Kosten maken om oudere Volvo rijdend te houden
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 13 maart 2025
Met veel plezier rijd ik in mijn auto. Inmiddels staat de teller op ruim 340.000. Motorblok en chassis zien er goed uit. Ik heb altijd trouw de beurten laten doen. Ik heb de laatste jaren veel kosten gehad voor het onderhoud. Schokdempers vervangen, stabilisatorstang vervangen, versnellingsbak gereviseerd, ophangrubber motorblok vervangen, nokkenassensor vervangen. Binnenkort moet wellicht de dynamo worden vervangen. Ik ging ervan uit dat ik nog wel een paar ton door kon rijden met het voertuig. Nu vraag ik mij af of de grote kostenposten geweest zijn, of dat ik (zoals mijn garagist mij toevertrouwt) nog veel electronica-kosten zou kunnen krijgen. Hebben jullie hier inzage in? Het kan voor mij betekenen dat ik ga beslissen of het zin heeft nog nieuwe kosten te maken of het voertuig op korte termijn te verkopen.
Merk: Volvo
Type: V70
Bouwjaar: 2010
Brandstof: Diesel
Antwoord van Jos
ANWB ExpertUw Volvo heeft inmiddels een respectabele leeftijd en kilometerstand. Na een handvol prijzige onderhoudswerkzaamheden is binnenkort ook de dynamo aan de beurt. U vraagt zich af of het bij die kosten blijft wanneer u er nog 'n paar ton aan kilometers mee wenst te rijden.
Ik begrijp uw twijfel en onzekerheden maar na pakweg 15 gebruiksjaren en 340.000 km is er onmiskenbaar sprake van gevorderde slijtage. En feitelijk zijn de genoemde onderdelen die inmiddels vervangen zijn het levend bewijs daarvoor. Dat geldt ook voor een aanstaande dynamo.
Dus alles wat u opsomt zijn géén buitensporige defecten of gebreken. Het is niet zo dat dit altijd gegarandeerd voorkomt maar mocht dat tóch het geval zijn, dan kan je ook weer niet zeggen dat dit volstrekt onverwacht is. En dat kan óók van toepassing zijn voor bijvoorbeeld de brandstofpomp, verstuivers, aircopomp, stuurhuis en aandrijfassen. En zo kan ik het rijtje nog gemakkelijk met tientallen andere onderdelen aanvullen zoals de waterpomp, radiateur en diverse elektronische componenten. Want bij deze tellerstand was én is er sprake van een bepaalde gebruikersslijtage die de komende paar honderduizend kilometers zich met enige regelmaat best kunnen aandienen. Alleen hebben we spijtig genoeg daar geen inzage in omdat je dan min of meer voorspellende gaven moet hebben.
Het is eigenlijk van jaar tot jaar weer wikken en wegen of bepaalde werkzaamheden nog de moeite waard zijn. En vooral in die overweging óók meenemen of de onderhoud plegende garage met een blik in de toekomst al wat aankomende gebreken heeft gesignaleerd. Met name om te voorkomen dat het onderhoud een 'bodemloze put' dreigt te worden en je dus tijdig afscheid neemt.
Onze Koerslijst kan behulpzaam zijn bij het bepalen of een reparatie nog zinvol is. Ook kunt u uw huidgige autokosten vergelijken met onze Autokostentool vergelijken met de kosten voor een eventueel vervangend exemplaar.