Elektrische stadsfietsen-test 2017
In de stad stuit je steeds vaker op een elektrische fiets, want een elektrisch duwtje in de rug is ideaal om naar werk, school en supermarkt te fietsen. Onze fietsspecialisten en ANWB-vrijwilligers hebben acht robuuste én eigentijdse e-bikes voor de stad getest.
De test bestond uit een flink aantal onderdelen. We lieten proefpersonen de testen vooral onder verschillende omstandigheden testen. In totaal is elke fiets door ongeveer twintig mensen getest. Zo is elk model vijf weken lang op de proef gesteld in het woon-werkverkeer. Diverse experts beoordeelden de fietsen op constructie, onderdelen en afwerking. De remkracht en remweg van elke fiets is gemeten, evenals de acceleratie van elk model. Ook werd de kwaliteit en capaciteit van de accu’s getest door specialisten van het bedrijf V-Fiets.
Inspectie & Rijeigenschappen
Bij de inspecties door de experts bleek al snel dat er geen slechte fietsen tussen zitten. Op de meeste onderdelen is niet bezuinigd, de afwerking is redelijk tot goed en de meeste modellen hebben prima remmen en versnellingen. Ook de bekabeling is netjes aangebracht bij de meeste fietsen en alle accu's zitten stevig verpakt. Toch kan het geen kwaad om een nieuwe fiets goed na te laten kijken door een erkende dealer of verkoper. Bij een aantal fietsen kwamen we nog wat kleine gebreken tegen. Zo moesten van vrijwel alle fietsen de remmen beter worden afgesteld.
Voor de rijeigenschappen (sturen, bochten, stabiliteit) bleek vooral de stijfheid van het frame van belang. De Hollandia Mobilit-E heeft een zware accu en een relatief zwak frame. Dat merk je tijdens het fietsen: de fiets gaat wat zwabberen en onze testrijders beoordeelden de rijeigenschappen van de Hollandia dan ook met een krappe voldoende. De QWIC Premium N7.1 daarentegen heeft een zeer stijf frame en de accu zit stevig verbonden aan dat frame. Dat uit zich in een stabiele wegligging en prettige rijeigenschappen. Ook de Cortina E-U4 Transport Raw, Stella Copenhague, Union Fast en Keola Utrecht X N-7 vielen goed bij de testrijders. Een aantal modellen is ook verkrijgbaar met een (steviger) herenframe.
Elektrische aandrijving
Elke fiets in deze test beschikt over een voorwielmotor. Wellicht daardoor vonden onze testrijders de verschillen in aandrijving niet zeer groot. De Cortina E-U4 Transport Raw, Union Fast, Batavus CNCTD. E-Go en Stella Copenhague bieden de sterkste aandrijving op vlakke grond. Vooral de Batavus CNCTD. E-Go en QWIC Premium N7.1 vonden de testfietsers prettig en 'natuurlijk' aanvoelen (ofwel het meest zoals gewoon fietsen). Wel bleek dat de voorwielmotoren heuvelopwaarts te kort schieten, zelfs al op een korte duinhelling in Wassenaar. Daar zakte de ondersteuning van de meeste fietsen (behalve van de Batavus en QWIC) flink in. Toch volstaat een voorwielmotor voor de stad: een brug of dijk kun je bedwingen met deze fietsen.
Actieradius
Met een stadsfiets maak je geen enorme toertochten. Wel wil je van huis naar je werk én terug kunnen fietsen. De actieradius bepaalden we door de (standaard) accu's letterlijk leeg te rijden op een vlak parcours in de hoogste ondersteuningsstand. De Cortina E-U4 Transport Raw hield het 31 km vol, terwijl de Hollandia Mobilit-E pas na 65 km de geest gaf. Hollandia levert dan ook standaard de accu met de hoogste capaciteit van het geteste achttal. Daarentegen levert de fiets minder ondersteuning dan de concurrentie: hij komt wat later op gang. Bij de Hollandia Mobilit-E lever je zélf dus meer energie. Overigens kan van elk merk (m.u.v. Hollandia) een grotere accu worden gekocht tegen meerprijs voor een grotere actieradius.
Snelle starters
In de stad stop je vaak voor stoplichten, haaientanden of ander verkeer. Daarna wil je snel weer je weg vervolgen. De Hogeschool HAN voerde een acceleratietest uit met de fietsen uit onze elektrische fietsen-test van 2 tot 25 km/u: de QWIC Premium N7.1 deed daar 7,3 seconden over, de Union Fast deed het in 7,8 seconden en de Batavus CNCTD. E-Go in 7,9 seconden. De 'langzaamste' fiets was de Keola Utrecht X n-7: deze had 10,3 seconden nodig om 25 km/u bereiken. Let wel: de tijd is ook afhankelijk van de berijder en de zelf geleverde kracht.
