Elektrische vouwfietsen impressie 2019
6 elektrische vouwfietsen van € 1.600 tot € 1.950
Een dag lang hebben we zes premium elektrische vouwfietsen kritisch bekeken. De testers waren niet alleen verbaasd over de goede kwaliteit van deze elektrische vouwfietsen, maar ook over de prima rijeigenschappen die ze bieden.
Conclusie Elektrische vouwfietsen-test 2019
De Lacros Scamper S600 heeft de beste rijeigenschappen en komt zeer volwassen over. Hecht je veel waarde aan een extreem lage instap, dan is de Bizobike de ideale vouwfiets. De E-4motion Nautica is qua vormgeving goed, terwijl de Beixo Low Silver als de meest praktische elektrische vouwfiets wordt omschreven met weinig onderhoud. Voor intensief gebruik en vouwgemak is de Crossfold een ideale woonwerkpartner. De Eco Traveller Premium blijkt een allrounder pur sang. Het bereik van de accu’s is niet gecheckt. In de praktijk worden deze fietsen alleen voor korte afstanden gebruikt. In de rijproef halen ze allemaal in elk geval meer dan 30 km.
Resultaat per elektrische vouwfiets
Hieronder lees je per bekeken elektrische vouwfiets de specificaties en plus- en minpunten.
De Miesty Bello van Bizobike is een elektrische vouwfiets met een lage, comfortabele instap. De achterwielmotor zorgt voor voldoende ondersteuning. Via een klein maar overzichtelijk display kan er gekozen worden uit vijf ondersteuningsstanden. De motor is wel duidelijk hoorbaar.
De Miesty Bello is goed instelbaar, ook voor lange mensen. Een groot voordeel is het handmatig verstelbare stuur, je vindt snel je ideale zithouding. De fiets stuurt ietwat onrustig, ook zit er speling op het vouwmechanisme. Ondanks dat het schakelen tussen de zeven versnellingen met de Shimano Altus derailleur goed verloopt, zou een kwalitatief betere derailleur de fiets niet misstaan. De twee V-brakes zorgen voor voldoende remvermogen.
Opvouwen
Het duurt even voordat je het stuur en het voorwiel in de goede positie krijgt. Het stuur klemt zich tussen het frame en voorwiel en rust op één van de handvatten. Bij het framescharnierpunt valt op dat de bedrading kwetsbaar is. Ingevouwen is de Miesty Bello wel een klein pakketje.
Beoordeling
Pluspunten | + Lage instap + Goede rijeigenschappen + Krachtige motor + Stuurversneller + Remwerking |
Minpunten | - Kwetsbare bedrading scharnierpunt - Speling op stuurklem - Kwaliteit derailleur |
Specificaties
Adviesprijs (op moment van test) |
€ 1.785 |
Aandrijving | Achterwielmotor |
Accu | 522 Wh |
Versnellingen | 7, Shimano Altus derailleur |
Remmen | Tektro V-brakes |
Vering | Zadelpen |
Pedalen | Inklapbaar |
Gewicht | 20,3 kg |
Afmetingen ingeklapt (l x b x h) | 78 x 41 x 71 cm |
De E-4motion Nautica is qua vormgeving een opvallende verschijning. De accu is fraai in de framebuis ondergebracht, maar toch uitneembaar. De fiets is goed afgewerkt en voelt degelijk aan. De rijeigenschappen zijn prima, de Nautica stuurt direct en nauwkeurig. De voorwielmotor is bijzonder krachtig, echter de ondersteuning op topsnelheid is wat onregelmatig. Op de langwerpige display is er keuze uit 7 ondersteuningsstanden.
Dankzij de ruime framebouw rijdt de Nautica als een normale fiets. Ook lange personen kunnen de fiets goed instellen. Qua onderhoud is de Nautica dé perfecte fiets dankzij de riemaandrijving en een Shimano Nexus versnellingsnaaf met 7 opties. Ook op remgebied valt er niets te klagen met een schijfrem voor en rollerbrake achter. Ideaal! Minder prettig is de relatief hoge instap.
