Fietslampjestest
30 fietslampjes getest: 16 enkel om gezien te worden, 14 om ook beter te zien
Twee jaar geleden testte de ANWB twee soorten fietsverlichting: 8 lampensets enkel om gezien te worden en 7 sets waarmee je gezien wordt én zelf meer van de weg ziet. De meeste sets zijn nog steeds verkrijgbaar en met de donkere dagen op komst meer dan welkom op de weg.
Het verschil tussen 'zien' en 'gezien worden' verlichting
'Zien' fietsverlichting zorgt ervoor dat jij gezien wordt door andere weggebruikers én zelf de weg, drempels, auto's, fietsers en andere weggebruikers goed ziet. Deze verlichting vraagt om een kleine investering, maar verbetert je zichtbaarheid enorm.
'Gezien worden' fietsverlichting zorgt ervoor dat je op minimale wijze door andere weggebruikers wordt gezien. Denk hierbij aan losse fietslampjes die je met een elastiek om je stuur of bagagedrager bevestigt. Deze setjes koop je al voor een paar euro, maar garanderen niet dezelfde zichtbaarheid zoals 'Zien' verlichting wel doet.
Conclusies na testen
De beste en veiligste oplossing voor elke fiets zonder verlichting is een lampensetje van enkele tientjes met een zogenaamd ‘lux’-voorlicht. Daarmee ben jezelf goed zichtbaar én heb je goed zicht op de weg, zonder daarbij tegenliggers te verblinden. Ook kun je bijna alle modellen gemakkelijk opladen via usb.
Testwinnaar
Testwinnaar is Simson met het de Future koplamp (€ 22,95) en het Eyes achterlicht (€ 15,99). Fel licht, prima gebruiksgemak en goede accuduur. Wil je vooral een zeer sterke koplamp? Koop dan de Büchel BCL 610-set (€ 49,95).
Verlichting om mee te zien of om enkel gezien mee te worden, is niet met elkaar te vergelijken. Die laatste soort is weliswaar goedkoop (€ 10 of minder) en gemakkelijk in gebruik, maar gezien de prestaties zijn deze lampjes niet meer dan een noodoplossing. Van opzij ben je slecht of helemaal niet zichtbaar, van voor ben je vanaf 300 meter slecht te zien. Daarbij neemt ook de lichtsterkte sterk af naarmate de batterij ouder wordt. Voor jezelf en anderen ben je dan een gevaar op de weg. Vervang de batterijen daarom regelmatig. Of nog beter: kies voor de duurdere verlichting waarmee je ook kunt zien.
Testresultaat 'Zien'
Beoordeling
Zichtbaarheid voorlicht | |
Zichtbaarheid achterlicht; | |
Gebruiksgemak | |
Regentest | |
Batterijduur | |
Eindoordeel |
Plus- en minpunten
Pluspunten | + Zeer krachtige koplamp + Zeer sterke achterlamp + Lange brandduur voor- en achterlicht + Achterlicht past ook op dunne framedelen + Indicatie 'bijna leeg' op koplamp |
Minpunten | - Afsluitklepjes usb (voor/achter) kun je los trekken - Lange laadduur voorlamp - Handleiding summier - Knopje voor achterlamp gevoelig - Achterlicht geen 'bijna leeg'-indicator |
Specificaties
Prijs* voorlicht | €27,75 |
Prijs* achterlicht | €16,50 |
Accuduur / laadduur usb-koplamp | 11 uur / 6 uur |
Accuduur / laadduur usb-achterlamp | 9 uur / 2,5 uur |
* test uitgevoerd in 2019, prijzen en gemiddelde laadduur zijn momenteel mogelijk anders.
