Parkeren met de Onderweg app
Wat als de app even niet werkt zoals het zou moeten? De oplossingen
Als de techniek werkt, is mobiel parkeren met ANWB Parkeren in de ANWB Onderweg app een fluitje van een cent. Maar wat moet je doen als het even niet gaat zoals je wilt? Op deze pagina leggen we de meest voorkomende situaties uit en we geven je oplossingen.
Onderweg parkeren mogelijke oplossingen
Als je even geen internet hebt, kun je ook altijd een parkeeractie starten of stoppen via de belparkeren parkeercomputer die 24 uur per dag bereikbaar is via 088-2742536. Op basis van je ingevoerde 06-nummer bij de registratie wordt je automatisch herkend. De app toont een handige melding als er geen internet gevonden wordt waarmee je makkelijk kunt belparkeren. Het enige dat je hoeft te doen, is de “Bellen” knop in te drukken.
Controleer altijd of je goed bent ingelogd. Klik daarvoor op het menu in het onderdeel Parkeren en kies voor de menu-optie 'Mijn ANWB Parkeren'. Als daar je kenteken niet is vermeld, dan ben je niet goed ingelogd. Log dan uit (knop 'Uitloggen' onderaan het scherm) en log weer opnieuw in. Als dan het kenteken in het 'geel' vermeld staat, dan ben je goed ingelogd. Het starten van een parkeersessie zou dan moeten werken.
Zorg dat je batterij goed is opgeladen voordat je start met parkeren. De app belast je batterij nauwelijks als hij tijdens het parkeren in de achtergrond draait. Als je batterij toch leeg is, ga dan via een andere smartphone of je laptop of tablet naar Mijn ANWB Parkeren en log in met je e-mailadres en wachtwoord. Ook kun je tijdens kantooruren de klantenservice van Yellowbrick 09002006999 bellen (€0,45 per gesprek plus de kosten voor het gebruik van je telefoon).
Het starten en (op tijd) stoppen van parkeertransacties is de verantwoordelijkheid van de parkeerder. In de ANWB Onderweg app zitten gratis notificaties tijdens het parkeren die gebruikers herinneren aan lopende transacties. Mocht dit niet voldoende zijn, dan biedt Yellowbrick ook nog een betaalde service aan via SMS (meer informatie). Deze stel je in via Mijn ANWB Parkeren.. Deze sms’jes staan standaard uit. Een briefje op je autostoel of autostuur leggen ter herinnering van de lopende transactie kan natuurlijk ook.
Als je een parkeertransactie op straat vergeet te stoppen, loopt deze door tot het einde van de parkeertijd in die zone op die dag. Daarna stopt de transactie automatisch. Zo blijft de schade door het vergeten af te melden ‘beperkt’.
Het parkeergeld is een belasting die Yellowbrick int namens de gemeente. Daar zijn strikte regels aan verbonden. Zij hebben geen mogelijkheid in het systeem de transactieduur achteraf aan te passen. Dit betekent dat uw een doorgelopen transactie moet betalen.
Er is in Nederland in een aantal gemeentes (onder andere Amstelveen, Delft, Scheveningen, Dordrecht, Tilburg, Zaanstad, Spijkernisse, Oisterwijk, Roermond, Roosendaal, Leiden, Hoorn, Zeist, Heerenveen) zogenaamde dagtariefzones of dagdeeltariefzones. Vaak liggen die in gebieden voor parkeervergunninghouders.
Dit zijn zones waar jouw parkeerkosten niet afhankelijk zijn van de parkeerduur, maar waar je een vast dagtarief betaalt. Ook al parkeer je maar 10 minuten. Voordat je gaat betalen is het van belang dat je goed naar de situatie op straat en de situatie in de app kijkt. Er staan borden op straat die de situatie uitleggen. Zo voorkom je onnodige hoge rekeningen. Je betaalt bij deze zones in een keer het tarief van 12 of 24 uur parkeren. Dit wordt door de gemeente bepaald en is voor Yellowbrick of ANWB niet aan te passen.
De zones zijn op straat duidelijk zichtbaar.
In de app zijn deze zones bij veel gemeentes zichtbaar met een afwijkende label 'DAGTARIEF' of 'DAGKAART'. Ook komt er een waarschuwing voordat je gaat betalen. Als je per ongeluk in zo’n zone terecht komt, kun je overwegen om bij de desbetreffende gemeente een klacht in te dienen. Met jouw parkeergeschiedenis kun je aantonen dat je kort hebt geparkeerd. Per gemeente en per situatie wordt bepaald of er vanuit de gemeente gecompenseerd wordt. Het meest verstandige is, niet in een dure zone te parkeren als je maar kort wilt parkeren.
Heel incidenteel komt het voor dat de zone juist ingevoerd is, het kenteken goed staat en dat de maximale parkeerduur nog niet verstreken was, dat je toch een boete ontvangt. Supervervelend natuurlijk. De afhandeling van een naheffing is een zaak tussen de parkeerder en gemeente in kwestie. Yellowbrick kan hierin niet bemiddelen. In deze gevallen kunnen we je wel helpen met het indienen van een bezwaar bij de desbetreffende gemeente. Want de boete is onterecht. Hoe dit dan toch kan gebeuren? Controleurs zijn ook afhankelijk van techniek bij het controleren. Ergens in het systeem kan een foutje optreden. Maar samen lossen we dit in goed overleg op.
We proberen de app zo betrouwbaar mogelijk te maken. Toch kan het voorkomen dat de app het opeens helemaal niet meer doet. Het blijft techniek. Het starten en stoppen van transacties kan gelukkig op heel veel verschillende manieren, waarvan de app er maar een van is. Je kunt ook altijd via de belparkeren-parkeercomputer die 24 uur per dag bereikbaar is via 088-2742536 een transactie starten en stoppen. Op basis van je ingevoerde 06-nummer bij de registratie word je automatisch herkend. Zet dit 088-nummer altijd in je adresboek voor noodgevallen. Krijg je vreemde foutmeldingen en gaat het daarna mis? Maak screenshots en stuur je naar ons op. Samen lossen we de eventueel geleden schade op. Had je inmiddels (naast de app) ook bij de parkeerpaal op straat betaald? Stuur ons de twee bonnetjes op en we gaan samen op zoek naar een passende oplossing.
Komen we er samen niet uit, dan hebben we een een speciale afdeling Klachten die ook aangesloten is bij de diverse geschillencommissie.
Van transacties die succesvol afgesloten zijn, heb je een kostenoverzicht gekregen. Dat is het sluitende bewijs. Twijfel je toch of de transactie nog loopt? Je kunt dit in een aantal makkelijke stappen zelf controleren.
- In de ANWB-app zie je op het dashboard lopende transacties staan en als je bij geschiedenis kijkt, zie je al je afgeronde parkeertransacties met de eindafrekening.
- Check telefonisch via 088-2742536 of jouw transactie is geëindigd. Kun je starten met een transactie? Dan loopt er geen transactie meer.
- Controleer online via Mijn ANWB Parkeren of de transactie nog loopt. Ga naar ‘Internet Parkeren’ op Mijn ANWB Parkeren. Hier stop je transacties ook eenvoudig.
Het kan helaas voorkomen dat de app ten onrechte een zone niet toont. Excuses daarvoor. Als je de zone aan ons doorgeeft, dan voeren we deze met hulp van onze partner binnen twee werkdagen toe. Om toch te kunnen parkeren, bel je met 088-2742536.
Deel deze pagina