Verkeersregels in Denemarken
Ga snel naar
Afwijkende verkeersregels
Verplicht mee in de auto
Maximumsnelheid
Verkeersboetes
Ga snel naar
Afwijkende verkeersregels
Verplicht mee in de auto
Maximumsnelheid
Verkeersboetes
Sommige verkeersregels in Denemarken zijn anders dan in Nederland. We geven hieronder een overzicht van de belangrijkste en afwijkende verkeersregels.
Net zoals in Nederland is het maximaal toegestane alcoholpercentage 0,5 promille. Je mag niet rijden onder invloed van drugs.
Het is verboden te parkeren aan de linkerkant van de weg (tegen de rijrichting in), ook in parkeervakken aan de linkerkant. In een straat met eenrichtingsverkeer mag je wel aan de linkerkant parkeren. Het is onder andere verboden om te parkeren of stil te staan op een fietspad, in een zone met een gele stoeprand, binnen 5 meter van een voetgangersoversteekplaats of afrit van een fietspad, binnen 10 meter van een kruising en binnen 12 meter van een bushalte. In de meest steden mag je maximaal een uur parkeren. Er worden ook parkeerautomaten en parkeerschijven gebruikt.
In Kopenhagen moet je betaald parkeren (van maandag 8 uur tot zaterdag 17 uur). Zie international.kk.dk/live/transport-and-parking/parking-in-copenhagen voor meer informatie.
Het voeren van dimlicht of dagrijlicht (ook led) overdag is verplicht. In tunnels, bij weinig licht en bij slecht zicht is dagrijlicht niet voldoende en moet je dimlicht voeren.
Slepen is verboden op de snelweg. De kabel of stang die je op andere wegen gebruikt mag niet langer zijn dan vier meter, met een witte doek of wit licht in het midden als de lengte groter is dan twee meter. Bij het slepen geldt een maximumsnelheid van 30 km/h.
Motorrijders mogen in een file niet tussen de rijstroken met langzaam rijdende of stilstaande voertuigen door rijden.
Als voetganger moet je buiten de bebouwde kom zoveel mogelijk aan de linkerkant van de weg lopen, behalve als dat gevaar voor je oplevert. Heb je een fiets, bromfiets of motor aan de hand, dan moet je aan de rechterkant van de weg lopen.
Iederen die in het donker, bij weinig licht of bij slecht zicht langs de weg loopt, wordt geadviseerd een reflector, lampje, kleding met reflecterende strepen of een reflecterend veiligheidsvest te dragen.
Bestuurders zijn verplicht op snelwegen hun alarmlichten te gebruiken om medeweggebruikers te waarschuwen voor plotselinge files of andere gevaren, zoals ongevallen. In de bebouwde kom mag je alleen toeteren in geval van nood of gevaar. Onnodig toeteren, ook buiten de bebouwde kom, is strafbaar.
Net zoals in Nederland is het meenemen en gebruiken van radardetectieapparatuur verboden. Voor zover bekend is het gebruik van apparatuur met signalering voor vaste flitspalen of trajectcontroles (zoals navigatieapparatuur en telefoon) toegestaan.
Het is bestuurders van voertuigen (ook fietsers) verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden. Ook is het bestuurders verboden andere handheld apparatuur, zoals een tablet, handheld-navigatieapparaat of smartwatch, te gebruiken tijdens het rijden. Handsfree bellen is wel toegestaan.
Een huisdier mag in de auto de bestuurder niet hinderen tijdens het rijden en inzittenden en andere weggebruikers niet in gevaar brengen. Zet het dier daarom vast in de auto, bijvoorbeeld in een reismand of -kennel, in een speciaal tuigje of zitje dat is vastgezet met een veiligheidsgordel of in de bagageruimte achter een net of rek. Lees hier meer over hoe je jouw huisdier zo veilig mogelijk vervoert in de auto.
Lading moet in de volgende gevallen worden gemarkeerd:
Je kunt lading die uitsteekt, markeren door een witte of felgekleurde doek (of vlaggetje), een reflector of in het donker een lampje (vóór wit, achter rood) aan het verst uitstekende punt te bevestigen.
Fietsen op een fietsendrager mogen maximaal 20 cm uitsteken aan beide zijkanten. Als de fietsendrager de achterlichten en reflectoren van je voertuig geheel of gedeeltelijk bedekt, moet de drager zijn voorzien van een verlichtingsbalk.
