Een fietsendrager monteren op de kogel – en daarna de fietsen plaatsen en fixeren – is doorgaans geen ingewikkeld karwei. Je moet het alleen wel zorgvuldig doen. Je mag de trekhaak van je auto namelijk niet te zwaar belasten. Het gewicht van de fietsen plus het gewicht van de fietsendrager mag de maximale kogeldruk van jouw auto niet overschrijden.
Zo bereken je de kogeldruk
Dat ligt aan het laadvermogen van de fietsendrager. Dit verschilt per merk en type drager en staat in de handleiding of op een sticker op de drager vermeld. Kun je dit niet terug vinden, is het verstandig een speciale e-bike-fietsendrager aan te schaffen.
a. Sticker
Een ovale NL-sticker of een metalen NL-plaatje is in het buitenland verplicht. Vaak is er naast de kentekenplaat geen ruimte bij een fietsendrager. Daarom adviseren wij de sticker of plaatje aan de fiets of wielen vast te maken. Beiden zijn onder andere bij een automaterialenzaak te bestellen.
b. Markeringsbord
In een aantal landen is een markeringsbord verplicht. Dat is zo’n vierkanten bord met schuine, rode en witte banen. In de verkeersregels per land is dat terug te vinden.
Er zit in de regel een slot op de frameklemmen en de drager. Daarmee kun je de fietsen dus beveiligen. Zet de fietsen zelf pas op slot als ze op de drager staan. En haal ze ook weer van het slot voor je ze van de drager haalt, anders kun je de spaken beschadigen.
Tip: neem op vakantie ook een setje reservesleutels mee, van zowel de fietsen als de drager.
Moet niet, maar het is wel slim. Een accu weegt al snel 3 kilo, hetgeen dus – als je twee e-bikes vervoert – sowieso 6 kilo scheelt. Zo kun je ruimer onder de maximale kogeldruk blijven. Veel gebruikers van een fietsendrager verwijderen de accu’s liever niet omdat ze de accupolen dan open en bloot liggen. Deze polen zijn inderdaad vatbaar voor vuil en vocht, maar je kunt ze prima afdekken met een plastic tasje of stukje zeil. Met wat tape zorg je ervoor dat dit goed vastzit en niet weg kan waaien. Leg de accu’s niet los op de achterbank of hoedenplank, bij een noodstop zou dat tot gevaarlijke situaties kunnen leiden. Het best is de accu’s in de kofferbak te leggen. Er zijn overigens ook accukoffers verkrijgbaar.
Of de schade vergoed wordt hangt af van de situatie en je verzekering. In sommige gevallen valt de dekking onder je fietsverzekering en in andere gevallen onder de autoverzekering.
We leggen het je uit
Deel deze pagina