ANWB Hulpverlening
Pechhulp van de Wegenwacht
ANWB B.V. biedt - samen met haar 100% dochter, de verzekeraar Reis- & Rechtshulp N.V. - verschillende pechulpppakketten aan, waaronder: Wegenwacht Instap, Standaard of Compleet in Nederland en/of Europa (+). Het Wegenwacht pechhulppakket kan worden uitgebreid met Partnervoordeel wanneer er meerdere voertuigen zijn in het gezin. Als aanvulling op deze pakketten biedt ANWB de Partnerpas en de Jongerenpas aan. Met deze passen krijgen je partner en/of kinderen tot en met 25 jaar dezelfde pechhulp als jij, wanneer zij gebruik maken van jouw voertuig. Daarnaast zijn er ook nog de Wegenwacht Fiets, Bromfiets- en Scootmobielpakketten.
Ten behoeve van de totstandkoming en uitvoering van deze ANWB pechhulppakketten/producten verwerken wij je naam, geslacht, adres, postcode, woonplaats, telefoonnummer, e-mailadres, geboortedatum en lidmaatschapsnummer. Heb je een Jongerenpas of Partnerpas aangevraagd, dan verwerken wij ook het kenteken van de gezinsauto , omdat deze producten voertuig-gebonden zijn.
Wanneer je met pech staat, zijn er afhankelijk van de locatie waar je je bevindt, verschillende manieren om een hulpverzoek bij ons in te dienen. Je kunt telefonisch contact opnemen met de ANWB. Je krijgt dan, afhankelijk van je keuze een medewerker aan de lijn of een sms, waarna je zelf je intakegegevens kunt invullen. Je kunt ook een pechmelding doen via ANWB.nl of de ANWB Wegenwacht Onderweg app.
Wanneer je bij ons een pechmelding doet, vragen wij om je locatie en het kenteken van je voertuig. Hiermee achterhalen wij via de website van de RDW het merk en type voertuig. Als je beschikt over een zogenaamde ‘connected auto’ kan de ANWB, na ontvangst van jouw toestemming de technische gegevens opvragen van je auto. Deze technische gegevens gebruiken wij alleen voor het afhandelen van het huidige pechgeval. De Wegenwacht of een andere dienstverlener kan hierdoor zo snel mogelijk haar dienstverlening uitvoeren. De Wegenwacht of een andere dienstverlener kan hierdoor zo snel mogelijk haar dienstverlening uitvoeren. Als het nodig is een huurauto voor je te reserveren bij een autoverhuurbedrijf kan het voorkomen dat we je creditcard gegevens vragen om de reservering bij de verhuurder te verzorgen. Verder kunnen we beperkt je persoonsgegevens verstrekken aan partnerbedrijven waarmee we samenwerken in de pechhulpverlening zoals bergers/transporteurs, zusterclubs in het buitenland en garagehouders. We beperken ons daarbij altijd tot de minimaal noodzakelijke gegevens om contact met je te onderhouden, zoals; je naam, en telefoonnummer en het kenteken van je voertuig.
Om te bepalen of je recht hebt op pechhulp wordt ten slotte bijgehouden hoe vaak en wanneer je een beroep hebt gedaan op onze pechhulp.
Je gesprekken met de Alarmcentrale worden opgenomen voor trainings- en kwaliteitsdoeleinden en ter verificatie van en onderzoek naar overeenkomsten, opdrachten en transacties.
ANWB voor de Zaak
ANWB voor de Zaak is er speciaal voor ZZP en MKB. Met onze wegenwachten zijn we altijd dichtbij en doen we er alles aan om je snel weer op weg te helpen in je eigen auto.
Ten behoeve van de totstandkoming van de overeenkomst en de uitvoering van de diverse Wegenwachtpakketten en producten verwerken wij de naam, vestigingsplaats, postcode, het adres, en het e-mailadres van het bedrijf. Daarnaast verwerken wij de naam en het geslacht van de persoon die contactpersoon is namens het bedrijf en de kentekens van de bedrijfsvoertuigen. Wij controleren de bedrijfsgegevens aan de hand van het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.
Bij hulpverlening aan één van de bedrijfsvoertuigen hebben we gegevens van de bestuurder nodig hebben. Het gaat daarbij om naam en telefoonnummer, adresgegevens en de geboortedatum van de bestuurder. Deze gegevens vragen we aan de bestuurder zelf, op het moment dat de bestuurder contact met ons opneemt om pech met het bedrijfsvoertuig te melden. Voor meer informatie over de persoonsgegevens die tijdens de hulpverlening verwerkt worden, verwijzen wij je verder naar hetgeen vermeld staat onder Pechhulp van de Wegenwacht.
Personenhulpverlening
De ANWB Alarmcentrale is het aanspreekpunt voor reizigers die, waar dan ook ter wereld, te maken krijgen met (medische) problemen. Zij kunnen 24 uur per dag rekenen op professionele hulp en ondersteuning. Deze zogenoemde personenhulpverlening voert ANWB uit voor zorg- en schade- (reis)verzekeraars die in de polisvoorwaarden van hun verzekering hebben staan dat hun verzekerden in het buitenland recht hebben op vergoeding van bepaalde zorg en assistentie.
