Schiese schippersroute
Nederland, Zuid-Holland, Rotterdam
- 75
- 70
- 60
- 17
- 58
- 14
- 59
- 71
- 87
- 12
- 2
- 1
- 16
- 70
- 65
- 64
- 58
- 57
- 1
- 52
- 51
- 2
- 62
- 63
- 67
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 9
- 14
- 22
- 15
- 86
- 32
- 33
- 34
- 75
Rotterdam, Delfshaven, Overschie en Delft hadden van oudsher met elkaar te maken dankzij hun ligging aan de Schie, het kanaal tussen Delft en Delfshaven. Juist de oude havengebieden, de plekken waar het vroeger allemaal gebeurde, zijn gespaard gebleven voor wat er in de oorlog en daarna allemaal is gebeurd. Het zijn mooie, authentieke buurtjes gebleven. Tussen de steden kunt u genieten van fraai polderland.
Op deze route kun je op verschillende plaatsen hinder ondervinden van wegwerkzaamheden:
• Tussen knooppunt 01-16 (Spaanse Polder) wordt gewerkt aan de kruisin Matlingeweg-Industrieweg; volg de aanwijzingen ter plaatse. De werkzaamheden duren tot 3 juni 2024.
• Tussen knooppunt 22-15 wordt gewerkt aan de verbinding van de A16 met de A13 via de nieuwe Rottemerentunnel. Voor fietsers wordt er een omleidingsroute "nr. 1" aangegeven. Volg aan het einde van de omleiding de Bovendijk (bordje “Belevenisboerderij”) tot je weer de borden naar knooppunt 15 kunt volgen. Naar verwachting is dit deel van de werkzaamheden in juli 2024 gereed. De nieuwe snelwegtunnel wordt begin 2025 in gebruik genomen.
Fietsveiligheid route-informatie: de route bevat de volgende aandachtspunten; pas je snelheid aan, houd rekening met tegenliggers en mederecreanten en ga waar nodig achter elkaar fietsen.
• Tussen knooppunt 16-70 is het fietspad langs de Schie erg smal en ook hobbelig door brokkelig asfalt en opdrukkende boomwortels; wees hierop bedacht!
• Tussen knooppunt 63-67 (Delftse Hout) gaat de route over smalle paden met scherpe bochten en bruggetjes; pas je snelheid aan en ga achter elkaar rijden.
Toegankelijkheid: deze route is ongeschikt voor extra brede fietsen (driewielers, bakfietsen, etc.) vanwege bovengenoemde smalle paden.
Het Scheepvaartkwartier is een stadsuitbreiding van Rotterdam van na 1850. Er kwamen vooral woonhuizen en villa’s van Rotterdamse reders. De mooiste liggen aan de Parklaan en zijn gebouwd in de architectuurstijlen van 1870 tot 1910. De buurt is gespaard voor het bombardement van 1940 en hoort tot de best bewaarde stukjes oorspronkelijk Rotterdam.
De Euromast was voor de bouw van de Erasmusbrug hét beeldmerk van Rotterdam. Hij is in 1960 gebouwd ter gelegenheid van de Floriade. Het ontwerp van Maaskant was 107 meter hoog. Het breedste gedeelte, het ‘kraaiennest’ is beneden gebouwd en daarna omhoog gehesen. Om de hoogbouw in de stad te evenaren, is de mast in 1970 verhoogd tot 185 meter. Met een glazen lift kun je helemaal omhoog.
Delfshaven is het oudste deel van Rotterdam, een pareltje waaraan de voortdurende vernieuwing van de rest van de stad voorbij lijkt te gaan. Tot Rotterdam het in 1866 annexeerde, was Delfshaven zoals de naam al zegt het havenstadje van Delft. Deze stad had geen verbinding met zee, reden om in 1389 toestemming te verlenen om de Delfshavense Schie te graven naar de Nieuwe Maas. Rond de sluis aan de monding van de Schie ontstond zo het havenstadje waar bijna twee eeuwen later Piet Heijn het levenslicht zou zien. Zijn geboortehuis staat er nog, evenals een standbeeld aan de Achterhaven. Het historische deel is nu beschermd stadsgezicht en veel monumenten zijn open voor bezichtiging. ’s Zomers kunt u hier heerlijk vanaf een terras naar de plezierbootjes kijken (toeristische informatie en evenementen: rotterdam.info).
Overschie is een oud dorp op een knooppunt van vaarwegen, geheel omgeven door de stad Rotterdam, waar het in 1941 een deel van is geworden. Hier komen maar liefst vier ‘Schieën’ bij elkaar: de Rotterdamse Schie, de Delfshavense Schie, de Delftse Schie en de Schiedamse Schie. Op de Overschiese Dorpsstraat vergeet je even dat de industrie en snelwegen van de grote stad om de hoek liggen. Op een steenworp afstand van de oude kerk is op nummer 136 Museum Oud-Overschie gevestigd in een 18e eeuws pad, een voormalig snoepwinkeltje. Het museum toont met behulp van oude voorwerpen, schilderijen en fotomateriaal het dorpse leven van weleer (open: zo 14-17 uur, museumoudoverschie.nl).
De Delftse Schie is de verbinding tussen Delft en Overschie. De vaarroute naar de Nieuwe Maas gaat vanaf hier verder onder de naam Delfhavense Schie. De Delftse Schie ontstond in 1389 door een veenriviertje te vergraven.
Het Kruithuis aan het jaagpad langs de Schie onder Delft is in 1662 gebouwd. Zijn voorganger stond in het centrum, maar bij een ontploffing in 1654 werd de hele omgeving weggevaagd, ten koste van honderden doden. Het nieuwe gebouw is daarom ver van de stad gebouwd.
Delft dateert al van de 11e eeuw. Door de ligging in een welvarend landbouwgebied werd het een handelscentrum, zeker toen er waterwegen werden gegraven zoals de Schie naar de Nieuwe Maas en de Vliet richting Den Haag. Ook het verblijf van Willem de Zwijger in het huidige Prinsenhof droeg bij aan de faam van de stad, evenals het feit dat de Oranjes hier worden begraven.
Rotterdam The Hague Airport begon in 1956 als vliegveld Zestienhoven. De voorganger uit 1920, vliegveld Waalhaven, werd in de oorlog door zowel Duitse als geallieerde bombardementen helemaal weggevaagd. Vooral havenondernemers wilden graag een luchthaven bij Rotterdam, maar het belang voor de haven is beperkt. Men vervoert natuurlijk liefst per schip.