Campers en caravans: de trends voor 2023
Luxer, avontuurlijker en elektrische campers
Onze kampeerspecialisten zijn weer op pad geweest en speurden kampeerbeurzen af voor de trends van 2023. Van daktent tot supercamper, alles komt voorbij. Luxer, avontuurlijker, elektrische campers en meer autonomie tijdens het kamperen: dat zijn de trends voor 2023.
Luxer interieurdesign
Als je geblinddoekt nieuwe caravans en campers binnenstapt, kun je het merk eigenlijk niet raden. Het voert te ver om de boel te reduceren tot een eenheidsworst, maar eerlijk gezegd lijken veel interieurs toch wel heel erg op elkaar. Dat geldt ook voor het dure segment, met de ‘lang leve hoogglans’ interieurs van bijvoorbeeld Concorde en Morelo.
Dat het ook anders kan, bewijst Niesmann+Bischoff met z’n nieuw ontwikkelde Flair 920 (zie afbeelding): ingetogen design met de laatste trends uit de binnenhuisarchitectuur. Dat iets bijzonders geen 3 ton of meer hoeft te kosten, bewijst Hobby met z’n Scandinavisch design in de nieuwe Maxia-buscamper. Als je meer bijzonders wilt zien, kruip dan eens in Laika’s topmodel Kreos, of in de onlangs geïntroduceerde buscampers van dat fraaie Italiaanse merk. La dolce vita is ook voor degenen die geen miljonair zijn.
Lang leve … Ford
The king is dead, long live the king. De zin ‘De koning is dood, lang leve de koning!’ klinkt in veel landen traditiegetrouw bij de troonsbestijging van een nieuwe monarch. En zo zou je ook de huidige situatie rond bijna-monopolist Fiat kunnen noemen. Door leveringsproblemen en een megaorder van koeriersbedrijf Amazon is de ‘good old’ Fiat Ducato nauwelijks leverbaar als basis voor de Europese camperbouw. Fabrikanten wijken daarom en masse uit, naar Mercedes bijvoorbeeld, wat de camper nodeloos duur maakt. Hét alternatief blijkt Ford – het merk dat in modeljaar 2023 een flinke comeback beleeft. Vrijwel alle campermerken bieden een camper op Ford aan. En terecht: met de fluisterstille 130- of 155 pk-motor en een chassis dat 4,1 ton mag laden, is dat een prima alternatief voor campers uit het middensegment.
Minimaatje meer
Als één fabrikant in één klap drie wagens op de populaire Volkswagen T6.1 lanceert, durven we dat ook wel een trend(je) te noemen. In het programma van Knaus en zustermerk Weinsberg vind je geen urban campers. Deze fabrikanten mikken op een minimaatje meer. Bij de Tourer Van (Knaus), X-Cursion Van (Weinsberg) en de Tourer CUV (Knaus, met hefdak) herken je direct de snuit van de populaire VW California. Aansluitend bouwt Knaus er een compacte halfintegraal op, een nieuwe klasse. Of beter: een vernieuwde klasse, want ook in de jaren 80 zagen we VW Transporters met een compacte camperopbouw, bij merken als Reimo en Karmann.
Elektrische campers
Buitenstaanders verwonderen zich erover dat er nauwelijks elektrisch aangedreven buscampers, halfintegraals en integraalcampers zijn. Dat komt omdat het onder de huidige wetgeving onmogelijk is om elektrische, dan wel via waterstof aangedreven campers te bouwen die geschikt zijn voor het B-rijbewijs.
Door de toevoeging van een accupakket met voldoende actieradius zal de maximaal toegestane massa van 3500 kilo overstijgen en dan heb je als bestuurder minimaal een C1-rijbewijs nodig. En omdat er onvoldoende consumenten naar de rijschool zullen hollen, is het economisch onhaalbaar om op grote schaal stekkercampers te bouwen. Bovendien zijn camperfabrikanten afhankelijk van de automerken die elektrische versies van hun lichte bedrijfswagens aanbieden. Die zijn er wel, voor koeriersdiensten in de steden, met een heel beperkte actieradius. Ook hier wachten de automerken dus op aanpassing van de wet.
Er is één campercategorie die wél elektrisch kan worden uitgevoerd; de hierboven besproken ‘urban camper’: eigenlijk een grote personenauto die uitgevoerd wordt met een basic camperinterieur en een hefdak voor twee slaapplaatsen. Dat camperbouwers op hun handen zitten, is onzin. Bijna alle merken hebben inmiddels zo’n elektrische versie, zoals de Crosscamp Flex, Tonke EQV Touring (zie afbeelding), Bürstner Lineo Electric en Pössl e-Vanster: wagens met een bereik van zo’n 300 emissievrije kilometers.