Opvouwen
Alles wijst zich vanzelf. De Nautica is soepel in te klappen, de scharnieren werken licht en soepel. Wat overblijft is een redelijk klein pakket.
Beoordeling
Pluspunten | + Snaaraandrijving + Goede rijeigenschappen + Krachtige motor + Versnellingsnaaf + Remwerking + Zitpositie + Prettig stuur |
Minpunten | - Hoge instap - Motorgeluid - Display scheef op stuur |
Specificaties
Adviesprijs (op moment van test) |
€ 1.600 |
Aandrijving | Voorwielmotor |
Accu | 374,4 Wh |
Versnellingen | 7, Shimano Nexus naaf |
Remmen | Tektro schijfrem voor, Shimano rollerbrake achter |
Vering | Geen |
Pedalen | Inklapbaar |
Gewicht | 20 kg |
Afmetingen ingeklapt (l x b x h) | 88 x 41 x 67 cm |
De Scamper S600 is de meest volwassen elektrische vouwfiets van dit moment. Hij rijdt niet alleen als een normale e-bike, de zitpositie is ook nog eens perfect. De stille middenmotor geeft een gelijkmatige, natuurlijke ondersteuning. De display midden op het stuur is goed afleesbaar, via een drukknopunit links op het stuur is de mate van ondersteuning in vijf stappen instelbaar. Schakelen verloopt soepel via de Shimano Nexus naaf met 7 versnellingen.
Op remgebied heeft Lacros gekozen voor een veilige oplossing met een schijfrem voor en een rollerbrake achter. Het comfort wordt gegarandeerd door een erg soepele voorvorkvering en brede Big Apple banden van Schwalbe. Prettig is de standaard met dubbele poot.
Opvouwen
De Scamper S600 samenvouwen is een simpel klusje. De scharnieren zijn met weinig kracht te openen en rustend op de dubbele standaard vouw je de fiets eenvoudig samen. Een heel klein pakketje wordt het niet, maar voldoende compact voor transport of opslag.
Beoordeling
Pluspunten | + Zeer goede rijeigenschappen + Evenwichtige ondersteuning + Stille motor + Mooi display + Prettige zitpositie + Schakelen + Remwerking |
Minpunten | - Gewicht - Accu klappert - Weke voorvering |
Specificaties
Adviesprijs (op moment van test) |
€ 1.949 |
Aandrijving | Middenmotor |
Accu | 417,4 Wh |
Versnellingen | 7, Shimano Nexus naaf |
Remmen | Tektro schijfrem voor, Shimano rollerbrake achter |
Vering | Voorvork |
Pedalen | Inklapbaar |
Gewicht | 22,5 kg |
Afmetingen ingeklapt (l x b x h) | 86 x 40 x 80 cm |
Een fiets met een cardanaandrijving blijft een aparte verschijning. Toch is het een ideale oplossing als onderdeel van een elektrische vouwfiets. Bij Beixo wordt de cardanaandrijving zelf gecombineerd met een versnellingsnaaf. Zo heb je qua onderhoud totaal geen omkijken naar je fiets en blijven je handen schoon. De Low Silver is voorzien van een stille voorwielmotor, op de vlakke weg geeft hij voldoende power maar heuvelopwaarts verwacht je iets meer pit.
De rijeigenschappen zijn prima, mede dankzij het comfortabele stuur. De eenvoudige display is zeer handig in het gebruik en via druktoetsen zijn 5 ondersteuningsstanden te kiezen. De Shimano Nexus naaf schakelt zuiver tussen 7 opties, terwijl de V-brakes goed op hun taak zijn berekend.
Opvouwen
Het inklappen van de Low Silver is een eenvoudige handeling. De vergrendeling van de scharnierpunten opheffen en vervolgens vouw je de fiets vloeiend samen tot een klein pakket.
