Maak je caravan vakantieklaar!
Ga goed voorbereid met de caravan op vakantie
De een laat de caravan na het voorjaarsuitstapje op het erf staan, de ander brengt ‘m tot de grote vakantie nog even terug naar de stalling. Waar je ook voor kiest, het is altijd verstandig om voor de lange reis nog even een paar dingen te checken. Hieronder vind je een aantal reminders.
Koppeling
Wel eens op gelet of de roodgroene stift omhoog komt, als de stabilisatorkoppeling op de trekhaakkogel neerdaalt? Hoewel dit een belangrijke aanwijzing zou moeten zijn dat de koppeling goed en veilig op de kogel zit, draaien veel caravanners toch de dissel met het neuswiel een stukje omhoog voor de zekerheid. Gaat de auto mee omhoog, dan mag je aannemen dat de koppeling letterlijk tot stand is gebracht.
Bekijk ook: losbreekkabel bevestigen
Oploopdemper
Een oploopdemper (dat zwarte ding op de foto) gaat langer mee als je niet te bruusk remt. Ook fel optrekken is niet goed voor hem. Een versleten oploopdemper merk je in de auto aan bonkende geluiden bij het optrekken en afremmen. Als je de koppeling van de caravan vrij gemakkelijk kunt indrukken en/of uittrekken, is dat een teken dat de oploopdemper wel eens aan vervanging toe zou kunnen zijn.
Afdalen…
Vooral op dit soort wegen kunnen de (caravan)remmen het zwaar te verduren krijgen. Tijdens het afdalen treedt de oplooprem namelijk vanzelf in werking. Probeer waar mogelijk even gas te geven, hierdoor kan de oplooprem zich ‘strekken’ en krijgen de remmen even de kans om af te koelen. Lukt dat niet, zoek dan geregeld een parkeerplaats op en pauzeer daar pakweg tien minuten. Zorg er wel voor dat de oplooprem dan gestrekt (dus niet ingedrukt) staat.
Lees meer over remmen met de caravan
Gewicht in orde?
De Nederlandse politie hanteert een marge van tien procent bij het wegen van het maximaal toelaatbare gewicht van een caravan. Is de gewichtsoverschrijding hoger, dan volgt onherroepelijk een bekeuring. Niet bekend is of er in het buitenland ook met deze marge gewerkt wordt. Kies daarom het zekere voor het onzekere en zet de caravan voor de vakantie op een weegbrug. Tijdens politiecontroles is het overigens niet ongebruikelijk dat de auto ook wordt gewogen.
Meer over het gewicht en laadvermogen van een caravan
Bandenspanning
Controleer voor elke reis de bandenspanning. En daar hoort de reserveband ook bij! Het kan overigens helemaal geen kwaad om zo nu en dan ook eens te checken of de wielbouten nog goed vastzitten. En dat doe je natuurlijk met een wielsleutel, niet met de slinger van de uitdraaisteunen!
Gas genoeg?
Ga je voor langere tijd weg, vraag je jezelf dan af of de gasvoorraad toereikend zal zijn. Zo niet, kijk dan alvast waar flessen gevuld worden of waar de lege tegen een volle te ruilen is.
Bekijk hier alle informatie die je nodig hebt over gasflessen
Brandstofcodes Europa
Sta je in het buitenland bij de pomp en dan lees je: sans plomb, super Bleifrei, senza piombo, gazoil. Wat bedoelen ze nou precies? Welke brandstof met ik kiezen? Gelukkig voeren alle tankstations in de EU, plus een aantal landen zoals Noorwegen, Turkije, Servië en Zwitserland, sinds vorig jaar gestandaardiseerde stickers die de diverse soorten brandstof aanduiden. De vertrouwde benamingen zullen niet verdwijnen en er verandert ook niets in de aangeboden brandstoffen! Maar de stickers moeten vakantiegangers helpen vergissingen te voorkomen. De stickers zijn te vinden op de pomp en op vulpistolen. Nieuwe auto’s hebben aan de binnenkant van de tankklep een sticker volgens hetzelfde systeem. Zo is direct duidelijk welke brandstof je moet tanken.
Schoon water
Natuurlijk is de waterinstallatie al gereinigd toen het kampeerseizoen een paar maanden geleden begon. Maar hoe staat het met de gieter? Kom je in op een camping waar het nog niet druk is (geweest), draai de warme kraan dan eerst een paar minuten open en stap daarna pas onder de douche. Dit verkleint de kans op een legionellabesmetting.
Elektriciteit
De blauwe CEE-aansluiting is in Nederland behoorlijk ingeburgerd, maar met name op de kleinere campings elders in Europa nog lang niet vanzelfsprekend. Neem dus verloopsnoeren mee . Bekend is dat de officiële netspanning bijna overal 230 Volt is, maar niet dat de praktijk nog wel eens iets anders (lees: lager) laat zien. Een slecht werkende koelkast kan daar het gevolg van zijn. Op de aardlekschakelaar zit een T-knop. Wanneer heb je daar voor het laatst de werking van dit apparaat mee getest? Is er een zaklantaarn aan boord voor het geval dat…? En een paar reservelampjes en zekeringen voor de 12 Volt installatie kunnen een hoop ongemak voorkomen.
Snelheid in Europa
Fervente Zuid-Europagangers weten dat je met een caravan op Belgische en Franse snelwegen veel harder mag rijden dan in Nederland: 120 respectievelijk 130 km/u. Dit geldt echter niet als het totaal toegestane gewicht van de combinatie meer is dan 3,5 ton!
Veel verwarring is er over de grote reflecterende stickers in Spanje, de ECE 70-markering. Lees meer over deze ECE 70-markering in onze landeninformatie Spanje.
Bekijk de maximumsnelheden in Europa met een aanhanger/caravan.
Eten en drinken
Als de temperatuur in een caravankoelkast onderweg niet oploopt, heb je eigenlijk geen reden tot klagen. Leg er voor vertrek liefst voorgekoelde waren in. Dit geldt met name voor grote flessen frisdrank. Blikken, potten en pakken die soms langere tijd elders in de caravan staan, hebben een houdbaarheidsdatum. Heb je die wel eens bekeken?
Ook handig om bij je te hebben
Duct tape, kabelbinders/tie-wraps, een paar houtschroefjes in verschillende maten, stukje stroomdraad, combinatietang, verstelbare sleutel (bahco), siliconenspray, vignetten buitenlandse autosnelwegen, routekaarten, Europees schadeformulier, kentekenbewijs caravan, groene kaart caravan (o.a. in Spanje), veiligheidshesjes, brandblusser/deken, EHBO-doos.
Pechhulp met je caravan
Wil je er zeker van zijn dat je nooit stil komt te staan met de caravan? Met Wegenwacht Nederland Service en Europa Service kun je ook rekenen op pechhulp voor je caravan. Met pechhulp in Europa wordt je caravan bijvoorbeeld naar Nederland gebracht als de pech in het buitenland niet te verhelpen is. Wel zo fijn toch?
Deel deze pagina