Legmeerroute
Nederland, Noord-Holland, Uithoorn
- 31
- 30
- 11
- 35
- 79
- 34
- 19
- 18
- 6
- 7
- 25
- 26
- 27
- 31
Een route met sterke Groene Hart-kenmerken: malse weilanden, grazende koeien, bloemrijke sloten, hoge veendijken, kronkelige riviertjes, rietkragen en veenplassen. Wel is de tuinbouw vanuit Aalsmeer bezig aan een flinke opmars. Nu de tuinder dankzij moderne technieken niet meer afhankelijk is van het seizoen en de ondergrond, dringen de kassen steeds verder op. Opvallend zijn verder de hoogteverschillen tussen het waterniveau in plassen en kanalen en de veel dieper gelegen droogmakerijen.
Fietsveiligheid route-informatie: houd op deze route rekening met onderstaande punten; pas je snelheid aan, houd rekening met tegenliggers en mederecreanten en ga waar nodig achter elkaar rijden.
• Bij knooppunt 30 is de oversteek van de weg vrij onoverzichtelijk door de brug; hier goed uitkijken.
• Tussen 30-11 gaat de route over een zeer smal jaagpad, halfverhard met grind, waar je ook tegenliggers tegen kunt komen.
Toegankelijkheid: deze route is in principe geschikt voor extra brede fietsen (driewielers, bakfietsen, etc.), mits je onderstaand alternatief neemt voor het bovengenoemde te smalle jaagpad (30-11).
Alternatief: ga aan het einde van de Amsteldijk Zuid (bij knooppunt 30) linksaf en steek de brug over het Amstel-Drechtkanaal over. Ga aan de overzijde meteen rechtsaf en volg de weg langs het kanaal (Nieuwveens Jaagpad) helemaal tot het einde. Ga dan rechtsaf, de brug over. Ga rechtdoor (Geerweg), en volg deze weg met links en rechts van de weg grote waterplassen (achter de huizen). Bij de wegwijzer linksaf richting Langeraar. Je rijd nu weer op de route naar 35.
Vanwege de strategische ligging kreeg Uithoorn in de 17e eeuw zijn eerste versterkingen. Dat verklaart de straatnaam Schans bij knooppunt 31. Net buiten de bebouwde kom werd in 1911 Fort aan de Drecht opgeleverd. Het maakte deel uit van de Stelling van Amsterdam, een verdedigingslinie van forten, dijken en kanalen die tussen 1880 en 1920 rond de hoofdstad werd aangelegd. Als de vijand oprukte, kon een brede strook grond onder water worden gezet. Een serie van 42 forten verdedigde de hogere en zwakkere delen in deze waterlinie. In het fort worden nu diverse activiteiten georganiseerd.
De route volgt zo’n 8 km het jaagpad langs het Amstel-Drechtkanaal. Dit kanaal werd rond 1825 gegraven om schepen een betere vaarweg tussen Rotterdam en Amsterdam te geven. Daarbij werd gebruikgemaakt van de oude bedding van het veenriviertje de Drecht. Aan het begin van het kanaal, bij de overgang naar het Aarkanaal, kwam een sluis met twee kolken. Via deze Tolhuissluis konden schepen het hoogteverschil tussen de beide wateren (10 tot 30 cm) overbruggen.
In de 17e eeuw bloeide de economie en ontstond er een enorme honger naar turf (gedroogd veen) als brandstof voor ambacht, industrie en huishoudens. De weilanden en akkers werden afgegraven en later werd er ook tot ver onder de waterspiegel veen opgebaggerd. Zo ontstonden enorme plassen, zoals de Langeraarse Plassen en de Westeinderplassen. Bij storm zorgde de golfslag er bovendien voor dat aan de oevers steeds weer stukken werden weggeslagen.
De Leidse Vaart ligt duidelijk een paar meter hoger dan de omliggende weidegronden. Dat zijn dan ook droogmakerijen, veenplassen die met behulp van windmolens zijn drooggemalen. Na het droogvallen werd de bodem geschikt gemaakt voor landbouw. Links ligt de Vierambachtspolder, waar na droogmaking in 1744 resten van het verdronken dorp Jacobswoude tevoorschijn kwamen. Rechts ligt de Wassenaarse Polder (1666) en daar weer achter de Zuider-Legmeerpolder (1883).
De eilandjes aan de andere kant van de Westeinderplassen zijn restanten van het oorspronkelijke veengebied. Net als de plassen zelf zijn de eilanden nu vooral ingericht voor water- en dagrecreatie. Langs de oevers bevinden zich tientallen jachthavens, onder meer bij Kudelstaart. Even voorbij Kudelstaart maakt de weg een bocht rond het Fort bij Kudelstaart, dat ook deel uitmaakte van de Stelling van Amsterdam.
Bij de aanleg van de nieuwbouwwijk van Uithoorn is het Zijdelmeer gespaard gebleven, een van de oudste veenwateren in de regio. Het Zijdelmeer laat nog iets zien van het oorspronkelijke landschap. Op het eilandje aan de overkant loopt een wandelroute.