Fietslampjestest
30 fietslampjes getest: 16 enkel om gezien te worden, 14 om ook beter te zien
Twee jaar geleden testte de ANWB twee soorten fietsverlichting: 8 lampensets enkel om gezien te worden en 7 sets waarmee je gezien wordt én zelf meer van de weg ziet. De meeste sets zijn nog steeds verkrijgbaar en met de donkere dagen op komst meer dan welkom op de weg.
Het verschil tussen 'zien' en 'gezien worden' verlichting
'Zien' fietsverlichting zorgt ervoor dat jij gezien wordt door andere weggebruikers én zelf de weg, drempels, auto's, fietsers en andere weggebruikers goed ziet. Deze verlichting vraagt om een kleine investering, maar verbetert je zichtbaarheid enorm.
'Gezien worden' fietsverlichting zorgt ervoor dat je op minimale wijze door andere weggebruikers wordt gezien. Denk hierbij aan losse fietslampjes die je met een elastiek om je stuur of bagagedrager bevestigt. Deze setjes koop je al voor een paar euro, maar garanderen niet dezelfde zichtbaarheid zoals 'Zien' verlichting wel doet.
Conclusies na testen
De beste en veiligste oplossing voor elke fiets zonder verlichting is een lampensetje van enkele tientjes met een zogenaamd ‘lux’-voorlicht. Daarmee ben jezelf goed zichtbaar én heb je goed zicht op de weg, zonder daarbij tegenliggers te verblinden. Ook kun je bijna alle modellen gemakkelijk opladen via usb.
Testwinnaar
Testwinnaar is Simson met het de Future koplamp (€ 22,95) en het Eyes achterlicht (€ 15,99). Fel licht, prima gebruiksgemak en goede accuduur. Wil je vooral een zeer sterke koplamp? Koop dan de Büchel BCL 610-set (€ 49,95).
Verlichting om mee te zien of om enkel gezien mee te worden, is niet met elkaar te vergelijken. Die laatste soort is weliswaar goedkoop (€ 10 of minder) en gemakkelijk in gebruik, maar gezien de prestaties zijn deze lampjes niet meer dan een noodoplossing. Van opzij ben je slecht of helemaal niet zichtbaar, van voor ben je vanaf 300 meter slecht te zien. Daarbij neemt ook de lichtsterkte sterk af naarmate de batterij ouder wordt. Voor jezelf en anderen ben je dan een gevaar op de weg. Vervang de batterijen daarom regelmatig. Of nog beter: kies voor de duurdere verlichting waarmee je ook kunt zien.
Testresultaat 'Zien'
Tips voor optimaal gebruik van 'Zien'-fietslampen
'Zien'-fietslampjes zijn geschikt voor onverlichte stuken of fietspaden met slecht wegdek. Met de volgende tips maak je optimaal gebruik van dit soort lampjes.
- Kies liever voor een sterke ‘lux’ dan een ‘lumen’-koplamp: deze werkt minder verblindend voor andere weggebruikers, mits correct gemonteerd.
- Daarom: heb je een lux-koplamp, laat iemand na montage even kijken of deze niet verblindend (lees: te hoog gericht) is gemonteerd.
- In de duurdere categorie kun je kiezen voor zowel een set als voor een losse voor- of achterlamp. Zo’n set kost al snel € 50. Een losse voor- of achterlamp is uiteraard voordeliger als er slechts een licht kapot is.
- Lamp op USB? Neem een (of voor nog meer zekerheid twee) powerbanks mee voor onderweg, mocht de accu het toch begeven. Plus: wat tape voor de bevestiging van de powerbank.
- De meeste koplampen hebben meerdere (lees: ook minder felle) standen. Daarmee kun je, door slim te ‘schakelen’ tussen goed verlichte en donkere stukken weg, een langere brandduur halen.
- Bevestig je achterlampen niet aan je bagagedrager maar, indien mogelijk, aan de zadelstang. Dan gaan ze minder snel bungelen en schijnen ze beter naar achteren.
- Fiets je met een kettingslot rond je zadelstang? Dan is daar vaak geen ruimte meer voor een (goed zichtbaar) achterlicht. Kies dan voor een goede achterlamp met goed verstelbare strap.
Testresultaat 'Gezien worden'
Let wel: de lichtsterkte van de koplampjes in de ‘Gezien -worden’-test is niet te vergelijken met die in de ‘Zien’-test. Een score van 4 sterren in de ene test is dan ook niet hetzelfde als een score van 4 sterren in de andere. De prestaties van de achterlichten van beide testen zijn wél vergelijkbaar.
Tips voor optimaal gebruik van 'Gezien worden'-fietslampen
Zichtbaar zijn, begint bij jou. We geven je een aantal tips voor het gebruik van de 'Gezien worden'-fietslampjes. Zo ga je goed voorbereid en veilig van huis.
- Een paar euro extra levert meer gebruiksgemak en langere accuduur op.
- Houd altijd een setje batterijen bij de hand. Meestal zijn ze te verwisselen zonder gereedschap.
- Probeer je lampjes zoveel mogelijk recht naar achter en recht naar voren te plaatsen. Dat moet volgens de wet. Kijk daarom of ze op je frame passen. Tip: op de zadelpen wil ook nog wel eens werken.
- Hang ze niet aan je tas: dat mag namelijk niet. Aan je kleding mag wel, maar dat is ook geen goede optie. Ze bungelen dan meestal – in plaats van recht naar voor of achter te schijnen – en dat is niet goed voor je zichtbaarheid.
- Alle lampjes nemen in sterkte af. Verwacht niet dat je één set batterijen een hele winter door kan blijven fietsen. Laat iemand af en toe checken of je nog genoeg zichtbaar bent: fiets de ‘proefpersoon’ voorbij tot circa 300 meter afstand.
- Voor circa € 15 koop je tegenwoordig ook een set usb-lampjes om gezien te worden. Grote voordelen: je hoeft geen batterijen meer te verwisselen én ze geven altijd op de volle lichtsterkte.
Uitleg test
De fietslampjestest bestaat uit 2 testen. We hebben 15 sets onder de loep genomen en onder andere gekeken naar de prijs, hoe je ze monteert en hoe ze in de praktijk voldoen. Lees hieronder meer over hoe we te werk zijn gegaan.
Deel deze pagina