Eyecatcher: Hymer Venture S
Als je ’m gezien hebt, dan weet je dat één camper trendsettend kan zijn. De Hymer Venture S is een innovatieverzamelmachine waarvan we nu al weten dat de diverse vernieuwingen in razend tempo door de camperindustrie zullen worden overgenomen.
Denk aan de tweede verdieping met een opblaasbare tweepersoonskamer die we ook in de Bürstner Lyseo Gallery zien. Wat dacht je van de openklappende achterkant in de Venture S, met een miniterras plus overkapping die beschutting biedt tegen de eerste regendruppels? En dan hebben we het nog niet gehad over de uitvouwbare badkamer met volwaardige douche en de in het interieur gebruikte materialen als vilt en duurzaam bamboe. En of dat nog niet genoeg is: ook nog uitgevoerd met fourwheeldrive, zodat je volledig off-grid (zonnepanelen, lithiumaccu’s) buiten de gebaande paden kunt genieten van de natuur …
Straks is de Hymer Venture S te zien op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs (4 t/m 9 oktober) en alleen dáárvoor moet je al naar Utrecht.
Nóg meer 4x4
‘Off-grid’ is hartstikke hip en we verklaren het uit de tienduizenden Instagram-plaatjes waarop kamperen in de natuur grote vormen lijkt aan te nemen. Laten we eerlijk zijn: het mag bijna nergens, maar het idee dat het kán, is voor velen al een drijfveer om zo’n stoere 4x4 aan te schaffen. En dat kan tegenwoordig ook in de campershowroom: alleen Hymer heeft al drie modelseries en wat te denken van fabrikanten als Bimobil, Alphavan en het Nederlandse Innova (zie afbeelding)? Prachtige producten die appelleren aan Het Grote Avontuur met kampvuurtjes en zonsondergangen op verlaten stranden. En er zijn volop klanten die dat dus ook echt dóen. Naar Marokko bijvoorbeeld, en (veel) verder …
De lucht in!
De lucht in, en dat bedoelen we letterlijk. Want daktenten lijken elk jaar aan populariteit te winnen. We kennen de merken Campwerk, iKamper, Dare to be Different (DTBD) en Thule en elk jaar komen er merken bij, zoals de opblaasbare daktent van Kampa/Dometic. Op de CaravanSalon in Düsseldorf werden we verrast door een prototype ontsproten uit de samenwerking tussen dakkofferfabrikant Hapro en het bekende De Waard-tenten – we wachten gespannen af of die ook echt in productie gaat.
Fresh-up’s en nieuwe caravanmodellen
De beurs in Düsseldorf is altijd een goed moment om nieuwe modellen te lanceren. Dat gebeurt natuurlijk ook bij de caravans. Zo brengt LMC een nieuwe lijn Tandero-caravans op de markt en komt Tabbert met de Pantiga. Andere caravanbouwers gebruiken de CaravanSalon om sommige series een flinke opfrisser te geven, zoals bij de in Nederland populaire Dethleffs c’joy, Adria Altea en Bürstner Premio Plus. Waarbij opvalt dat veel instapcaravans nu opeens worden voorzien van een compressorkoelkast. En met die upgrade mag je gerust blij zijn, want dit type koelkast presteert onder warme omstandigheden duidelijk beter dan de gebruikelijke absorptiekoelkasten. Hulde!
Het rariteitenkabinet
Het klinkt een beetje oneerbiedig om nieuwkomers te scharen onder de noemer ‘rariteitenkabinet’, maar op beurzen vallen ze altijd direct op omdat ze zich onderscheiden in vorm en design. Zoals de hoekige caravans van Forma, de afgebeelde, überstoere Crawler-caravan en de sierlijk vormgegeven Derubis caravan die aan de buitenkant doet denken aan Griekse tempels van weleer. Nog zo’n schatje zagen we bij Pino-caravans uit Turkije, met de Pi2010 offroad. Om te zoenen!
Ook interessant voor jou:
- Dit zijn de 6 genomineerde ANWB Campers en Caravans van het jaar 2022-2023
- ANWB Kampeerparade: nieuwtjes, tips en adviezen over diverse kampeermiddelen
Deel deze pagina