De fatbike: voor- en nadelen op een rij
Populair, maar kwalitatief niet de beste fiets op de weg
De fatbike is vooral populair onder jongeren. Hij ziet er superleuk uit, rijdt lekker comfortabel en is vaak flink goedkoper dan een gemiddelde e-bike. Maar wat betreft kwaliteit en veiligheid is er nog een wereld te winnen. Voor- en nadelen van de fatbike uitgelicht.
Wat is een fatbike en wat kost een goede fatbike?
De fatbike is een e-bike die qua uiterlijk wel wat lijkt op een snorfiets of scooter. Dat komt door de kleine, brede banden en de buddyseat. De zithouding is om te fietsen niet ideaal, waardoor trappen onnatuurlijk aanvoelt. Maar met de juiste ondersteuning en bijbehorend aandrijfsysteem is het wel een leuke fiets om mee door de stad te cruisen.
Voor een kwalitatief goede fatbike betaal je zo’n € 2500 euro of meer.
Waarom zijn fatbikes zo populair?
Volgens ANWB fietsexpert Wouter Duijndam is kwaliteit in de categorie fatbikes bepaald niet vanzelfsprekend. Dat het model toch zo populair is heeft twee oorzaken:
- Fatbike helm verplicht? Nee!
De helmplicht die vanaf 1 januari 2023 voor snorfietsen geldt maakt dat veel jongeren overstappen op een e-bike. Op een e-bike hoef je namelijk geen helm op. Die e-bike moet er natuurlijk wél een beetje leuk uitzien en een aangenaam prijskaartje hebben. Dan heb je aardig wat keus in de categorie fatbikes.
- Een fatbike opvoeren is niet moeilijk
De tweede oorzaak van de populariteit van de fatbike is het gemak waarmee zo’n fiets is op te voeren. Daarin schuilt een risico waarvan niet iedereen zich bewust is. Duijndam legt uit: ‘Een e-bike mag in Europa niet sneller gaan dan 25 km/u en een vermogen hebben tot 250 watt. Ga je sneller, of is de fiets sterker, dan fiets je volgens de wet feitelijk op een bromfiets. Deze ‘brommer’ heeft alleen geen goedkeuring voor gebruik op de openbare weg en kan niet verzekerd worden. Jongeren – en hun ouders – realiseren zich dat vaak niet. Maar als je met een opgevoerde e-bike bij een ongeval betrokken raakt, kun je flink in de problemen komen als jij aansprakelijk bent. Je kunt niet terugvallen op een verzekering en dat kan je, zeker bij letselschade, duur komen te staan. Daarnaast kun je een boete krijgen als je op een opgevoerde fatbike rijdt en kan deze in beslag worden genomen.'
De belangrijkste 5 nadelen van je e-bike opvoeren
Een goede fatbike kopen
'Het aanbod van goede fatbikes is nog heel beperkt', zegt Duijndam. Hij raadt aan niet zomaar een fiets via internet te bestellen, maar bij de grote merken te zoeken naar iets moois. ‘Let daarbij op of er gebruik is gemaakt van goede onderdelen. De meeste fatbikes zijn voorzien van een achterwielmotor, maar soms is er een middenmotor gemonteerd. Dat heeft de voorkeur, helemaal als deze van een gerenommeerd merk merk is.'
Waar let je op?
E-bikes die aan de EN-15194 norm voldoen, zijn uitvoerig getest. Goed om op te letten. De fabrikanten moeten deze resultaten overhandigen aan de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) als hier tijdens een controle om gevraagd wordt. De fietsexpert geeft een voorbeeld: 'Een fietsframe moet een x-aantal jaren meegaan zonder dat het breekt. De illegale import is hier niet op getest, in de praktijk betekent dit dat frames kunnen breken of vroegtijdig beginnen te roesten. Maak altijd een testrit en kijk 'm goed na.'
Goedkope onderdelen is een van de nadelen van een fatbike. Duijndam kan nu al zeggen dat hij soms schrikt van de kwaliteit van onderdelen. ‘De fatbikes die wij inmiddels onder de loep hebben genomen, zijn bijna zonder uitzondering voorzien van heel goedkoop schakelmateriaal, goedkope accu’s en een goedkope motor. Zelfs kettingen en tandwielen zijn vaak van het allergoedkoopste materiaal en dat geldt ook voor de remmen. Dat is niet alleen op termijn slecht voor je portemonnee, maar ook gevaarlijk. Op remmen moet je kunnen rekenen dus die moeten goed werken en met een accu met een twijfelachtige achtergrond loop je meer gevaar op accubrand. Ik zou zo’n accu niet in mijn huis willen hebben’.
