Wrakkenroute Noordoostpolder
Nederland, Flevoland, Schokland
- 75
- 37
- 87
- 20
- 13
- 18
- 27
- 71
- 93
- 48
- 40
- 30
- 49
- 99
- 70
- 20
- 87
- 21
- 61
- 47
- 75
Deze fietsroute voert langs vliegtuigwrakken in de Noordoostpolder en vertelt in één moeite door de geschiedenis van de drooglegging van Noordoostpolder én de Tweede Wereldoorlog: vanaf 1942 werd dit gebied drooggelegd door polderpioniers en mannen die hiermee de Arbeitseinsatz in Duitsland ontliepen. De vliegtuigen die hier in de oorlogsjaren worden tegenwoordig gemarkeerd met palen en informatieborden.
NB Om bij enkele bezienswaardigheden te kunnen komen wijkt de route op sommige plaatsen van de knooppunten af; onderstaande routebeschrijving is daarom noodzakelijk.
Tip: Fiets deze route via de gratis ANWB Eropuit app. Zoek de route in de app via de filters. Onderweg zie je op het kaartje waar je bent, zo kun je niet verdwalen.
Foto: Batavialand
Fietsveiligheid route-informatie: houd op deze route rekening met onderstaande punten; pas je snelheid aan, houd rekening met tegenliggers en mederecreanten en ga waar nodig achter elkaar rijden.
• Direct na knooppunt 75 (startpunt) steekt de route de drukke N352 over; kijk hier goed uit.
• Tussen 87-20-13 (en op het einde weer terug tussen 20-87) fiets je over een smal, hobbelig schelpenpad.
• Tussen 13-18 steekt de route tweemaal de drukke provinciale weg over; goed uitkijken.
• Tussen 61-47-75 gaat de route na Museum Schokland over een hobbelig pad.
Toegankelijkheid: deze route is ongeschikt voor extra brede fietsen (driewielers, bakfietsen, etc.) vanwege bovengenoemde smalle paden.
Volg het knooppuntensysteem, maar let op: vanaf knooppunt 40 wijkt de route af van het fietsknooppuntennetwerk. Houdt de volgende instructies aan:
• Na knooppunt 40 gaat de route het fietspad langs de Muntweg op. Rijd deze helemaal uit, dus na het viaduct over de A6 rechtdoor blijven rijden. Ga bij de rotonde rechtsaf de Kuinderweg op. Blijf het fietspad zoveel mogelijk rechtdoor volgen. Op het einde de Marknesserweg oversteken en op het fietspad linksaf. Je rijdt nu weer op de route naar knooppunt 30; pak vanaf hier de knooppunten weer op.
Deze route is gemaakt door de Stichting Ongeland, kijk voor meer informatie over het thema op flevoland.75jaarvrijheid.nl.
Vliegtuigweg 5. Op 10 februari 1944 maakte een Flying Fortress een noodlanding op kavel J-107 in Noordoostpolder. Het vliegruig had tien bemanningsleden met als piloot T.F. Sharpless.
Hannie Schaftweg 8. Op 29 mei 1944 stortte ten westen van Schokland de Republic Thunderbolt neer als gevolg van motorstoring. De piloot, William Connie O’Barr, werd gevangen genomen.
Muntweg 6. Op 8 april 1944 stortte een Flying Fortress neer op kavel M-44 in Noordoostpolder. De tien bemanningsleden, met als piloot R.H. Gecks hebben het vliegtuig per parachute verlaten en landden in de buurt van Urk.
Vliegtuigweg 19. Op 8 april 1944 stortte een Liberator neer op kavel P-2 in Noordoostpolder, bij Schokland. Het vliegtuig werd neergeschoten en brak in de lucht in stukken. De bemanning bestond uit negen leden met als piloot J.A. Buland Jr.
Op het plein voor het gemeentehuis van Noordoostpolder staat het beeldhouwwerk De Onderduikersbank. Met dit monument, ontworpen door Wim Doorschot en geschonken door het Onderduikerscomité, worden de onderduikers en verzetsstrijders herdacht die in de Tweede Wereldoorlog in de Noordoostpolder actief waren. In de oorlog zaten meer dan 20.000 mannen ondergedoken in dit gebied. De Noord Oostelijke Polder (NOP), zoals deze destijds nog werd genoemd, stond synoniem voor ‘Nederlands Onderduikers Paradijs’. Een bedenkelijke titel, want de mannen moesten met de schop in de hand de polder in, ruig werk.
De grote stroom naar de polder begon in mei 1943 toen Hitler het besluit afkondigde dat alle Nederlandse militairen zich moesten melden voor de Arbeitseinsatz. Niet veel later moesten alle mannen tussen 18 en 35 zich melden. In anderhalve maand kwamen 1700 nieuwe werkkrachten aan in de polder. Zij hoefden niet naar Duitsland. Hoewel de Duitsers wisten dat er grote aantallen onderduikers hun toevlucht namen tot de polder zagen ze dit door de vingers. Pas toen ze ontdekten dat er wapens werden gedropt in de polder grepen ze in. Van 17 tot 19 november 1944 vond een grote razzia plaats waarbij honderden mensen werden weggevoerd. Het werk in de polder kwam stil te liggen.
Zuidpunt Schokland. In de nacht van 11 augustus 1940 stortte een Engels vliegtuig neer in het IJsselmeer. De bemanning bestond uit vier leden met als piloot W.F. Tudhope.