Conclusie Elektrische stadfietsen-test 2017
Alle fietsen halen een ruime voldoende. De constructie en rijeigenschappen zijn op zijn minst redelijk, nog vaker goed. Ook de accu's zijn van goede kwaliteit en de fietsen zijn robuust genoeg. Opvallend is dat de goedkoopste fiets de grootste accu heeft: met de Hollandia Mobilit-E haal je de meeste elektrisch ondersteunde fietskilometers uit één accu. Wat rijeigenschappen en elektrische ondersteuning betreft viel deze fiets minder in de smaak. Heel anders is dat voor de testwinnaar: de QWIC Premium N7.1. Deze fiets is zeer goed afgewerkt, heeft een prima actieradius, sterke ondersteuning, een extra stevig ringslot, prettige rijeigenschappen, geïntegreerde verlichting en zelfs een handige gadget: een usb-lader in het display.
Testresultaat per fiets
Hieronder lees je per geteste elektrische stadsfiets de specificaties en de beoordeling.
Specificaties
Model | Batavus CNCTD. E-go |
Prijs met standaard accu (op moment van test) |
€ 1.549,- |
Door fabrikant opgegeven capaciteit accu | 317 Wh |
Prijs nieuwe accu met dezelfde capaciteit | € 399,- |
Meerprijs grotere accu | Vanaf € 150,- |
Aantal versnellingen | 3 |
Gemeten actieradius praktijktest (met hoogste ondersteuning) | 32 kilometer |
Laadtijd accu | 6 uur |
Capaciteit accu (gemeten) | 289 Wh |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 26,7 kg |
Gewicht accu | 2,6 kg |
Beoordeling
Pluspunten | + Prettige, sterke ondersteuning + Stevig frame + Antilekbanden + Walk-assist + Stevige fietsstandaard + Bagagedrager voor |
Minpunten | - Lichtpunten op batterij, los aanzetten - Gladde remgrepen - Drie versnellingen - Klein, simpel display - Ondersteuning start soms te snel - Slechte wegwerking kabels bij trapas - Lage actieradius (met standaardaccu) - Geen jasbescherming |
Metingen / Vakmansoordeel
Constructie / Onderdelen | Redelijk / Goed |
Werking remmen | Redelijk / Goed |
Accu | Goed |
Praktijktests
Elektrische ondersteuning | Goed |
Rijeigenschappen | Redelijk / Goed |
Display | Redelijk |
Actieradius |
Redelijk
|
Specificaties
Model | Cortina E-U4 Transport Raw Aluminium Brushed |
Prijs met standaard accu (op moment van test) |
€ 1.799,- |
Door fabrikant opgegeven capaciteit accu | 313 Wh |
Prijs nieuwe accu met dezelfde capaciteit | € 299,- |
Meerprijs grotere accu | Vanaf € 150,- |
Aantal versnellingen | 8 |
Gemeten actieradius praktijktest (met hoogste ondersteuning) | 31 kilometer |
Laadtijd accu | 5:10 uur |
Capaciteit accu (gemeten) | 281 Wh |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 29,7 kg |
Gewicht accu | 2,8 kg |
Beoordeling
Pluspunten | + Antilekbanden + Stevige fietsstandaard + Fraaie afwerking + Prettig display + Accuweergave + Zeer accuraat + Rijdt stabiel |
Minpunten | - Zware fiets - Lastig stallen - Geen snelbinders - Gladde remgrepen - Geen jasbeschermers - Motor maakt wat geluid - Riemaandrijving kan piepen - Actieradius (met standaardaccu) |
Metingen / Vakmansoordeel
Constructie / Onderdelen | Goed |
Werking remmen | Goed |
Accu | Goed |
Praktijktests
Elektrische ondersteuning | Redelijk / Goed |
Rijeigenschappen | Goed |
Display | Goed |
Actieradius |
Redelijk
|
Omdat de accu van deze fiets niet getest kan worden, geven wij geen eindcijfer voor de fiets.
