Fietsendragers onder de loep genomen
Een gebruiksimpressie van onze ANWB-experts
Elektrische fietsen zijn zwaarder dan gewone fietsen. Zo zwaar zelfs dat er speciale fietsendragers voor e-bikes op de markt zijn. Onze ANWB-experts hebben zeven van die speciale fietsendragers voor (elektrische) fietsen onder de loep genomen. Op welke vervoer jij straks je fiets?
Steeds meer mensen ontdekken de voordelen van een elektrische fiets. Niet alleen voor dagelijks gebruik, maar ook voor recreatieve fietstochten in de natuur. Wil je eens een fietstocht in een andere regio maken, dan wil je je fiets natuurlijk wel goed vervoeren op je auto. Met een fietsdrager die geschikt is voor e-bikes kun je makkelijk één of twee (elektrische) fietsen vervoeren. Onze fietsspecialisten hebben zeven fietsendragers voor op een trekhaak getest, die speciaal gemaakt zijn om zowel elektrische als niet-elektrische fietsen te kunnen dragen. Lees snel verder voor hun gebruiksimpressie.
Aandachtspunten experts
Om een goede impressie te krijgen van de fietsdragers hebben onze experts gelet op de volgende punten:
- algehele constructie van de fietsendrager;
- bevestiging van de fietsendrager op de kogel;
- bevestiging goed genoeg om het gewicht van twee (elektrische) fietsen te dragen;
- plaatsingsproces van fietsen op de fietsdrager (goten lang genoeg, bevestiging met klemmen op het frame, stabiliteit);
- anti-diefstalbeveiliging en vergrendeling frameklemmen.
Resultaat per fietsendrager
Hieronder lees je per fietsendrager de specificaties en de beoordeling.
De Yakima FoldClick2 zal menigeen aangenaam verrassen. Het is een compacte fietsendrager, degelijk uitgevoerd en over alle functies is goed nagedacht. De fietsendrager komt geheel afgemonteerd, als relatief klein opgevouwen pakket, uit de doos en zowel de frameklemmen als de fietsendrager kunnen op slot. Daarnaast kun je met de voet de fietsendrager kantelen waardoor de bagage in de kofferruimte bereikbaar blijft. Met een gewicht van slechts 14,5 kilogram is de Yakima FoldClick 2 aangenaam licht en goed te hanteren.
Montage fietsendrager
In opgevouwen toestand wordt de fietsdrager recht op de kogel geplaatst. Vervolgens laat je hem naar je toe kantelen en klikt hij automatisch vast. Eenvoudiger kan niet. Daarna worden de lichtunits en wielgoten uitgeklapt. De constructie voelt degelijk aan en is prettig in gebruik. Plaatsing van de fietsen op de fietsendrager is een eenvoudige handeling en ook is er voldoende ruimte tussen de fietsen. De wielgoten zijn breed genoeg en zelfs geschikt voor extreem brede banden. De wielen zijn goed te verankeren met kartelriempjes met spanners en ook de frameklemmen zijn handig in gebruik.
Op de auto is de Yakima FoldClick 2 zeer stabiel. Mede door de degelijke frameklemmen, functionerende goten en goede fixatie van de wielen.
Sterrenbeoordeling
Montage | |
Gebruiksgemak | |
Stabiliteit | |
Gewicht | |
Prijs / Kwaliteit |
Specificaties
Gewicht | 14,5 kilogram |
Stekker | 13-polig |
Maximaal laadgewicht | 60 kilogram |
Prijs (op moment van test) | €509,- |
De Thule VeloSpace XT 2/938 is dé comfortdrager van het Zweedse merk Thule. De fietsendrager is breed, redelijk zwaar en niet opvouwbaar. Maar daarmee zijn wel direct alle negatieve punten genoemd, want verder heeft hij alleen maar voordelen. Hij komt vrijwel geheel afgemonteerd uit de doos, alleen het u-profiel met de frameklemmen moet zelf gemonteerd worden. Door de lange wielgoten kun je alle soorten fietsen vervoeren en bovendien is er extra veel ruimte tussen de twee fietsen. Door de kantelfunctie heb je toegang tot de kofferruimte en ook zijn zowel de fietsdrager als de frameklemmen voorzien van een slot. De fietsendrager is erg mooi afgewerkt en alles voelt zeer degelijk aan.