We zien veel Chinese fatbikes van slechte kwaliteit op de markt. Slechte accucellen zorgen voor meer brandgevaar en een lagere actieradius. De accu loopt tijdens het gebruik snel leeg dus moet je 'm vaker opladen. Ook voelt de behuizing of de controller vaak warm tot heet aan. Thuis zo’n accu opladen is dan ook een risico.
Zijn fatbikes uit China dan wel geschikt voor gebruik op de openbare Nederlandse wegen? Volgens Duijndam zou dat wel moeten: 'Als je als fabrikant jouw fatbikes in Europa wilt verkopen moet de fiets voldoen aan de Europese normen. Helaas wordt daar niet of nauwelijks op gehandhaafd, de politie geeft dat geen prioriteit. We zien daarom flink wat (te) hardrijdende fatbikes van bedenkelijke kwaliteit op de weg.’
Extra tips: hoe herken je een goede fatbike?
- Een fatbike wordt minder onderhoudsgevoelig met riemaandrijving in plaats van een ketting.
- Gerenommeerde merken gebruiken accu's van gerenommeerde merken als Bafang of Bosch of bouwen zelf hun accupakket met kwalitatief goede accucellen. Goedkope fietsen hebben juist merkloze accu’s.
- De duurdere fatbikes hebben betere remsystemen en zijn uitgevoerd met hydraulische schijfremmen. De goedkope fietsen hebben vaak mechanische schijfremmen.
- Lees de gebruikerservaringen over het betreffende merk en model.
Wanneer is een fatbike illegaal?
Veel fatbikemerken draaien puur op marketing. Hoe groter het merk, hoe meer het bij de producent van de fietsen wijzigingen kan laten aanbrengen om een eigen identiteit te creëren. Dit maakt de fatbike niet per se een illegaal voertuig, maar het kan wel effect hebben op de kwaliteit. Op bijvoorbeeld Aliexpress vind je dergelijke fatbikes met een zelfverzonnen merknaam en een accugrootte van bijvoorbeeld 600 Wh.
Zo herken je een illegale fatbike
- De prijs lijkt te mooi om waar te zijn. Voorbeeld: € 999 bij bol.com.
- Je kunt als consument in het menu de maximale snelheid hoger instellen dan de wettelijk toegestane 25 km/u. Illegale fatbikes bieden vaak ondersteuning tot 50 km/u.
- Het motorvermogen is hoger dan 250 watt nominaal.
- Een fatbike die uit de verpakking komt en al standaard is voorzien van een gashendel die ondersteuning biedt boven de 6 km/u. Wanneer de gashendel ondersteunt tot 6 km/u wordt dit gezien als wandelondersteuning. Het maakt niet uit of deze ondersteuning plaatsvindt door een button of gashendel in te drukken.
- Ook een legale fatbike wordt een illegaal voertuig als je een gashendel plaatst die jou zonder trappen naar de 25 km/u brengt.
Aansprakelijk bij ongeval met (illegale) fatbike
Fietsers tot 14 jaar worden door de wet extra beschermd. Mocht er een aanrijding plaatsvinden met een motorrijtuig, dan is de bestuurder hiervan voor 100% aansprakelijk. Vanaf 14 jaar is de motorrijtuigbestuurder voor minimaal 50% aansprakelijk. Ongeacht of de motorrijtuigbestuurder schuldig is aan het ongeval.
De belangrijkste regels voor elektrische fietsen
Je fatbike verzekeren, kan dat nog?
De fatbike is steeds lastiger te verzekeren. Unigarant (een volle ANWB-dochter) is tijdelijk gestopt met het aanbieden van de fietsdiefstalverzekering voor e-bikes. Unigarant werkt aangepaste voorwaarden uit om in 2024 fatbikes weer te kunnen verzekeren.
Naast de fietsendiefstalverzekering zijn twee andere soorten verzekering relevant als je met een fatbike op pad gaat:
- De AVP (aansprakelijkheidsverzekering particulieren) is een vrijwillige verzekering voor schade aan derden, o.a. voor als je op een legale e-bike of fiets rijdt.
- De WA-verzekering voor motorvoertuigen is een verplichte verzekering voor schade aan derden als je met een legaal motorvoertuig (auto, motor, scooter, brommer, snorfiets of fatbike met kenteken) op de openbare weg rijdt.
Je vindt ook een overzicht met stijlvolle e-bikes in de E-bike vergelijker.
Deel deze pagina