Specificaties
Model | Gazelle PUUR_NL+ C7 HFP |
Prijs met standaard accu (op moment van test) |
€ 1.699,- |
Door fabrikant opgegeven capaciteit accu | 238 Wh |
Prijs nieuwe accu met dezelfde capaciteit | Niet bekend |
Meerprijs grotere accu | Vanaf € 100,- |
Aantal versnellingen | 7 |
Gemeten actieradius praktijktest (met hoogste ondersteuning) | 26 kilometer |
Laadtijd accu | 3:20 uur |
Capaciteit accu (gemeten) | Niet van toepassing |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 29,1 kg |
Gewicht accu | 2,8 kg |
Beoordeling
Pluspunten | + Ondersteuning op vlakke grond + Bagagedrager voor + Prettige rijeigenschappen + Stevige dubbele fietsstandaard + Bedrading zeer goed weggewerkt + Display |
Minpunten | - Ondersteuning heuvelopwaarts - Fietsen zonder ondersteuning - Mintgroene kleur wordt snel vies - Actieradius (met standaardaccu) - Achterspatbord te kort (opspattend vuil) - Geen jasbeschermers |
Metingen / Vakmansoordeel
Constructie / Onderdelen | Goed |
Werking remmen | Redelijk / Goed |
Accu | Niet van toepassing |
Praktijktests
Elektrische ondersteuning | Redelijk / Goed |
Rijeigenschappen | Goed |
Display | Goed |
Actieradius |
Redelijk
|
Specificaties
Model | Giant Triple X E+ 1 |
Prijs met standaard accu (op moment van test) |
€ 1.499,- |
Door fabrikant opgegeven capaciteit accu | 317 Wh |
Prijs nieuwe accu met dezelfde capaciteit | € 399,- |
Meerprijs grotere accu | Vanaf € 100,- |
Aantal versnellingen | 7 |
Gemeten actieradius praktijktest (met hoogste ondersteuning) | 44 kilometer |
Laadtijd accu | 3:55 uur |
Capaciteit accu (gemeten) | 312 Wh |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 27,8 kg |
Gewicht accu | 2,7 kg |
Beoordeling
Pluspunten | + Antilekbanden + Stevige fietsstandaard + Stevige, brede bagagedrager voor + Licht aanzetten via display + Stille motor + Snelbinders voor en achter |
Minpunten | - Zware fiets - Accu kan niet laden op fiets - Geen jasbeschermers - Bedrading - Remmen kunnen iets beter - Eenvoudig display - Achterspatbord te kort |
Metingen / Vakmansoordeel
Constructie / Onderdelen | Goed |
Werking remmen | Goed |
Accu | Goed |
Praktijktests
Elektrische ondersteuning | Redelijk / Goed |
Rijeigenschappen | Redelijk / Goed |
Display | Redelijk |
Actieradius |
Goed
|
Specificaties
Model | Hollandia Mobilit-E |
Prijs met standaard accu (op moment van test) |
€ 1.249,- |
Door fabrikant opgegeven capaciteit accu | 481 Wh |
Prijs nieuwe accu met dezelfde capaciteit | € 399,- |
Meerprijs grotere accu | Niet van toepassing |
Aantal versnellingen | 7 |
Gemeten actieradius praktijktest (met hoogste ondersteuning) | 66 kilometer |
Laadtijd accu | 7:55 uur |
Capaciteit accu (gemeten) | 462 Wh |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 25,9 kg |
Gewicht accu | 4,1 kg |
Beoordeling
Pluspunten | + Zeer grote accu / Actieradius + Licht aanzetten via display + Relatief lichte fiets + Zeer scherp geprijsd + Fijne handgrepen |
Minpunten | - Ondersteuning start laat op - Motor lawaaiig - Gladde remgrepen - Frame wat zwak - Geen antilekbanden - Afdekkingsklepje accu kwetsbaar - Lange laadtijd accu - Rijeigenschappen |
Metingen / Vakmansoordeel
Constructie / Onderdelen | Redelijk / Goed |
Werking remmen | Redelijk / Goed |
Accu | Zeer goed |
Praktijktests
Elektrische ondersteuning | Redelijk |
Rijeigenschappen | Redelijk |
Display | Redelijk |
Actieradius |
Zeer goed
|
Specificaties
Model | Keola Utrecht X N-7 |
Prijs met standaard accu (op moment van test) |
€ 2.049,95 |
Door fabrikant opgegeven capaciteit accu | 375 Wh |
Prijs nieuwe accu met dezelfde capaciteit | € 325,- |
Meerprijs grotere accu | Vanaf € 200,- |
Aantal versnellingen | 7 |
Gemeten actieradius praktijktest (met hoogste ondersteuning) | 55 kilometer |
Laadtijd accu | 5:50 uur |
Capaciteit accu (gemeten) | 379 Wh |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 26,2 kg |