Beoordeling
Pluspunten | + Weinig onderhoud + Goede rijeigenschappen + Lage instap + Remwerking + Schakelen + Prettig stuur |
Minpunten | - Speling op balhoofd/voorbouw - Functie bagagedrager - Kracht motor heuvel op |
Specificaties
Adviesprijs (op moment van test) |
€ 1.899 |
Aandrijving | Voorwielmotor |
Accu | 324 Wh (upgrade naar 432 of 504 Wh mogelijk) |
Versnellingen | 7, Shimano Nexus naaf |
Remmen | V-brakes |
Vering | Geen |
Pedalen | Inklapbaar |
Gewicht | 20,5 kg |
Afmetingen ingeklapt (l x b x h) | 86 x 65 x 34 cm |
De Crossfold is een vreemde eend in de bijt. Bij het revolutionaire ontwerp is prioriteit gesteld aan het invouwen. Binnen enkele tellen is de fiets als een schaar samen te vouwen. Bijkomend voordeel: hij is in opgevouwen toestand gewoon te verrijden, ideaal voor forensen dus. De fiets is goed op hoogte in te stellen en stuurt strak. Er zit ietwat speling op de scharnierpunten. De krachtige achterwielmotor geeft een fijn duwtje in de rug en maakt weinig geluid, de 540 Wh accu staat garant voor een hoge actieradius. Via de display is ondersteuning in vijf standen mogelijk.
De eenvoudige derailleur schakelt een beetje hakerig tussen zes versnellingen. De onderhoudsvrije trommelremmen zijn helemaal op hun taak berekend. Optioneel: een gashendel.
Opvouwen
Het inklappen van de Crossfold is kinderspel: vergrendeling opheffen, frame omhoog trekken en de fiets vouwt zich samen. Dan het stuur verdraaien en de zadelpen laten zakken (accu verwijderen). Samengevouwen is het geen klein pakket, maar voor bepaalde doeleinden de ideale oplossing.
Beoordeling
Pluspunten | + Capaciteit accu + Stuurt goed + Motorgeluid + Afwerking + Remwerking |
Minpunten | - Hoge instap - Speling scharnierpunten - Gewicht - Kwaliteit derailleur |
Specificaties
Adviesprijs (op moment van test) |
€ 1.799 |
Aandrijving | Achterwielmotor |
Accu | 540 Wh |
Versnellingen | 6, Shimano TY18SS derailleur |
Remmen | Trommelremmen |
Vering | Voorvork |
Pedalen | Inklapbaar |
Gewicht | 25 kg |
Afmetingen ingeklapt (l x b x h) | 90 x 33 x 96 cm |
De Traveller Premium heeft een prettig stuurgedrag en biedt dankzij de voorvork- en zadelpenvering ook veel comfort. De pittige voorwielmotor sleurt er behoorlijk aan en je hoeft de ondersteuning zeker niet op de krachtigste stand te gebruiken. Het motorgeluid is wel aanwezig, maar voert niet de boventoon. Links op het stuur is een klein maar goed afleesbaar display ondergebracht en zijn qua ondersteuning 5 standen instelbaar.
De fiets is uitgerust met een dichte kettingkast in combinatie met een Shimano Nexus 7 versnellingsnaaf, het onderhoud wordt dus tot een minimum beperkt! Op remgebied is er gekozen voor een V-brake voor en rollerbrake achter, een prima combinatie.
Opvouwen
De Traveller blinkt uit in gebruiksgemak. De stuur- en framesluiting zijn simpel te openen en vervolgens is de fiets eenvoudig samen te vouwen. Daarbij rust de Traveller op een handige beugel onder de fiets.
Beoordeling
Pluspunten | + Dichte kettingkast + Comfort + Lage instap + Krachtige motor + Schakelen + Remwerking |
Minpunten | - Geluid motor - Lengte zadelpen |
Specificaties
Adviesprijs (op moment van test) |
€ 1.849 |
Aandrijving | Voorwielmotor |
Accu | 360 Wh (upgrade naar 630 Wh mogelijk) |
Versnellingen | 7, Shimano Nexus naaf |
Remmen | V-brake voor, rollerbrake achter |
Vering | Voorvork en zadelpen |
Pedalen | Inklapbaar |
Gewicht | 19,5 kg |
Afmetingen ingeklapt (l x b x h) | 80 x 40 x 70 cm |
Deel deze pagina