Hoe hebben we getest?
Om te zorgen dat je niet alleen de beste, maar ook de veiligste keus maakt, zijn alle e-bikes uit de e-biketest 2023 streng maar eerlijk, uitgebreid en exact op dezelfde wijze getest. We hebben veel aandacht besteed aan het testen van de remmen, de constructie van de fiets en de stabiliteit. Natuurlijk werden de fietsen op nog veel meer onderdelen streng beoordeeld. Bekijk hieronder alle testonderdelen.
1. Selectie van de fietsen
Eind 2022 maakten we een selectie van 14 e-bikes met een achterwiel- of middenmotor en een maximumprijs van € 2250. In tegenstelling tot eerdere tests kozen we niet voor één categorie, zoals bijv. elektrische toerfietsen of e-vouwfietsen. We wilden juist testen – en vergelijken – wat er in de prijscategorie tot € 2250 verkrijgbaar is. De variatie aan type fietsen (stadsfiets, toerfiets en allround fiets) en variatie in accucapaciteit is daarom groter dan in eerdere tests. Uit de test bleek dat de goedkoopste fiets in de test een grotere accu heeft dan een aantal fietsen die € 1000 duurder zijn.
2. Elektrische ondersteuning
De elektrische ondersteuning is het belangrijkste onderdeel van een e-bike. Om inzichtelijk te krijgen hoe hard de motor werkt én hoe hard je zelf moet trappen, meten we de motorkracht op een rolbank. Op die rolbank kunnen we vele omstandigheden nabootsen: vlakke stukken, flauwe én steile hellingen en ook tegenwind. De kracht en gelijkmatigheid van de ondersteuning kan zo zeer nauwkeurig worden bepaald. De elektrische ondersteuning wordt ook in de praktijk getest.
De actieradius is bijna net zo belangrijk als de ondersteuning. Ook dit wordt gemeten op een, speciaal daarvoor ontworpen, rolbank. Zo krijg je een nauwkeurige indicatie kunnen voor de verschillende soorten fietstrajecten: vlak, steil, tegenwind. Op een vlak en makkelijk traject kan je uiteraard meer kilometers fietsen op één acculading dan op een route met veel klimmetjes. Bij de fietsen vermelden we de actieradius voor een ‘gemengd’ traject: grotendeels vlak maar ook enkele klimmetjes.
4. Constructie, onderdelen & accu
De ANWB Experts inspecteerden samen met experts van een extern testlab elke e-bike op honderden onderdelen, functies en handelingen. Bij de onderdelen kun je denken aan alles van standaard en bagagedrager tot bedrading van handgrepen, laswerk en type banden. Onder de functies en handelingen vallen het stallen van een fiets en het opladen en in- en uithalen van de accu. Maar ook de functionaliteit van het display en werking van een eventueel bijbehorende app. Ook alle accu’s en laders werden geïnspecteerd door een gespecialiseerd bedrijf, onder meer op brandveiligheid en constructie.
5. Praktijktest
Niet alle functies van een e-bike zijn in een lab te testen. Een meerdaagse praktijktest is daarom ook jaarlijks onderdeel van de e-biketest. In februari 2023 testte een panel van ervaren (elektrische) fietsers alle e-bikes op een gevarieerd parcours in de duinen. Een parcours met meerdere hellingen en afdalingen en verschillende soorten wegdek, zoals asfalt en klinkers. Er werd onder andere getest op de werking van de elektrische ondersteuning, de remmen en versnellingen en stabiliteit. Ook beoordeelden zij het comfort van de fiets, de bediening van ondersteuningsstanden en leesbaarheid van het display.
Tijdens deze test zijn alle merknamen en logo’s afgeplakt met tape: de deelnemers testten ‘nummers’ en wisten dus niet op welk merk en model e-bike ze reden.
6. Remmen
De remtests zijn pittig. De remmen worden zowel getest in het testlab, op een speciaal daarvoor ontworpen rolbank, als op de weg. In het lab meten we of voor- en achterrem los van elkaar de Europese norm (ISO 4210-2:2023) halen. Op de weg maken we noodstops vanaf 25 km/u tot stilstand en wordt de remweg tot op 10 centimeter nauwkeurig in meters gemeten.
7. Stabiliteit
Hoe stabieler een fiets en hoe stijver het frame, hoe fijner – en veiliger – een fiets aanvoelt. Dit testen we op basis van fietsen mét of zonder tas op de bagagedrager. Met een stabiele fiets zou je zonder handen kunnen fietsen. Ook een afdaling op snelheid voelt veiliger. Bij een fiets met een zwak frame of verkeerde gewichtsverdeling kan het stuur hevig trillen (resoneren). Zelfs al als je het stuur ook maar even loslaat. Dit is het zogenaamde ‘shimmy’-effect.
8. Verklaring onafhankelijkheid
ANWB test volkomen onafhankelijk en onbevooroordeeld. ANWB maakt de keuze voor de fietsen in de test onder meer op basis van verkrijgbaarheid. Fabrikanten/importeurs betalen niet voor deelname aan de test. Ook zijn er tijdens de tests geen vertegenwoordigers van de merken aanwezig. Zij krijgen de resultaten van de test voor publicatie toegestuurd. Indien daar een gegronde reden(en) voor is (of zijn), kan de fabrikant/importeur een hertest aanvragen. Die voeren wij dan uit. En mocht daar reden toe zijn naar aanleiding van de hertest, dan passen we de deel- en/of eindbeoordeling aan.
Deel deze pagina