ANWB AutoMaatje in jouw gemeente
ANWB AutoMaatje is ontwikkeld vanuit de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de ANWB. Sinds de start in 2015 is er veel belangstelling en zijn we op dit moment actief in meer dan 130 gemeenten. Ben je geïnteresseerd in het oprichten van ANWB AutoMaatje in jouw gemeente? We vertellen je hoe dat in z'n werk gaat.
ANWB AutoMaatje is zo ontworpen dat:
- je alle handvatten hebt om ANWB Automaatje op te starten in jouw gmeente;
- de spelregels duidelijk zijn voor deelnemers en chauffeurs;
- 'vraag-verlegenheid' wegvalt;
- het bewonersparticipatie maximaal faciliteert.
De landelijke bekendheid van ANWB AutoMaatje zorgt voor een hoog bereik. De spelregels zijn voor iedereen overal gelijk. Profilering op budget of woonplaats speelt daarbij geen enkele rol.
Voorwaarden om een servicepunt op te richten
Voor de activiteiten vragen wij geen vergoeding, alleen een eenmalig opstarttarief van 2000 euro. Alle kosten die voortvloeien uit de activiteiten worden door de ANWB betaald. Slechts de lokale kosten komen voor jouw rekening.
Verder heb je nodig:
- Een professionele organisatie (veelal een welzijnsorganisatie)
- Steun van je wethouder en beleidsambtenaar.
- Een professionele coördinator als verantwoordelijke voor de dagelijkse gang van zaken op het servicepunt.
- Goede telefonische bereikbaarheid tijdens werkdagen.
- Bij de start ongeveer 15 chauffeurs die met hun eigen auto voor ANWB AutoMaatje willen rijden.
- Installatie van de relatie- en planningssoftware van ANWB Automaatje. Deze stelt ANWB ter beschikking.
- Een vrijwilligersverzekering van VNG (of vergelijkbaar).
Dit mag je van ANWB verwachten:
- Een beproefde vrijwilligers vervoerformule; ANWB AutoMaatje.
- waarmee veel mensen worden geholpen
- die landelijk bekend is bij het grote publiek
- die wordt gesteund vanuit de politiek
- die voldoet aan alle wettelijke eisen
- Training en workshop bij het opzetten van een ANWB AutoMaatje servicepunt.
- Handleiding met voorbeelddocumenten voor de dagelijkse praktijk.
- Materialen zoals deelnemers- en chauffeurspasjes.
- Gratis gebruik van ANWB AutoMaatje plannings- en relatiesoftware.
- Helpdesk.
- Begeleiding en uitwisseling van 'best practices'.
- Kwaliteitsaudits.
- Vermelding in alle ANWB communicatie over ANWB AutoMaatje.
Doordat wij al onze kennis, software, begeleiding, training en materiaal kosteloos beschikbaar stellen, kun je lokaal snel van start (vaak binnen 2 maanden). Het wiel opnieuw uitvinden of grote investeringen doen, met uitzondering van het eenmalige opstarttarief, is dan niet meer nodig.
Neem vrijblijvend contact op
Wil je met ANWB AutoMaatje je minder mobiele plaatsgenoten helpen?
Stuur een e-mail naar: automaatje@anwb.nl.