Als de fietsendrager of bagagebox op de trekhaak de kentekenplaat van je voertuig geheel of gedeeltelijk bedekt, moet je er een witte kentekenplaat op aanbrengen met het kenteken van het voertuig. Je moet in dat geval ook een ovale witte NL-sticker aanbrengen op de fietsendrager of bagagebox. Je mag de sticker niet op de witte kentekenplaat plakken. Je kunt de NL-sticker eventueel op een fiets aanbrengen. Een NL-sticker is verkrijgbaar via anwb.nl/webwinkel.
Aangeraden bij winterse omstandigheden - Het gebruik van winterbanden is niet verplicht, maar wordt wel aangeraden bij winterse omstandigheden. Als winterbanden worden gebruikt, moeten deze op alle wielen worden gemonteerd. Let op: In Duitsland is het rijden op winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden.
Het gebruik van sneeuwkettingen is toegestaan, mits daarmee het wegdek niet beschadigd wordt.
Het gebruik van spijkerbanden is toegestaan van 1 november t/m 15 april. Als spijkerbanden worden gebruikt, moeten deze op alle wielen worden gemonteerd en ook op die van een eventuele aanhanger.
Bekijk alle informatie over winterbanden in Denemarken. Meer informatie over sneeuwkettingen en sneeuwsokken op anwb.nl/webwinkel/sneeuwkettingen-informatie.
Let op: Een eventuele fietsendrager achterop wordt meegerekend in de lengte.
Auto's die een caravan trekken, moeten altijd zijn uitgerust met buitenspiegels aan beide zijden.
Voor vervoer van een aanhanger die breder is dan 2,55 m, moet een speciale vergunning worden aangevraagd bij een vestiging van de Deense politie. Deze bepaalt of en hoe de aanhanger mag worden vervoerd.
Vaak worden er ook eisen gesteld aan het trekkende voertuig. In principe hoort dat in Denemarken een vrachtwagen te zijn en is het een personenauto niet toegestaan een brede aanhanger te trekken. De afdeling die hierover gaat, is te bereiken via sjyl-ukatransport@politi.dk. Zie ook fstyr.dk/en, politi.dk/en en trafikstyrelsen.dk voor meer informatie.
De hierna vermelde verkeersregels voor een fiets gelden ook voor een elektrische fiets met trapondersteuning tot 25 km/h en een vermogen tot 250 watt (elcykel).
Het dragen van een fietshelm is niet verplicht, maar het wordt, zeker voor elektrische fieters, wel aangeraden.
Bestuurders van een speedpedelec zijn wél verplicht een speciale speedpedelec-helm (norm NTA 8776) te dragen, die het hoofd beter beschermd dan een gewone fietshelm.
In Denemarken is de aanbevolen leeftijdslimiet voor een elektrische fiets 15 jaar.
Voor een elektrische fiets met trapondersteuning tot 45 km/h en een vermogen van maximaal 4.000 watt (speed pedelec) gelden in Denemarken regels, die voor een groot deel overeenkomen met die voor gewone fietsen, met als belangrijkste uitzonderingen: minimumleeftijd, helmplicht en lichtplicht overdag.
De minimumleeftijd om op een speedpedelec te rijden 15 jaar. Deense kinderen van 15-17 jaar moeten in het bezit zijn van een speciaal rijbewijs voor snorfiets (lille knallert) om op een speedpedelec te mogen rijden. In tegenstelling tot in Nederland, waar je een bromfietsrijbewijs moet hebben om op een speedpedelec te mogen rijden, is in Denemarken vanaf 18 jaar geen rijbewijs verplicht.
Voor een speedpedelec gelden dezelfde verkeersregels- en tekens als voor een gewone fiets, je moet dus waar mogelijk zoveel mogelijk op het fietspad rijden.
Het is verboden om passagiers te vervoeren op een speedpedelec. Je mag ook geen kinderen in een kinderzitje achter op de speedpedelec vervoeren. Tevens mag je geen aanhanger achter de speedpedelec hangen.
Het is verboden passagiers op de fiets te vervoeren. Je moet minstens 15 jaar zijn om een kind van maximaal 7 jaar te vervoeren. Een kind moet achter op de fiets zijn vastgezet in een kinderzitje en de spaken moeten zijn afgeschermd zodat het kind zijn voeten niet in de spaken kan krijgen. In een fietskar voor kinderen mogen twee kinderen worden vervoerd.