Als jij contact opneemt met de ANWB Alarmcentrale omdat je een persoonlijke hulpvraag hebt, dan verwerken wij persoonsgegevens van jou. Dit kunnen, afhankelijk van de hulpvraag, de volgende gegevens zijn: NAW-gegevens, contactgegevens, geslacht, geboortedatum, reisgezelschap, verblijfsadres, verzekeringsgegevens, gezondheidsgegevens (wanneer het gaat om een hulpverzoek naar aanleiding van een medische situatie) en informatie over de gebeurtenis waarvoor hulp wordt gevraagd. Neemt iemand anders namens jou contact op met de Alarmcentrale, dan verwerken wij van deze persoon in ieder geval de contactgegevens.
Wij verwerken jouw persoonsgegevens voor het uitvoeren van de hulpverlening volgens de verzekeringsvoorwaarden van jouw reisverzekeraar of zorgverzekeraar, waarvoor wij de dienstverlening uitvoeren. Daarvoor kunnen wij ook persoonsgegevens van jou delen met bepaalde ontvangers, zoals een ziekenhuis of ambulancevervoerder. Ook verwerken we jouw persoonsgegevens voor een correcte afhandeling van het dossier. In dat kader zullen bepaalde persoonsgegevens van jou ook met de betreffende reis- of zorgverzekeraar worden gedeeld.
Ten slotte verwerken wij in ons personenhulpverleningsproces persoonsgegevens van jou door het opnemen van telefoongesprekken. Dat doen we voor trainings- en kwaliteitsdoeleinden en ter verificatie van en onderzoek naar overeenkomsten, opdrachten en transacties.
ANWB Medical Air Assistance
ANWB Medical Air Assistance (ANWB MAA) is 100% dochter van de ANWB en vliegt alweer meer dan 25 jaar rond in Nederland. Met meer dan 12.300 HEMS oproepen per jaar en een medisch droneproject in ontwikkeling, zijn zij dé operator van helikopters en drones voor medische doeleinden van Nederland. ANWB MAA verzorgt de HEMS-vliegoperatie voor vier traumacentra en de ambulance-helikopteroperatie voor RAV Fryslân. Bij de inzet van onze trauma- en ambulancehelikopters en drones wordt door de ANWB MAA geen medische informatie of andere persoonsgegevens geregistreerd of verwerkt van patiënten en/of leden.
Logicx
Is je voertuig plotseling niet meer rijdbaar? Dan gebeurt dat meestal op een zeer ongelukkig moment of plaats. Logicx kan in dat geval het voertuig probleemloos en veilig van de weghalen. Ook kan Logicx zorgen voor transport van het voertuig, bijvoorbeeld naar je woonplaats of een garage. Staat je voertuig bij de garage en heb je recht op vervangend vervoer? Dan regelt Logicx dit ook. Ten behoeve van de uitvoering van bergings- en transportwerkzaamheden en vervangend vervoer zal Logicx persoonsgegevens van jou verwerken. Daarbij heeft Logicx de rol van verwerkingsverantwoordelijke.
Berging- en transport
Bij de uitvoering van bergings- en transportwerkzaamheden verwerkt Logicx jouw NAW-gegevens, contactgegevens, kenteken, merk en type auto, type storing, locatiegegevens en bestemmingsgegevens. Deze gegevens ontvangt Logicx van ANWB (of een andere opdrachtgever) om jou hulp te kunnen verlenen.
Vervangend vervoer
Bij de uitgifte van vervangend vervoer verwerkt Logicx je NAW-gegevens, contactgegevens, voertuiggegevens, financiële gegevens (creditcard/ bankrekeningnummer) en start- en eindlocatie. Deze gegevens worden gebruikt voor het opstellen van het huurcontract en de betaling.
Ook verwerkt Logicx je rijbewijsgegevens voor het uitvoeren van een identiteitscheck via Oribi om fraude tegen te gaan. Verder is het mogelijk dat Logicx via het waarschuwingssysteem Elena controleert of je een betrouwbare huurder bent. Als je pech hebt met de huurauto registreert Logicx ten slotte de incidentdatum, pechoorzaak en pechlocatie om je hulp te kunnen verlenen.
In alle huurauto’s zit een voertuigvolgsysteem. Dit voertuigvolgsysteem verzamelt (technische) voertuiggegevens en storingscodes die Logicx inzicht geven in de staat van het voertuig en eventuele storingen. Daardoor kan Logicx tijdig onderhoud laten uitvoeren en zoveel mogelijk voorkomen dat je met pech komt te staan. Ook registreert het voertuigvolgsysteem gegevens over het rijgedrag in de auto. Deze gebruikt verzekeraar Unigarant om de verzekeringspremie voor Logicx vast te stellen. Ook worden op basis van de gegevens analyses uitgevoerd ten aanzien van het rijgedrag in Logicx huurauto’s. De gegevens worden enkel op geaggregeerd niveau gebruikt, hetgeen betekent dat ze niet herleidbaar zijn tot jou als individuele berijder. Het voertuigvolgsysteem verwerkt ook locatiegegevens van de huurauto. Deze gegevens gebruikt Logicx enkel in geval van een vermoeden van verduistering of diefstal om de auto op te (laten) sporen.