Hoe hebben we getest?
Om te zorgen dat je niet alleen de beste, maar ook de veiligste keus maakt, zijn alle e-bikes uit de e-biketest 2021 streng, uitgebreid en exact op dezelfde wijze getest. Zo hebben we veel aandacht besteed aan het testen van de remmen op droog én nat wegdek. Maar, de remtest was natuurlijk niet het enige testonderdeel. Bekijk hieronder alle testonderdelen.
1. Stabiliteitstest
Elke fiets werd in de praktijk getest op ‘shimmygedrag’ door met de fiets heuvelafwaarts te rijden, het stuur los te laten en het gedrag van de fiets vervolgens vast te leggen op video. Als een fiets last heeft van shimmy, gaat het stuur trillen wanneer je fietst met losse handen. Het varieert per fiets bij welke snelheid dit gebeurt en hoe heftig het stuur gaat trillen. Sommige zeer stabiele fietsen vertoonden helemaal geen shimmygedrag (en reden ook met losse handen kaarsrecht naar beneden). Deze fietsen kregen de hoogste score op dit onderdeel: een 10.
2. Remtest
De remvertragingstest werd uitgevoerd op droog en nat wegdek. Daarbij werd getoetst of de remmen voldoen aan de huidige Europese norm (remvertraging en de bijbehorende lengte van de remweg). De fietsen werden beladen tot het maximaal toegestaan totaalgewicht zoals aangegeven door de fabrikant. Dit jaar bleken alle fietsen zeer goed en krachtig te remmen. De score op dit onderdeel is voor een kleiner deel gebaseerd op de praktijktest (zie verderop op deze pagina). Want ook bij exact dezelfde remmen kan de remervaring verschillen per fiets, bijvoorbeeld door hoe de remhendels zijn gemonteerd.
3. Actieradius
Ook dit betreft een praktijktest, waarbij de actieradius werd gemeten door de accu’s drie dagen achter elkaar letterlijk leeg te fietsen. Dit werd gedaan in de hoogste ondersteuningsstand. Om factoren als gewicht, fietsstijl en postuur van de berijder zoveel mogelijk gelijk te houden, werd om de circa 10 kilometer gewisseld van fiets. De test werd uitgevoerd op een heuvelachtig parcours rond Arnhem, waarbij de motoren heuvelopwaarts flink op de proef werden gesteld. Op een vlak traject zouden de fietsen waarschijnlijk een iets hogere actieradius hebben.
Deze factoren kunnen de actieradius beïnvloeden.
4. Constructie en onderdelen
Fietsexperts hebben alle fietsen visueel geïnspecteerd en beoordeeld op onder meer constructie, onderdelen, bevestiging van de onderdelen, verlichting, type banden, bedrading, et cetera.. Ook werd er gekeken naar het gemak van het laden van de accu, het in- en uitnemen van de accu, de leesbaarheid en functie van het display. Per fiets zijn meer dan honderd punten gecheckt. Daarnaast is elke fiets geïnventariseerd op onder meer gewicht, specificaties, prijs en eventuele extra’s zoals een app.
5. Praktijktest
Tien zeer ervaren fietsers hebben de e-bikes in de praktijk beoordeeld. Zij fietsten een heuvelachtig parcours in en rond Arnhem met onder meer een lange helling (variërend in hellingsgraad van flauw tot zeer steil), een steile afdaling, diverse soorten wegdek (zoals asfalt, tegels en klinkers) en verschillende verkeerssituaties (scherpe bochten, rotondes, smalle fietspaden, drempels et cetera.). Er werd blind getest: alle merken en logo’s op de fietsen werden afgeplakt. Zo wisten de deelnemers niet welk merk ze beoordeelden. De testrijders beoordeelden de fietsen op rijeigenschappen, elektrische ondersteuning (zowel op vlakke stukken als heuvelopwaarts), remmen, versnellingen/schakelen, comfort/zithouding en gebruiksgemak/bediening.
Deel deze pagina