Montage fietsendrager
Bij het plaatsen van de fietsendrager op de trekhaak word je als gebruiker aangenaam verrast, omdat de fietsdrager automatisch op de kogel blijft hangen. Pas daarna zet je hem waterpas en druk je de hefboom omlaag voor definitieve fixatie. Door de ruimte tussen de goten zijn de fietsen makkelijk te laden. Met de degelijke frameklemmen en de ratelriempjes voor de wielen staan de fietsen muurvast op de fietsdrager.
Op de auto is de Thule VeloSpace XT 2/938 zeer stabiel. De e-bikes staan goed verankerd en vrijwel bewegingsloos op de fietsdrager.
Sterrenbeoordeling
Montage | |
Gebruiksgemak | |
Stabiliteit | |
Gewicht | |
Prijs / Kwaliteit |
Specificaties
Gewicht | 18,7 kilogram |
Stekker | 13-polig |
Maximaal laadgewicht | 60 kilogram |
Prijs (op moment van test) | €619,- |
De EasyFold XT 933 van Thule staat qua gebruiksgemak en kwaliteit op eenzame hoogte. In opgevouwen toestand til je de fietsendrager eenvoudig op aan de handvatten. Ondanks het gewicht van 17,9 kilogram is hij mede dankzij het handzame formaat toch makkelijk te hanteren. De fietsen worden geplaatst op een kunststof plateau met goten. Erg handig, want je hoeft de fietswielen daarom niet direct in de goot te mikken. Vooral bij zwaardere e-bikes is dit erg fijn. De kantelfunctie is met de voet te bedienen, zodat de bagageruimte van de auto altijd bereikbaar is. Zowel de fietsdrager als de frameklemmen zijn met sloten te vergrendelen.
Montage fietsendrager
De Thule EaseFold XT 933 wordt compleet afgemonteerd geleverd; er blijf niets in de doos achter. Door de innovatieve koppeling, zet je de fietsdrager makkelijk op de trekhaak. Hij stabiliseert zichzelf en is daardoor zeer handig in gebruik. Daarna fixeer je de fietsdrager met een hefboom, vouw je hem uit en kunnen de fietsen gemonteerd worden. De (elektrische) fietsen zijn eenvoudig op de fietsdrager te plaatsen, ook omdat er veel ruimte tussen de fietsen is gecreëerd. De fietswielen veranker je met riempjes die door een ratelfunctie eenvoudig op spanning worden gebracht.
Op de auto is de Thule EaseFold XT 933 zeer stabiel. De e-bikes staan nagenoeg bewegingsloos op de fietsdrager, mede dankzij de goede frameklemmen en strak verankerde wielen.
Sterrenbeoordeling
Montage | |
Gebruiksgemak | |
Stabiliteit | |
Gewicht | |
Prijs / Kwaliteit |
Specificaties
Gewicht | 17,9 kilogram |
Stekker | 13-polig |
Maximaal laadgewicht | 60 kilogram |
Prijs (op moment van test) | €729,- |
De Menabo Antares is een redelijk grote fietsendrager die lastig alleen te plaatsen is op een trekhaak. Hij komt vrijwel geheel afgemonteerd uit de doos, alleen de frameklemmen en de bedrading dienen nog deels gemonteerd te worden. Opvallend is de ruimte tussen de fietsen. Hierdoor heb je minder snel kans op beschadigingen. De kofferbak van de auto blijft bereikbaar door een handige kantelfunctie die je met de voet kunt bedienen. Zowel de fietsendrager als de frameklemmen zijn voorzien van een slot. Met een gewicht van 19 kilogram is de Menabo Antares wel aan de zware kant.
