ANWB roept kabinet op: behoud accijnskorting
11 april 2025 - De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. Terwijl ze steeds afhankelijker zijn van de auto. Een grote kostenpost is de prijs voor brandstof. Ruim de helft van die prijs wordt bepaald door belastingen, zoals accijns.
Om stijgende brandstofprijzen te compenseren werd in 2022 een tijdelijke accijnskorting ingevoerd. Deze korting loopt af op 31 december 2025, maar de ANWB roept het kabinet op om die korting te behouden. Momenteel is sprake van een daling van brandstofprijzen door een lage prijs van ruwe olie, maar die daling weegt niet op tegen de prijsstijging als per 1 januari 2026 de accijns zonder korting geheven zou worden.
Nederland werkt aan de transitie richting elektrisch rijden. Maar op dit moment rijden de meeste particulieren in een brandstofauto en slechts zo’n zes procent rijdt volledig elektrisch. De prijs voor brandstof heeft invloed op een grote groep mensen. Vooral in landelijk gebied, waar minder alternatieven zijn voor vervoer. Een auto is voor veel mensen geen luxe, maar noodzaak.
Nederland is koploper brandstofaccijnzen
Nederland is in Europa koploper als het om accijnzen gaat. Een belangrijke reden hiervoor is dat de Nederlandse overheid elk jaar de accijnzen indexeert, terwijl andere Europese landen dat niet of minder doen. Door de indexering loopt Nederland steeds meer uit de pas met andere Europese landen.
Behoud van de accijnskorting kan de gevolgen van indexering dempen en prijsstijging van brandstof beperken.
Europees beleid heeft effect op brandstofprijs
Daar komt bij dat in 2027 ETS-2 in werking treedt, het nieuwe Europese emissiehandelssysteem, dat geldt voor de CO2-emissies van alle brandstoffen die geleverd worden aan de gebouwde omgeving, wegvervoer en overige sectoren. Dat betekent dat brandstofleveranciers vanaf 2027 CO2-rechten moeten kopen om de uitstoot van het wegvervoer terug te dringen. De kosten voor die CO2-rechten worden doorberekend in de brandstofprijs. Door ETS-2 gaan automobilisten dus naar verwachting aanzienlijk meer betalen aan de pomp.
Daarnaast heeft ook de bestaande richtlijn RED III effect op de brandstofprijs. Deze richtlijn verplicht EU-lidstaten om bij te dragen aan de toename van hernieuwbare energie. Dat gebeurt onder andere door bijmenging van biobrandstoffen in reguliere brandstof. Die bijmenging zal de prijs aan de pomp waarschijnlijk verhogen.
Europees beleid heeft een groot effect op de portemonnee van de automobilist. Het behouden van de accijnskorting kan deze effecten verminderen.