Beoordeling
Zichtbaarheid voorlicht | |
Zichtbaarheid achterlicht | |
Gebruiksgemak | |
Regentest | |
Batterijduur | |
Eindoordeel |
Plus- en minpunten
Pluspunten | + Krachtige koplamp + Korte laadduur + Achterlicht past ook op dunne framedelen + Makkelijk bevestigen en loshalen + Indicator voor lage accu op voor/acherlicht + Prima handleiding |
Minpunten | - Kans per ongeluk aanzetten voor/achterlicht - Fabrieksopgave 35 lux niet gehaald in lichtmeting - Kans op per ongeluk aangaan voor/achterlicht - Smalle lichtbundel voorlamp |
Specificaties
Prijs* (set) | €54,95 |
Accuduur / laadduur usb-koplamp | 4 uur / 2 uur |
Accuduur / laadduur usb-achterlamp | 4 uur / 2 uur |
Beoordeling
Zichtbaarheid voorlicht | |
Zichtbaarheid achterlicht | |
Gebruiksgemak | |
Regentest | |
Batterijduur | |
Eindoordeel |
Plus- en minpunten
Pluspunten | + Krachtige koplamp + Korte laadduur + Betaalbare set + Indicator voor lege accu op koplamp |
Minpunten | - Korte laadduur - Brandduur achterlicht korter dan opgegeven - Ring achterlicht lastig voor dunne framedelen - Handleiding summier - Gereedschap nodig voor achterlamp - Knopje voorlicht gevoelig |
Specificaties
Prijs* (set) | €34,95 |
Accuduur / laadduur usb-koplamp | 4 uur / 2 uur |
Accuduur / laadduur usb-achterlamp | 3,5 uur / 1 uur |
* test uitgevoerd in 2019, prijzen en gemiddelde laadduur zijn momenteel mogelijk anders.
Reactie van BBB (2019)
"De ring van het achterlicht is voor winter 2019 vernieuwd. Deze wordt vervangen door een rubberen strap. Daarmee zal het gebruiksgemak verbeterd zijn."
Beoordeling
Zichtbaarheid voorlicht | |
Zichtbaarheid achterlicht | |
Gebruiksgemak | |
Regentest | |
Batterijduur | |
Eindoordeel |
Plus- en minpunten
Pluspunten | + Krachtige koplamp + Achterlicht kan zowel rood als wit licht geven + Compacte koplamp + Koplamp knippert niet + Indicatie voor lege accu (voor/achter) + Korte laadtijd + Fel achterlicht |
Minpunten | - Koplamp lastig te richten - Achterlicht past niet om dunne framedelen - Handleiding summier - USB-kabeltje zeer kort - Korte accuduur, m.n. koplamp |
Specificaties
Prijs* voorlicht | €25,99 |
Prijs* achterlicht | €19,99 |
Accuduur / laadduur usb-koplamp | 3 uur / 2 uur |
Accuduur / laadduur usb-achterlamp | 6 uur / 2 uur |
* test uitgevoerd in 2019, prijzen en gemiddelde laadduur zijn momenteel mogelijk anders.
Beoordeling
Zichtbaarheid voorlicht | |
Zichtbaarheid achterlicht | |
Gebruiksgemak | |
Regentest | |
Batterijduur | |
Eindoordeel |
Plus- en minpunten
Pluspunten | + Krachtige koplamp + Korte laadtijd achterlicht + Betaalbare set + Achterlicht past ook op dunne framedelen + Met reservebatterijen altijd (voor-)licht + Voorlicht kan ook op voorvork bevestigd worden |
Minpunten | - Onhandig los batterypack - Alleen achterlicht USB - Handleiding summier - Bevestiging lastig door los batterypack |
Specificaties
Prijs* voorlicht | €18,95 |
Prijs* achterlicht | €25,95 |
Accuduur / laadduur usb-koplamp | 7 uur / n.v.t. (AA-batterijen) |
Accuduur / laadduur usb-achterlamp | 5 uur / 2 uur |
Reactie IkziLight (2019)
"De gemeten brandduur van de koplamp is 7 uur, maar dit is alleen bij gebruik van de volle lichtsterkte. Gebruik je de koplamp in een lagere lichtsterkte, dan is de brandduur veel langer."
