Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Welke auto is geschikt voor V2G?

Vraag gesteld door J. Tuin op 9 mei 2022

Ik ben voornemens een elektrische auto te komen. Graag wil ik de auto als thuisaccu inzetten. Dit staat volgens Pieter, in jullie artrikel, nog in de kinderschoenen. Maar welke auto zou ik kunnen kopen waarmee ik op termijn welk deze faciliteit kan gaan inzetten.
Ik weet dat de IONIC 5 er voor geschikt is maar kan ik er ook vertrouwen dat dat zo is als V2G wordt uitgerold in naadloos de auto ervoor kan inzetten.

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert


U vraagt welke auto in de toekomst zonder aanpassingen V2G of bidirectioneel kan laden.

Bidictioneel laden

Er worden op dit moment verschillende auto’s aangekondigd waarbij bidirectioneel laden mogelijk zal zijn. Hoe dat er uit ziet en of er in de toekomst aanpassingen nodig zijn is nu nog niet te zeggen.

Maximum

Zowel de Hyundai Ionic 5 als de Kia EV6 kunnen al eenvoudig stroom leveren, dit echter met een maximum van maximaal 3.6kW. Voor vrijetijdsbesteding voldoet dit ruim maar een woning zal waarschijnlijk niet lukken. De manier waarop de auto stroom kan leveren is duidelijk gericht op outdoor activiteiten waar geen stopcontact voorhanden is. Wanneer u meer vermogen wilt kunnen afnemen zal de auto dit niet zomaar kunnen en zijn er aanpassingen noodzakelijk.

Reacties

 

R.A. Wehrens

ANWB-lid - 27 september 2024

Een update is op zijn plaats. De Anwb zal deze ontwikkeling kunnen promoten en wellicht ook bijsturen. Want er wordt wat afgeprutst op dit gebied: Volkswagen levert tot maximaal 4000 uur stroom terug... Klinkt leuk, maar in de praktijk zou dat neer kunnen komen op 400 dagen x 10 uur (als de zon onder is van 20.00 tot 06.00. en daarna blokkeert je volkswagen het terugleveren. Dat is na 1 jaar en 3 maanden. De kosten voor een bi-directionele laadpaal zijn 3 x hoger dan je voordeel. En daarna? Een nieuwe auto? Toch maar een thuis accu neerzetten?

Volkswagen zou de keus ook bij ons zelf neer kunnen leggen: we geven 25.000 kWh garantie op de batterij. Genoeg om 125.000 km mee te rijden, of 25.000 x de wasmachine te laten draaien (voorbeeld hoor, mag ook je warmtepomp, inductieplaat, airco of bitcoin-miner zijn). En daarna, zonder garantie, gaat die accu waarschijnlijk nog 375.000 km mee, of 6 jaar nachtverbruik. Dáár hebben we wat aan. Nu niet. Ik ga denk ik kijken naar een chinese auto die dit al wel kan..

Pieter

ANWB-Expert - 30 september 2024

Inderdaad staat V2G nog in de kinderschoenen.

Autofabrikanten staan niet echt te popelen om dit mogelijk te maken, voornamelijk omdat bidirectiolneel laden ook invloed zal hebben op het slijtageproces van de batterij. We hebben een pagina met veel meer informatie over dit onderwerp, welke zeer regelmatig actueel wordt gehouden. U kunt deze vinden op onze site: bidirectiolneel laden; hoe zit dat?