tussenliggende periode volgens het standaardverbruiksprofiel, dat wij als leverancier hebben ontvangen van je netbeheerder, over de uren verdeeld én gekoppeld aan de bijhorende tarieven. Vanaf het moment dat de storing verholpen is, ontvangen wij weer het exacte verbruik.
Deel deze pagina