Beoordeling
Zichtbaarheid voorlicht | |
Zichtbaarheid achterlicht | |
Gebruiksgemak | |
Regentest | |
Batterijduur | |
Eindoordeel |
Plus- en minpunten
Pluspunten | + Zeer krachtige koplamp + Indicatie accuduur op koplamp + Achterlicht goed zichtbaar van zijkant + Korte laadduur achterlamp + Voorlicht kan vrijwel niet per ongeluk aan |
Minpunten | - Goedkope bevestiging achterlicht, kan kwijtraken - Koplamp kantegenliggers verblinden - Knopje achterlicht te gevoelig |
Specificaties
Prijs* (set) | €49,95 |
Accuduur / laadduur usb-koplamp | 4,5 uur / 3 uur |
Accuduur / laadduur usb-achterlamp | 5 uur / 1 uur |
Beoordeling
Zichtbaarheid voorlicht | |
Zichtbaarheid achterlicht | |
Gebruiksgemak | |
Regentest | |
Batterijduur | |
Eindoordeel |
Plus- en minpunten
Pluspunten | + Krachtige koplamp + Achterlicht goed zichtbaar van zijkant + Stekker en 2-usb kabeltjes meegeleverd + Langste batterijduur voor-/achterlicht + Achterlicht past ook op dunne framedelen + Korte laadtijden i.v.m. brandtijd + Indicatie bijna lege accu (voor/achter) |
Minpunten | - Smalle lichtbundel voorlamp - Achterlicht regengevoelig - Achterlicht steekt ver uit - Handleiding summier - Koplamp vrij fors (wel licht) - Summiere handleiding |
Specificaties
Prijs* (set) | €45,- |
Accuduur / laadduur usb-koplamp | 11 uur / 3,5 uur |
Accuduur / laadduur usb-achterlamp | 18 uur / 2,5 uur |
Tips voor optimaal gebruik van 'Zien'-fietslampen
'Zien'-fietslampjes zijn geschikt voor onverlichte stuken of fietspaden met slecht wegdek. Met de volgende tips maak je optimaal gebruik van dit soort lampjes.
- Kies liever voor een sterke ‘lux’ dan een ‘lumen’-koplamp: deze werkt minder verblindend voor andere weggebruikers, mits correct gemonteerd.
- Daarom: heb je een lux-koplamp, laat iemand na montage even kijken of deze niet verblindend (lees: te hoog gericht) is gemonteerd.
- In de duurdere categorie kun je kiezen voor zowel een set als voor een losse voor- of achterlamp. Zo’n set kost al snel € 50. Een losse voor- of achterlamp is uiteraard voordeliger als er slechts een licht kapot is.
- Lamp op USB? Neem een (of voor nog meer zekerheid twee) powerbanks mee voor onderweg, mocht de accu het toch begeven. Plus: wat tape voor de bevestiging van de powerbank.
- De meeste koplampen hebben meerdere (lees: ook minder felle) standen. Daarmee kun je, door slim te ‘schakelen’ tussen goed verlichte en donkere stukken weg, een langere brandduur halen.
- Bevestig je achterlampen niet aan je bagagedrager maar, indien mogelijk, aan de zadelstang. Dan gaan ze minder snel bungelen en schijnen ze beter naar achteren.
- Fiets je met een kettingslot rond je zadelstang? Dan is daar vaak geen ruimte meer voor een (goed zichtbaar) achterlicht. Kies dan voor een goede achterlamp met goed verstelbare strap.
Testresultaat 'Gezien worden'
Let wel: de lichtsterkte van de koplampjes in de ‘Gezien -worden’-test is niet te vergelijken met die in de ‘Zien’-test. Een score van 4 sterren in de ene test is dan ook niet hetzelfde als een score van 4 sterren in de andere. De prestaties van de achterlichten van beide testen zijn wél vergelijkbaar.
Beoordeling
Zichtbaarheid voorlicht | |
Zichtbaarheid achterlicht | |
Gebruiksgemak | |
Regentest | |
Batterijduur | |
Eindoordeel |
Plus- en minpunten
Pluspunten | + Verstelbare straps + Knopjes niet gevoelig + Handleiding + Makkelijk vast/losmaken |
Minpunten | - Zeer korte batterijduur - Lichtzwak - Amper zichtbaar van zijkant - Batterijen lastig te verwisselen |
Specificaties
Prijs* (set) | €7,95 |
Gemiddelde batterijduur* (uur) | 44 |
Beoordeling
Zichtbaarheid voorlicht | |
Zichtbaarheid achterlicht | |
Gebruiksgemak | |
Regentest | |
Batterijduur | |
Eindoordeel |
Plus- en minpunten
Pluspunten | + Stevig vastzetten met ringen + Lange batterijduur + Makkelijk losmaken van ringen + Batterijen makkelijk te verwisselen |
Minpunten | - Lichtsterkte neemt snel af - Niet regenbestendig - Amper zichtbaar van zijkant - Handleiding summier - Ringen passen niet op elk framedeel - Gereedschap nodig voor bevestiging |
Specificaties
Prijs* (set) | €3,99 |
Gemiddelde batterijduur* (uur) | 144 |
Testresultaat
Zichtbaarheid voorlicht | |
Zichtbaarheid achterlicht | |
Gebruiksgemak | |
Regentest | |
Batterijduur | |
Eindoordeel |
Beoordeling
Pluspunten | + Redelijk lichtsterk + Handleiding + Makkelijk vastzetten/losmaken |
Minpunten | - Korte batterijduur - Amper zichtbaar van zijkant - Batterijen lastig te verwisselen - Past niet goed op elk framedeel/dikte |
Specificaties
Prijs* (set) Prijs* leden (set) | €9,99 €7,99 |
Gemiddelde batterijduur* (uur) | 73 |
* test uitgevoerd in 2019, prijzen en gemiddelde batterijduur zijn momenteel mogelijk anders.
