MRB of Motorrijtuigenbelasting
Betalen voor het bezit van een auto
Motorrijtuigenbelasting (MRB) is het bedrag dat je jaarlijks aan het rijk betaalt wanneer je een auto, motor of vrachtwagen bezit.
Wegenbelasting
MRB wordt in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd. Ook de oude term houderschapsbelasting wordt nog weleens gebruikt. Maar de officiële benaming luidt motorrijtuigenbelasting. Dit is ook de term die de Belastingdienst aanhoudt. Laat je door al die verschillende benamingen niet in de war brengen: de termen wegenbelasting en motorrijtuigenbelasting betekenen dus exact hetzelfde.
MRB in 2025: vijf factoren
De hoogte van de motorrijtuigenbelasting hangt af van 5 factoren:
- De CO2 uitstoot. Is deze 0 gram per kilometer (volledig elektrisch of auto’s op waterstof) dan betaal je kwarttarief MRB. Ligt de uitstoot tussen 1 en 50 gram per kilometer (semi-elektrisch) dan betaal je driekwarttarief MRB, daarboven voltarief.
- Het leeggewicht van je auto. Dat is te vinden in het kentekenregister als ‘massa ledig voertuig’ bij gewichten. Of je neemt de ‘massa rijklaar’ van je kentekencard en trekt daar honderd kilogram vanaf. Het tarief loopt op met de toename van het gewicht.
- De brandstofsoort. Benzine wordt het minst belast, gevolgd door LPG (met een G3-installatie) en aardgas, dan diesel en als laatste ouderwetse LPG-installaties en overige.
- In welke provincie je woont. De provincies mogen een deel belasting bovenop dat van het Rijk zetten: de provinciale opcenten.
- Bij een dieselauto: of deze vervuilend is door meer dan 5 mg/km fijnstof uit te stoten. In de praktijk zijn dit auto’s zonder een roetfilter af-fabriek. Grofweg betreft het auto’s vóór september 2009, waarvan de fijnstofuitstoot niet is vastgelegd in het kentekenregister. Voor bestelauto’s van ondernemers geldt de fijnstoftoeslag alleen voor auto’s die 12 jaar of ouder zijn. De toeslag bedraagt 19% van het rijksdeel MRB. Dit is ongeveer 15-16% van het MRB bedrag inclusief provinciale opcenten.
Overzicht MRB 2025
1. Volledig elektrisch (EV) 0 g/km CO2 | 75% korting |
2. Reguliere voertuigen | Voltarief |
3. Semi-elektrisch (PHEV) 1-50 g/km CO2 | 25% korting |
4. Hybride >50 g/km CO2 | Voltarief |
5. Vervuilende diesel (bestel-) auto particulier >5 mg/km fijnstof | 15% toeslag |
6. Vervuilende diesel bestelauto ondernemer > 5 mg/km fijnstof + ≥ 12 jr oud | 15% toeslag |
Toekomst MRB
In 2025 moeten volledig elektrische auto’s het kwarttarief betalen. Het kabinet heeft besloten dit voor de periode 2026 tot en met 2029 om te zetten naar driekwarttarief. Vanaf 2030 is het de bedoeling dat emissievrije personenauto’s het volle MRB tarief gaan betalen.
Jaar | Tariefkorting |
2025 | 75% |
2026 t/m 2029 | 25% |
Vanaf 2030 | 0% |
Zeer zuinige auto’s betalen in 2025 driekwarttarief wegenbelasting. Vanaf 2026 verdwijnt de korting en betalen ze voltarief. Het betreft auto’s die een CO2-uitstoot hebben van maximaal 50 g/km. In de praktijk zijn dit PHEV’s (Plug-in Hybrides). Let hierbij op, niet alle PHEV’s voldoen aan deze grens.
MRB kampeerauto's
Kampeerauto’s (campers) kunnen in aanmerking komen voor een speciaal kampeerautotarief. Voor de Belastingdienst is een camper een personenauto:
- waarvan de binnenruimte is ingericht voor het vervoer en verblijf van personen
- die is voorzien van een vaste kook- en slaapgelegenheid
- die voldoet aan de overige inrichtingseisen
Het kampeerautotarief is een kwart van de wegenbelasting die je moet betalen voor een personenauto. Verhuur je je kampeerauto bedrijfsmatig, dan betaal je het halftarief van een personenauto. Volgens het Belastingplan 2024 wordt vanaf 2026 het kampeerautotarief verdubbeld naar het halftarief.
Om in aanmerking te komen voor het kampeerautotarief moet je een verzoek indienen. Dit kan met het formulier Verzoek motorrijtuigenbelasting bijzonder tarief.
Vrijstelling voor oldtimers / overgangsregeling
Op 1 januari 2014 is de MRB-vrijstelling voor oldtimers opgetrokken van 25 naar 40 jaar (datum eerste toelating). Met uitzondering van personen- en bestelauto’s die op LPG of diesel rijden (deze gaan het volledige tarief aan wegenbelasting betalen) is er een overgangsregeling. Deze overgangsregeling geldt voor voertuigen uit het bouwjaar 1987 en ouder (tot 40 jaar).
De overgangsregeling houdt in dat deze voertuigen totdat ze 40 jaar oud zijn in aanmerking komen voor het kwarttarief MRB over het hele kalenderjaar 2024, met een maximum van € 151. Voorwaarde hierbij is dat in de maanden januari, februari en december van hetzelfde kalenderjaar niet van de openbare weg gebruik gemaakt wordt. Wordt er toch gereden in die maanden, dan geldt een forse verzuimboete. Moet de auto in deze maanden naar de APK-keuring, dan kan een tijdelijke ontheffing aangevraagd worden. Wil je in deze maanden alsnog met jouw oldtimer de weg op, kies dan niet voor deze overgangsregeling en betaal de volledige wegenbelasting.
Om in aanmerking te komen voor de overgangsregeling voor oldtimers, moet je zelf een verzoek indienen. De regeling eindigt in 2028, als de auto’s die in 1987 zijn toegelaten 40 jaar oud zijn.
MRB voor oldtimers |
personen-/bestelauto's/motoren |
kampeer
|
auto's
| ||
---|---|---|---|---|---|
Situatie 2025 |
benzine |
diesel |
LPG | ||
Bouwjaar 1987 tot 40 jaar oud |
kwarttarief* |
volledig |
volledig |
kwarttarief |
kwarttarief* |
40 jaar of ouder |
vrijstelling |
vrijstelling |
vrijstelling |
vrijstelling |
vrijstelling |
* stallingsverplichting van december t/m februari
Inflatiecorrectie
Het rijksdeel van de MRB tarieven wordt gebruikelijk per 1 januari van een nieuw jaar verhoogd met de inflatiecorrectie. Voor 2025 bedraagt deze correctie 1,2%. Op 1 januari kunnen de provinciën ook de hoogte van de provinciale opcenten wijzigen. Deze vormen een onderdeel van de MRB tarieven.