Gewicht accu | 3 kg |
Beoordeling
Pluspunten | + Actieradius + Doorzichtige kettingkast + Antilekbanden + Stille motor + Prettige ondersteuning + Fraai afgewerkt |
Minpunten | - Informatie display wat onduidelijk - Fietsstandaard - Ondersteuning begint soms te snel - Lichten niet via display |
Metingen / Vakmansoordeel
Constructie / Onderdelen | Goed |
Werking remmen | Zeer goed |
Accu | Goed |
Praktijktests
Elektrische ondersteuning | Redelijk / Goed |
Rijeigenschappen | Goed |
Display | Goed |
Actieradius |
Goed / Zeer goed
|
Specificaties
Model | QEIC Premium N7.1 |
Prijs met standaard accu (op moment van test) |
€ 1.099,- |
Door fabrikant opgegeven capaciteit accu | 375 Wh |
Prijs nieuwe accu met dezelfde capaciteit | € 499,- |
Meerprijs grotere accu | Vanaf € 150,- |
Aantal versnellingen | 7 |
Gemeten actieradius praktijktest (met hoogste ondersteuning) | 55 kilometer |
Laadtijd accu | 6:05 uur |
Capaciteit accu (gemeten) | 356 Wh |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 27,5 kg |
Gewicht accu | 3,3 kg |
Beoordeling
Pluspunten | + Zeer stijf frame + Fraai display inclusief usb-lader + Actieradius + Fijne rijeigenschappen + Krachtige ondersteuning, stille motor + Extra sterk ringslot (4* ART-keuring) |
Minpunten | - Fietsen zonder ondersteuning - Ondersteuning begint soms te snel - Relatief zware fiets - Bekabeling kwetsbaar bij onderzijde frame - Prijs vervangende accu |
Metingen / Vakmansoordeel
Constructie / Onderdelen | Goed / Zeer goed |
Werking remmen | Zeer goed |
Accu | Goed |
Praktijktests
Elektrische ondersteuning | Goed |
Rijeigenschappen | Goed |
Display | Goed / Zeer goed |
Actieradius |
Goed / Zeer goed
|
Specificaties
Model | Stella Copenhague |
Prijs met standaard accu (op moment van test) |
€ 2.199,- |
Door fabrikant opgegeven capaciteit accu | 418 Wh |
Prijs nieuwe accu met dezelfde capaciteit | € 389,- |
Meerprijs grotere accu | Vanaf € 99,- |
Aantal versnellingen | 8 |
Gemeten actieradius praktijktest (met hoogste ondersteuning) | 45 kilometer |
Laadtijd accu | 7 uur |
Capaciteit accu (gemeten) | 379 Wh |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 25,9 kg |
Gewicht accu | 3 kg |
Beoordeling
Pluspunten | + Goede afwerking + Verlichting via display / accu + Grip op remhendels + Antilekbanden + Uitstekende remmen + Prettige rijeigenschappen |
Minpunten | - Bekabeling voorwielmotor kwetsbaar - Fietsen zonder ondersteuning - Informatie display onduidelijk - Afdichtingsklepje accu kwetsbaar - Zadelpenvering kan doorzakken |
Metingen / Vakmansoordeel
Constructie / Onderdelen | Goed |
Werking remmen | Goed / Zeer goed |
Accu | Goed |
Praktijktests
Elektrische ondersteuning | Redelijk / Goed |
Rijeigenschappen | Goed |
Display | Goed |
Actieradius |
Goed
|
Specificaties
Model | Union Fast |
Prijs met standaard accu (op moment van test) |
€ 1.399,- |
Door fabrikant opgegeven capaciteit accu | 340 Wh |
Prijs nieuwe accu met dezelfde capaciteit | € 299,- |
Meerprijs grotere accu | Vanaf € 100,- |
Aantal versnellingen | 7 |
Gemeten actieradius praktijktest (met hoogste ondersteuning) | 36 kilometer |
Laadtijd accu | 3:45 uur |
Capaciteit accu (gemeten) | 314 Wh |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 24,1 kg |
Gewicht accu | 2,4 kg |
Beoordeling
Pluspunten | + Antilekbanden + Lichte fiets + Prettige rijeigenschappen + Scherp geprijsd + Fijne handgrepen + Zeer stille motor |
Minpunten | - Ondersteuning heuvelopwaarts - Gladde remhendels - Bedrading achterlicht zeer kwetsbaar - Bekabeling naar accu - Geen snelbinders - Geen jasbeschermers |
Metingen / Vakmansoordeel
Constructie / Onderdelen | Redelijk / Goed |
Werking remmen | Goed |
Accu | Goed |
Praktijktests
Elektrische ondersteuning | Redelijk / Goed |
Rijeigenschappen | Goed |
Display | Redelijk / Goed |
Actieradius |
Redelijk / Goed
|
Deel deze pagina