Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Waar kunnen we onze elektrische fietsen het beste plaatsen op dissel of één op dissel en één achterop de caravan

Vraag gesteld door TCZweers op 15 september 2015

Wij willen twee elektrische fietsen op de caravan vervoeren. Mitsubishi lancer 1600 en Beyerland Sprinter. De auto mag maximaal 1100 kg trekken.

Tot nu toe stonden onze fietsen op een drager achter op de caravan. Dat waren multicycles.
Nu hebben we Giants van 28 kg en een fietsendrager van 14 kg. Waar kunnen de fietsen het beste geplaatst worden: 'één op de dissel en één achterop of beiden op de dissel. Voldoet onze fietsendrager van 14 kg of moeten we een lichtere aanschaffen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Het vervoeren van elektrische fietsen in combinatie met de caravan is wat ons betreft niet ideaal. Het gaat in dit geval al gauw om 70 kg.

Dissel
De beste manier is dan tóch alle twee op de dissel. Waarschijnlijk moet u met de belading weer het een en ander compenseren om de kogeldruk binnen de perken de te houden. Alles bij elkaar zal dat absoluut het rijgedrag van de combinatie gaan beïnvloeden. Maar op de dissel is wat dat betreft de verstandigste keuze.

 


***

 

 

 

Reactie van ml de haas:
Weegt die fietsendrager 14 kg. (lijkt mij veel) of kan die drager tot 14 kg. dragen? In dat laatste geval hebt u zeker een nieuwe drager nodig van tenminste 60 kg. draagvermogen,maar beter is 80 kg. draagvermogen

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Bommel 1953:
Wij vervoeren al enkele jaren onze Giants voor op de dissel van onze Knaus. Tot nu toe zonder problemen. We hebben een kantelbare fietsendrager om toch in de disselbak te kunnen als de fietsen er op staan.

Bij geplaatste fietsen moet wel rekening gehouden worden met een herverdeling van de overige belading om niet boven de toegestane kogeldruk uit te komen.

Veel plezier met jullie fietsen.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van AenO:Ik heb uitgezocht en overlegd met de verzekeraar en garage over het plaatsen van onze 2 elektrische fietsen op de fietsendrager van de auto.
Het totaalgewicht van 2 fietsen plus drager is 63,5 kg.
De trekhaak is goed voor 50 kg.
Als je boven het toegestane gewicht van de trekhaak komt en er gebeurt een ongeval, dan ben je de klos omdat de verzekering zei niet uit te betalen...
ANWB, Consumentenbond en Fietsersbond heb ik dit begin 2015 gemeld, maar geen reactie.
Toch belangrijk dat hier bekendheid aan wordt gegeven en dat middenklasse en kleinere auto's meer gewicht mogen dragen want je moet al een grote auto hebben om een trekhaak van 70 kg er onder te hebben.
AenO Naaldwijk

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Witte Vogel:
Ik demonteer altijd accu en zadel van de fiets. Dan weegt mij Flyer nog maar 22 kg. Zet de 2 fietsen op de dissel. Heb het reservewiel onder caravan achter de as en de accu in de caravan ook achter de as staan. Kogeldruk is dan goed en caravan Fendt 490 stabiel.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Leo Kockelkorn:
Onze elektrische fietsen staan sinds vorig jaar ook op de dissel. Daarvoor hadden we de (gewone) fietsen altijd achterop caravan met een verzwaarde dragen (tot 60 kg). De accu's halen we er altijd vanaf (leggen we in de auto). Het gewicht van de fietsen is dan nog ca. 45 kg. Met een wat andere belading heb ik steeds een kogeldruk van ca. 70 - 80 kg (Hyundai iX35 - Hobby 495UL). Gaat prima. Succes met jullie nieuwe fietsen en fijne vakantie.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van W.Post:
https://m.youtube.com/watch?v=KyagKzvJwYw

 

 

Het filmpje spreekt eigenlijk voor zich. Twee zware fietsen op de dissel en het gewicht daarvan compenseren door belading achter de as te plaatsen levert een instabiele combinatie op. Liefst de fietsen in de caravan boven de as.