Fietsende kinderen
Kinderen jonger dan 6 jaar mogen alleen onder begeleiding van iemand van 15 jaar of ouder op de openbare weg fietsen. Kinderen mogen niet op de stoep fietsen.
Als een fietser zichtbaar onder invloed is en de fiets niet meer goed kan besturen, kan een boete worden gegeven.
Het is toegestaan om te rijden met een fiets waaraan een aanhanger is gekoppeld.
Net zoals in Nederland is het toegestaan om naast elkaar te rijden, mits dat zonder gevaar kan en andere weggebruikers niet worden gehinderd.
Het is in Denemarken niet alleen verplicht om met de hand aan te geven dat je wilt afslaan, maar ook om aan te geven dat je gaat stoppen door je linkerarm op te tillen met vlakke hand.
Wanneer er een fietspad aanwezig is, moeten de fietsers hiervan gebruik maken, ook speedpedelecs. Waar fietspaden ontbreken, moeten fietsers zoveel mogelijk aan de rechterzijde van de weg rijden. Ook op kruisingen en in bochten moeten fietsers uiterst rechts op de rijbaan blijven rijden en mogen ze dus niet voorsorteren. Fieters mogen pas afbuigen wanneer het tegemoetkomende verkeer niet wordt gehinderd.
De Nederlandse verkeersregels vind je hier.
In Denemarken geldt net zoals in Nederland dat je niet verplicht bent om veiligheidsartikelen, zoals een gevarendriehoek in de auto te hebben. Je bent in Denemarken wel verplicht om een gevarendriehoek te gebruiken bij pech of een ongeval.
Hier vind je de algemene toegestane maximumsnelheden per voertuig. Blijf altijd ter plaatse opletten of borden anders aangeven, houd dan die maximumsnelheid aan.
Let op: Op autowegen en autosnelwegen kan een lagere maximumsnelheid gelden, die wordt aangegeven met borden.
< 3500 kg
> 3500 kg
< 3500 kg
Let op: Op bepaalde autowegen en autosnelheden kan een afwijkende maximumsnelheid gelden, die wordt aangegeven met borden.
> 3500 kg
Let op: Op autowegen en autosnelwegen kan een lagere maximumsnelheid gelden, die wordt aangegeven met borden.
Weg- en weersomstandigheden
Je bent verplicht je snelheid aan te passen aan de weg- en weersomstandigheden.
Maximumsnelheden
In steeds meer plaatsen wordt binnen de bebouwde kom de maximumsnelheid verlaagd naar 40 km/h. Ook in het centrum van Kopenhagen is de maximumsnelheid 40 km/h. Let dus goed op de (matrix)borden als je een plaats binnenrijdt.
De politie mag ter plekke een bekeuring geven voor een verkeersovertreding. Buitenlanders moeten de boete direct betalen. Betaal je niet meteen, dan volgt een snelrechtprocedure.
Na bekeuren op kenteken, bijvoorbeeld als je geflitst bent, wordt de kentekenhouder aangeschreven met het verzoek de identiteit van de bestuurder kenbaar te maken. De bestuurder krijgt daarna de bekeuring toegestuurd.
Onderstaande bedragen zijn richtlijnen.
Snelheidsovertreding
Door rood licht rijden
Parkeerovertreding
Rijden zonder veiligheidsgordel/kinderbeveiligingsmiddel
Gebruik mobiele telefoon tijdens het rijden
Rijden onder invloed
Denemarken kent voor een aantal ernstige verkeersovertredingen een strafpuntensysteem dat ook geldt voor buitenlanders. Als een ontzegging van de rijbevoegdheid of een rijverbod wordt opgelegd aan de hand van dit systeem, geldt dat alleen in Denemarken.
Als je de boete niet direct betaalt, bijvoorbeeld omdat je beroep aantekent, moet je een waarborgsom betalen ter hoogte van de te verwachten boete, vermeerderd met procedurekosten. In plaats van het betalen van een waarborgsom kan ook het voertuig in beslag worden genomen totdat vonnis is gewezen en de boete is betaald.
Bekeuringen die in Denemarken worden opgelegd, kunnen naar het huisadres worden gestuurd. Voor meer informatie, zie anwb.nl/juridisch-advies/op-vakantie.