Beoordeling
Zichtbaarheid voorlicht | |
Zichtbaarheid achterlicht | |
Gebruiksgemak | |
Regentest | |
Batterijduur | |
Eindoordeel |
Plus- en minpunten
Pluspunten | + Verstelbare straps + Lange batterijduur + Makkelijk los/vast maken + Lichtknopje niet gevoelig |
Minpunten | - Amper zichtbaar van zijkant - Voor- en achterlicht weinig lichtsterk - Handleiding summier |
Specificaties
Prijs* (per stuk) | €5,99 |
Gemiddelde batterijduur* (uur) | 164 |
* test uitgevoerd in 2019, prijzen en gemiddelde batterijduur zijn momenteel mogelijk anders.
Reactie van Dresco (2019)
"Niet-oplaadbare verlichting is goedkoop, maar staat erom bekend dat het na verloop van tijd aan kracht inboet. Dresco heeft daarom ook USB oplaadbare verlichting in het assortiment. Het oplaadbare voor- en achterlicht kosten € 12,99 per stuk. De lampjes zijn compact, eenvoudig te bedienen en te bevestigen en voor- en achterlicht hebben 10 ‘COB’ Led-lampjes die samen 1 bundel vormen. Oplaadtijd: 3 uur. Voorjaar 2020 breidt Dresco haar verlichtingsassortiment uit met nog meer USB-oplaadbare verlichting."
Beoordeling
Zichtbaarheid voorlicht | |
Zichtbaarheid achterlicht | |
Gebruiksgemak | |
Regentest | |
Batterijduur | |
Eindoordeel |
Plus- en minpunten
Pluspunten | + Redelijk zichtbaar van zijkant + Prima batterduur + Eenvoudige bevestiging + Betaalbaar |
Minpunten | - Past niet op elk framedikte - Voor- en achterlicht weinig lichtsterk - Kans op per ongeluk aanzetten - Batterijen verwisselen |
Specificaties
Prijs (set)* | €3,- |
Gemiddelde batterijduur* (uur) | 123 |
* test uitgevoerd in 2019, prijzen en gemiddelde batterijduur en de kleur van de lampjes zijn momenteel mogelijk anders.
Reactie van HEMA (2019)
"De uitslag van het onderzoek spreekt voor zich. Wij willen graag goede kwaliteitsproducten aanbieden tegen een goede prijs. Het onderzoek geeft aan dat de prijs een pluspunt is, maar dat het lampje overall als redelijk wordt beoordeeld. Voornamelijk op zichtbaarheid scoort het lampje nog niet goed genoeg. Wij zijn dit product continue aan het verbeteren en de resultaten van dit onderzoek zullen we daar zeker in meenemen.'