 


***

 

 

 

Reactie van Bram Milhous:
Waarom niet één fiets voorop de distel en de andere achterop. Vrienden van ons doen dat altijd en de boel is in evenwicht.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van overal19:
Wij vervoeren de elektrische fietsen altijd in de caravan. Ze staan mooi in het midden van onze Beyerland Sprinter 3.90 en uiteraard goed "gezekerd" met een sjorband en schuimrubber tegen beschadiging van fiets en caravan. Wij vinden dit ideaal en hebben niets te maken met kogeldruk, verzekering, regen, diefstal ed.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Jan Derksen:
De eerste keer dat wij met onze combinatie (ix35 2.0 met Fendt Bianco 465 SFB) op stap gingen, was de kogeldruk minstens 100 kg. We hebben direct een stel zwaardere achterveren laten plaatsen en hebben sindsdien altijd 1 electrobike zonder de accu op de dissel gezet en de andere e-bike op de rondzit achter in de caravan gelegd, samen met de andere accu. Bovendien hebben we grote, maar lichtere zaken in het "vooronder" geplaatst. We rijden nu met plezier met een stabiele combinatie, de kogeldruk is ongeveer 75 kg. Het is even passen en meten om de fiets zonder beschadigingen in de caravan te leggen, maar het is absoluut de moeite waard.
Misschien een werkbare tip: demonteer de trapper(s) en/of draai het stuur een kwartslag, dat maakt de fiets aanzienlijk smaller.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Frans Tuijtjens:
Wij hebben onze twee Giants achterop de caravan (Fendt Bianco) maar dan zonder de accu's; dan is het gewicht c.a. 45 à 46 Kg. Omdat het vaste dubbele bed voorin de caravan zit is de kogeldruk normaal al aan de hoge kant, daarom achterop. Het is qua stabiliteit niet ideaal maar het rijdt niet onaangenaam. Als wij zonder fietsen rijden moet de watertank achterin gevuld worden om de kogeldruk niet te hoog te laten worden.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van jansenverbeek:
Fietsen meenemen op Hobby 400 SL ( vergelijkbaar betreft gewicht )
Ivm E Bike : een ( licht gewicht ) Omnibike drager voorop Dissel gemonteerd
Op deze dubbele fietsgoot SLECHTS een fiets, andere fiets op bestaande achterdrager van deze Hobby. Zie tevens ouder instructiefilmpje op You Tube.
Deze instructeur beveelt ook aan:Indien toch fietsen mee: dan IN caravan of
een fiets voorop en een fiets achterop= beste stabiliteit !
Succes en kijk op: You Tube

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van hobbyist :
Het licht een beetje aan de lengte van de caravan , het gewicht verdelen voor of achter op de caravan zal voor een korte ( redelijk zware ) caravan niet zo'n probleem zijn, op een lange caravan is het zeker niet aan te raden,
de enigste juiste oplossing is de fietsen op het dak van de auto,
zorg dat de auto goed ( zo zwaar als verantwoord is ) geladen is,
ga je met z'n tweeën zet de fietsen op het dak ( indien mogelijk zover mogelijk naar voren ) leg zoveel mogelijk zware spullen uit de caravan achter de voorstoelen en op de achterbank en in de koffer alleen wat licht spul.
de fietsen op het dak zetten is met de fiets dak dragers van o.a. Volvo of Opel met veer cylinders een fluitje van een cent.
kort gezegd , zorg dat de auto de baas is ( kwa gewicht ) en niet je caravan.
erg prettig als de auto bepaalt waar de caravan heen gaat en niet andersom

 

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van bertus schalij:
Hier begrijp ik iets niet. Voor het aankoppelen van een aanhanger heb je een kogeldruk nodig van 70 - 75 kg. Hoe kan dan een verzekering niet uitbetalen als het totaal gewicht nog onder de 70 kg blijft.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van JHF52:
Een fiets achterop en een fiets op de dissel. Doe ik al jaren. Accu’s eraf halen wanneer dat kan. Gewicht is zo prima verdeeld.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van JHF52:
Een fiets achterop en een fiets op de dissel. Doe ik al jaren. Accu’s eraf halen wanneer dat kan. Gewicht is zo prima verdeeld.