Rotterdamse Stadshavensroute
Nederland, Zuid-Holland, Rotterdam
- 61
- 18
- 16
- 15
- 13
- 58
- 17
- 60
- 61
Deze fietsroute verkent een deel van de Stadshavens van Rotterdam: een 1600 ha groot havengebied aan weerszijden van de Nieuwe Maas. De pieren en kades rond de Rijnhaven en de Maashaven zijn de laatste decennia ingrijpend veranderd. Op de Wilhelminakadeverrijst een waar ‘Manhattan aan de Maas’ en op Katendrecht ontstonden compleet nieuwe woonwijken. Proef de sfeer van Rotterdams maritieme heden en verleden.
Fietsveiligheid route-informatie: houd op deze route rekening met onderstaande punten; pas je snelheid aan, houd rekening met tegenliggers en mederecreanten en ga waar nodig achter elkaar rijden.
• Houd op deze route rekening met het soms onoverzichtelijke en drukke stadsverkeer en de tram(rails), zeker bij de Erasmusbrug.
• Tussen knooppunt 61-18 gaat de route langs de kade over een gemengd voet-/fietspad (ter hoogte van de SS Rotterdam) en smalle paden met soms scherpe bochten; pas je snelheid hierop aan en houd hier ook rekening met voetgangers en (loslopende) honden.
Toegankelijkheid: deze route is in principe geschikt voor extra brede fietsen (driewielers, bakfietsen, etc.).
NB De lift bij de Maastunnel werkt niet altijd of is in sommige gevallen te klein, wat halverwege de route voor een onaangename verrassing zorgt: je kunt ineens niet verder! Zoek van tevoren informatie, bijvoorbeeld op deze website.
Vanaf de Erasmusbrug kun je genieten van het uitzicht op de Wilhelminapier, een van de architectonische visitekaartjes van Nederland. Ultra moderne wolkenkrabbers verrijzen tussen de oude pakhuizen. Een opvallend gebouw is ‘De Rotterdam’, ontworpen door Rem Koolhaas. Waarschijnlijk is er geen andere Rotterdamse pier waar zo veel afscheidstranen zijn geplengd. Tussen 1873 en 1971 vertrokken hier duizenden landverhuizers op weg naar een nieuw bestaan. Nu meren er luxe cruiseschepen aan en worden de hallen van de Cruise Terminal Rotterdam, de voormalige vertrekhal van de Holland Amerika Lijn, gebruikt voor evenementen. Cultuurcentrum Las Palmas, een van de pakhuizen aan de Wilhelminakade, huisvest het Nederlands Fotomuseum.
Aan het eind van de pier staat het voormalig directiekantoor van de Holland Amerika Lijn. Ooit een landmark voor velen, met de twee groenkoperen torens op de kop van de pier. Sinds 1994 is hier Hotel New York gevestigd. Het restaurant heeft ’s zomers een heerlijk terras met met zicht op alles wat voorbij vaart en is een vaste stop voor de watertaxi. Het hotel wordt nu overschaduwd door zijn hoge buren. Rechts ligt de 165 meter hoge woontoren New Orleans. Links ligt het World Port Center, het onderkomen van het Havenbedrijf Rotterdam. Hier is ook het Haven Coördinatie Centrum gevestigd, waar al het scheepvaartverkeer efficiënt en veilig geregeld wordt. Aan de overzijde van de Nieuwe Maas staat de Zalmhaventoren, met 215 meter de hoogste woontoren van Nederland.
Na de nieuwe Rijnhavenbrug – door Rotterdammers ook wel ‘De Hoerenloper’ genoemd – ben je op Katendrecht ofwel ‘De Kaap’. Katendrecht, niet lang geleden nog een berucht havenkwartier, is hard op weg weer een mooi ‘dorp aan de rivier te worden’, op loopafstand van het centrum. Het Deliplein werd opgeknapt en is een gezellige plek met kleinschalige winkels en eethuisjes. Daar vind je ook Tattoo Bob, al veertig jaar een begrip op Katendrecht. Duizenden zeelui van over hele wereld hebben hier de naam van hun liefje ergens op hun lijf laten vereeuwigen. De Fenixloods II, een oud pakhuis, wordt getransformeerd tot het Landverhuizersmuseum. Het museum vertelt vanaf 2025 de geschiedenis van hen die in de 19e eeuw Nederland achter zich lieten om elders in de wereld hun geluk te beproeven.
Via de Maashaven, een drukke ligplaats voor de binnenvaart, kom je bij de ingang van de Maastunnel op het Charloisse Hoofd. Vanaf hier is aan de overkant het voormalige cruiseschip ss Rotterdam goed te zien op zijn ligplaats aan de kop van Katendrecht. Het schip huisvest een hotel, een theater, restaurants, cafés en een museum. Langs de kade staan meer verwijzingen naar Rotterdams maritieme verleden: Het standbeeld ‘De Roeiers’ van Yair Aschkenasy is geïnspireerd op een oud havenbe roep: roeiers die bij weer en wind de zware trossen van schepen vast maakten op de boeien. Iets verder kom je ‘Ketelbinkie’ tegen. Het aandoenlijke beeldje van Huib Noorlander drukt helemaal uit waar de beroemde smartlap over gaat.
Extra info – met de fiets door de Maastunnel
De route voert door de Maastunnel. Om in de tunnel te komen, gaat u met de fiets de roltrap af: zet u schrap, draai het stuur een kwartslag en knijp de rem in (dit laatste voornamelijk bij de roltrap omhoog). Er is ook een lift aanwezig. Beneden fietst u door de altijd koele tunnel onder de Maas door.
Bij het verlaten van de Maastunnel sta je oog in oog met een van de belangrijkste iconen van Rotterdam: de Euromast. Architect Huig Maaskant ontwiep de toen 107 meter hoge mast aan de voet van Het Park ter gelegenheid van de Floriade in 1960. De vorm van een scheepsmast met kraaiennest refereert aan de havenstad die Rotterdam is. Toen enkele jaren later een aantal nieuwe gebouwen de Euromast qua hoogte overtroefden, besloot men hem te verhogen met een opbouw: de Space Tower. De toren mat daarmee 185 meter en is de hoogste voor het publiek opengestelde toren van ons land. Bovenin wordt de bezoeker niet alleen verwend met een spectaculair uitzicht, er zijn ook een brasserie en twee hotelsuites.
Na een ritje langs Het Park kom je in het Scheepvaartkwartier. Een compleet andere wereld, dit keer van rijkdom en monumentale gebouwen. Vanaf de Westerkade vertrokken tot ver in de 19e eeuw de veerboten over het Kanaal. Dit wordt weerspiegeld in de gevels van de vroegere pakhuizen langs de kade: die moesten allure uitstralen voor de uit Engeland arriverende reizigers.
De Veerhaven dankt zijn naam aan de veerdienst naar Katendrecht. Tot in 1878 de Willemsbrug werd geopend, was het de enige verbinding tussen de noord en zuidoever van de Nieuwe Maas. Het veer vaart al jaren niet meer en sinds 1990 liggen er historische zeilschepen in de haven.