Testresultaat
Zichtbaarheid voorlicht | |
Zichtbaarheid achterlicht | |
Gebruiksgemak | |
Regentest | |
Batterijduur | |
Eindoordeel |
Beoordeling
Pluspunten | + Verstelbare straps + Lichtsterk voorlicht + Makkelijk los/vast maken + Licht en compact |
Minpunten | - Korte batterijduur - Handleiding summier - Achterlicht zwak - Nauwelijks zichtbaar vanaf de zijkant |
Specificaties
Prijs* (set) | €10,50 |
Gemiddelde batterijduur* (uur) | 54 |
Beoordeling
Zichtbaarheid voorlicht | |
Zichtbaarheid achterlicht | |
Gebruiksgemak | |
Regentest | |
Batterijduur | |
Eindoordeel |
Plus- en minpunten
Pluspunten | + Kan goed gericht worden + Lange batterijduur + Verkrijgbaar in diverse kleuren + Batterijen makkelijk te verwisselen + Eenvoudig los te maken van bevestigingsringd |
Minpunten | - Aan/uit knopje gevoelig - Niet goed regenbestendig - Ringen te groot voor sommige framedelen - Vastzetten relatief lastig - Summiere handleiding |
Specificaties
Prijs* (set) | €8,99 |
Gemiddelde batterijduur* (uur) | 129 |
Beoordeling
Zichtbaarheid voorlicht | |
Zichtbaarheid achterlicht | |
Gebruiksgemak | |
Regentest | |
Batterijduur | |
Eindoordeel |
Plus- en minpunten
Pluspunten | + Lichtsterke voor- en achterlicht + Makkelijk los/vastmaken + Licht en compact + Batterijen makkelijk te verwisselen |
Minpunten | - Niet goed verstelbaar/te richten - Korte batterijduur - Handleiding summier - Past niet goed op elk framedeel - Redelijk zichtbaar van zijkant |
Specificaties
Prijs* (per stuk) | €2,99 |
Gemiddelde batterijduur* (uur) | 62 |
* test uitgevoerd in 2019, prijzen en gemiddelde batterijduur zijn momenteel mogelijk anders.
Reactie B'Twin (2019)
"Wij zijn blij met deze onafhankelijke test. Wel zijn we van mening dat in een komende test de nadruk meer kan worden gelegd op USB-oplaadbare producten, dit gezien het duurzame karakter van deze producten. Ook 'gezien worden'-lampjes bieden wij met mogelijkheid om te laden via USB."
Tips voor optimaal gebruik van 'Gezien worden'-fietslampen
Zichtbaar zijn, begint bij jou. We geven je een aantal tips voor het gebruik van de 'Gezien worden'-fietslampjes. Zo ga je goed voorbereid en veilig van huis.
- Een paar euro extra levert meer gebruiksgemak en langere accuduur op.
- Houd altijd een setje batterijen bij de hand. Meestal zijn ze te verwisselen zonder gereedschap.
- Probeer je lampjes zoveel mogelijk recht naar achter en recht naar voren te plaatsen. Dat moet volgens de wet. Kijk daarom of ze op je frame passen. Tip: op de zadelpen wil ook nog wel eens werken.
- Hang ze niet aan je tas: dat mag namelijk niet. Aan je kleding mag wel, maar dat is ook geen goede optie. Ze bungelen dan meestal – in plaats van recht naar voor of achter te schijnen – en dat is niet goed voor je zichtbaarheid.
- Alle lampjes nemen in sterkte af. Verwacht niet dat je één set batterijen een hele winter door kan blijven fietsen. Laat iemand af en toe checken of je nog genoeg zichtbaar bent: fiets de ‘proefpersoon’ voorbij tot circa 300 meter afstand.
- Voor circa € 15 koop je tegenwoordig ook een set usb-lampjes om gezien te worden. Grote voordelen: je hoeft geen batterijen meer te verwisselen én ze geven altijd op de volle lichtsterkte.
Uitleg test
De fietslampjestest bestaat uit 2 testen. We hebben 15 sets onder de loep genomen en onder andere gekeken naar de prijs, hoe je ze monteert en hoe ze in de praktijk voldoen. Lees hieronder meer over hoe we te werk zijn gegaan.
Zoals je hebt kunnen lezen, bestaat deze test uit 2 testen. Eentje van 8 sets lampjes enkel om ‘gezien te worden’. Dat zijn van die goedkope lampjes die je snel nog even bij de kassa aanschaft. Wij hebben gekeken naar de prijs, hoe lang ze meegaan, hoe je ze monteert en hoe ze in de praktijk voldoen. Daarnaast er zijn 7 sets getest waarmee je niet alleen zichtbaar bent maar ook zelf (de weg beter) kunt zien. En ook van deze setjes, die enkele tientjes kosten, vergeleken we de prijzen en keken we naar hoe je ze monteert, hoe lang ze meegaan en hoe ze in de praktijk voldoen.