Montage fietsendrager
Het plaatsen op de trekhaak vergt extra energie door de grootte en het gewicht op de fietsendrager. Het klemmechanisme werkt wel prima en je kunt de afstelling zelfs fijn afstemmen. De goten zijn lang genoeg om de wielen goed te plaatsen, maar ze zijn qua vorm wat aan de vlakke kant. De wielen zijn te verankeren met de enorm lange kartelriempjes, maar er blijft wel ietwat speling bestaan. Zowel de fietsendrager als de frameklemmen kunnen op slot en zijn zodoende goed beveiligd.
Op de auto is de Menabo Antares voldoende stabiel. De e-bikes staan strak op de fietsdrager, slechts de wielen bewegen door de lange riemen en de vlakke goten.
Sterrenbeoordeling
Montage | |
Gebruiksgemak | |
Stabiliteit | |
Gewicht | |
Prijs / Kwaliteit |
Specificaties
Gewicht | 19 kilogram |
Stekker | 13-polig |
Maximaal laadgewicht | 60 kilogram |
Prijs (op moment van test) | €359,- |
De Hapro Atlas 2 blue Premium is een stevige fietsendrager speciaal voor de iets zwaardere e-bikes met bovendien extra ruimte tussen de goten. De sterke punten zijn de prijs, montage en stabiliteit. Hoewel de fietsendrager qua omvang iets minder compact is dan een aantal concurrenten, biedt hij wel het voordeel dat je het u-profiel met de framekleppen kan omklappen. Hierdoor krijgt hij toch een handzaam formaat. Daarnaast zijn bij dit model ook de lichtunits inklapbaar. De korte frameklemmen zorgen voor veel stabiliteit en de fietsendrager is voorzien van anti-diefstalbeveiliging op de drager en frameklemmen. Enig minpunt: de kantelfunctie is lastig bereikbaar.
Montage fietsendrager
Bij aflevering moet je eenmalig de lichtbalk en het u-profiel met fietsklemmen zelf monteren; kwestie van een half uurtje werk. Montage op de trekhaak is kinderlijk eenvoudig: plaats de fietsendrager op de kogel en trek de beugel omhoog. Er is relatief weinig kracht voor nodig om de fietsendrager vast te zetten, maar toch zit het geheel muurvast op de kogel. In tegenstelling tot andere fietsdragers staat het u-profiel met de frameklemmen in het midden van de fietsdrager, waardoor de fietsen niet snel in conflict komen met elkaar. Door de verstelbare wielgoten en de getande riempjes staat de wielen stabiel. Voor sommige e-bikes zijn de goten wat aan de korte kant.
Op de auto is de Hapro Atlas 2 Blue Premium zeer stabiel. Mede door de korte frameklemmen staan de elektrische fietsen nagenoeg bewegingloos vast.
Sterrenbeoordeling
Montage | |
Gebruiksgemak | |
Stabiliteit | |
Gewicht | |
Prijs / Kwaliteit |
Specificaties
Gewicht | 16,5 kilogram |
Stekker | 7- of 13-polig |
Maximaal laadgewicht | 60 kilogram |
Prijs (op moment van test) | €299,- |
De ANWB Touring Flex II presenteert zich als een compacte fietsendrager: handig samen te vouwen tot een klein formaat. Hij is eenvoudig op te tillen aan een handgreep en komt vrijwel geheel afgemonteerd uit de doos. Alleen de frameklemmen moet je zelf monteren. Verder is het slechts een kwestie van de wielgoten uitklappen en de verlichting en kentekenplaat op zijn plaats draaien. De kofferbak blijft bereikbaar door de kantelfunctie; deze moet je wel met de hand bedienen. Zowel de fietsdrager als de frameklemmen zijn voorzien van een diefstalbeveiliging. De ANWB Touring Flex II is met een gewicht van 18 kilogram redelijk zwaar. Bij de fietsdrager wordt een tas bijgeleverd.