Deze tests zijn uitgevoerd:
Metingen lichtsterkte
Een gespecialiseerd laboratorium deed lichtmetingen van alle voor- en achterlampen met zeer gevoelige apparatuur. Zo werden de verschillen in de totale lichtopbrengst per voor- en achterlicht exact gemeten. Verschillen zijn er zeker, zowel bij de goedkope lampjes als bij de duurdere ‘lux-lampen’.
Die lux-voorlichten werden getest volgens de normen van de StVZO, het Duitse verkeersreglement. Daar gelden strengere regels voor fietsverlichting dan bij ons. Zo mogen fietslampen tegenliggers niet verblinden en moeten ze op 10 meter voor de fiets nog een lichtsterkte van 10 lux kunnen geven. (NB lux is eenheid voor lichtsterkte) Ter vergelijking: 10 lux is voldoende om het wegdek in volledige duisternis te kunnen zien. Alle lux-koplampen voldeden ruimschoots aan die eis, een enkel model haalde zelfs 66 lux!
Praktijktest lichtsterkte
Ook voor de afstand waarop je (lichten) gezien moeten kunnen worden bestaat in Nederland geen regel. In Denemarken wel: minimaal 300 meter bij normaal zicht. Die afstand hielden we ook aan bij een praktijktest op een onverlichte weg. Daarbij keken we of voor- en achterlicht zowel recht richting de proefpersoon schijnend als vanaf de zijkant nog te zien waren. Dit was vooral van belang voor de achterlichten en koplampjes uit de goedkopere categorie. De krachtige lux-voorlichten zijn vanaf deze afstand alleen zeer goed zichtbaar, en ook nog van veel verder.
Zie hieronder het verschil in lichtsterkte tussen een ‘gezien worden lampje’ van € 3 per set en een lux-koplamp op 300 meter afstand van € 40 per set. Voor de duidelijkheid staat er een rode cirkel om het gezien worden lampje. Zo ziet een automobilist je dus wel (of niet aankomen).
Effect 'gezien worden lampje':
Effect lux-koplamp:
Gebruiksgemak
Voor dit onderdeel beoordeelden twee onafhankelijke experts o.m. naar bevestiging/los maken lampjes, aansluiten usb, usb-afsluiting openen en sluiten, aan/uitzetten, kans op per ongeluk aanzetten, handleiding, vastzetten op framedelen van verschillend dikte, eventuele extra’s en de mogelijkheid de lamp te richten. Want in Nederland moeten fietslampjes recht naar voren en achteren schijnen.
Regentest
Alle lampen werden een uur lang beregend bij met behulp van een regen- en windmachine. Daarmee werd een oer-Hollandse, middelzware bui nagebootst. Koplampen werden richting de regeninstallatie geplaatst, en achterlichten juist andersom. Allereerst checkten we of alle lampen het gehele uur bleven branden (wat in bijna alle gevallen het geval was), daarnaast werd elke lamp na de test afgedroogd en vervolgens gecontroleerd of er vocht in behuizing was gekomen.
Batterijduur/laadtijd
Van alle lampen is de totale brandduur minimaal twee keer gemeten. Van de USB-lampen in de duurdere categorie is ook de oplaadtijd bijgehouden. Overigens bleek vooral bij de goedkope lampjes dat de brandtijd tussen twee identieke sets flink kan verschillen, en zelfs tussen voor- en achterlicht van dezelfde set. Liepen de tijden erg uiteen, dan werd een derde test gedaan. Opvallend: de USB-lampen bleven tot de accu leeg was vrijwel op volle sterkte schijnen, terwijl de goedkope lampjes – zowel die voorzien van knoopcel- als AAA-batterijen vaak al na enkele uren zwakker licht gaven.
Onafhankelijke waarnemer & tests
Omdat ook een set fietsverlichting van de ANWB is opgenomen is de test ‘gebruiksgemak’ uitgevoerd door Kees Bakker van de Fietsersbond. Hij was ook als onafhankelijk waarnemer aanwezig bij de regentest. De tests van de lichtsterkte in het laboratorium werden uitgevoerd door een specialist op dit gebied. De ANWB was daarbij niet aanwezig en dus niet van invloed op de resultaten.
Deel deze pagina