Montage fietsendrager
De fietsdrager is met een eenvoudige handeling op de trekhaak te monteren. Hij wordt in opgeklapte toestand op de kogel geplaatst waarna je de hefboom omlaag drukt zodat hij vastzit als een huis. Tijdens deze handeling kan de fietsdrager iets naar rechts overhellen. Voor het aandrukken van de hefboom is niet al te veel kracht nodig en deze kracht is in te stellen via een stelmechanisme. Het plaatsen van fietsen op de fietsdrager is eenvoudig, alleen de frameklemmen zijn lastig te verplaatsen over het u-profiel. De (elektrische) fietsen staan niet te dicht op elkaar. De wielen staan in verstelbare wielgoten en worden vastgezet met ratelriempjes. Wel zijn de wielgoten aan de korte kant.
Op de auto is de ANWB Touring Flex II stabiel. De e-bikes staan relatief stil en door de instelbare goten en wielhouders zijn de wielen goed te fixeren.
Sterrenbeoordeling
Montage | |
Gebruiksgemak | |
Stabiliteit | |
Gewicht | |
Prijs / Kwaliteit |
Specificaties
Gewicht | 17 kilogram |
Stekker | 7- en 13-polig (duostekker) |
Maximaal laadgewicht | 60 kilogram |
Prijs (op moment van test) | €399,- voor ANWB-leden, €429,- voor niet leden |
De ANWB Touring II is een zeer degelijke fietsendrager. Qua design mag hij er zijn met de fraaie achterlichten en geïntegreerde wielgoten. Wel is de fietsdrager aan de zware kant met zijn 18 kilogram. Hij beschikt over een handige kantelfunctie, waardoor de bagageruimte van de auto altijd bereikbaar blijft. De kantelfunctie is veilig gezekerd door middel van twee pinnen, maar deze zijn wel lastig te bereiken omdat ze midden onder de fietsdrager zitten. Hij is uitgevoerd met een dubbele anti-diefstalbeveiliging: zowel op de vergrendeling als op de fietsklemmen zit beveiliging.
Montage fietsendrager
Bij aflevering is de fietsdrager grotendeels afgemonteerd. Alleen het u-profiel met de frameklemmen moet eenmalig op de fietsdrager worden gemonteerd. Afgezien van het gewicht is de ANWB Touring II redelijk eenvoudig op de trekhaak te monteren. Deze klus wordt geklaard door de fietsdrager horizontaal op de kogel te plaatsen en de hefboom naar de zijkant dicht te drukken. Hierbij heeft hij wel de neiging om naar rechts te kantelen. Voor het aandrukken van de hefboom is niet al te veel kracht nodig. Het plaatsen van de elektrische fietsen op de fietsendrager vergt weinig moeite. De fietsen staan wel dicht op elkaar en ook zijn de goten iets aan de korte kant voor bepaalde e-bikes.
Op de auto is de ANWB Touring II stabiel. De e-bikes staan mooi stil, alleen de korte wielgoten hebben invloed op de stabiliteit van de wielen. Ze zijn lastig strak te zetten.
Sterrenbeoordeling
Montage | |
Gebruiksgemak | |
Stabiliteit | |
Gewicht | |
Prijs / Kwaliteit |
Specificaties
Gewicht | 18 kilogram |
Stekker | 7- en 13-polig (duostekker) |
Maximaal laadgewicht | 60 kilogram |
Prijs (op moment van test) | €299,- voor ANWB-leden, €319,- voor niet leden |
Fietsendrager bevestigen
Aan jou de beurt om de fietsendrager daadwerkelijk op je auto te bevestigen. Hoe je dat precies doet, leggen we je stapsgewijs uit. Ook vertellen we je meer over de aandachtspunten bij aanschaf, wat het maximale gewicht van de fietsen mag zijn en wat de beste manier is om de fietsen op de fietsendrager te plaatsen.
Deel deze pagina