Verkeersregels in Duitsland
Ga snel naar
Afwijkende verkeersregels
Verplicht mee in de auto
Maximumsnelheid
Verkeersboetes
Ga snel naar
Afwijkende verkeersregels
Verplicht mee in de auto
Maximumsnelheid
Verkeersboetes
Sommige verkeersregels in Duitsland zijn anders dan in Nederland. We geven hieronder een overzicht van de belangrijkste en afwijkende verkeersregels.
In Duitsland wordt niet met haaientanden, maar met een dikke onderbroken streep aangegeven dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan bestuurders op een kruisende weg.
Het is verboden te parkeren aan de linkerkant van de weg (tegen de rijrichting in), ook in parkeervakken aan de linkerkant. In een straat met eenrichtingsverkeer mag je wel aan de linkerkant parkeren. Dubbel parkeren of parkeren op een stoep, fietspad of fietsstrook is verboden en dit verbod wordt streng gehandhaafd.
Je mag niet parkeren binnen vijf meter van een kruising, maar als er rechts naast de weg een apart fietspad loopt, mag je niet parkeren binnen acht meter van een kruising.
Het is onder andere verboden stil te staan in nauwe en/of onoverzichtelijke straten en in scherpe bochten. Het is ook verboden stil te staan op fietspaden en fietsstroken. Zigzaglijnen op de rijbaan duiden een zone aan waar het is verboden om stil te staan (en te parkeren).
Het is overdag alleen verplicht om dimlicht te voeren in de schemering of wanneer het zicht beperkt wordt door mist, regen of sneeuw. In dat geval is dagrijlicht niet voldoende. In een tunnel moet je altijd dimlicht voeren. In Duitsland wordt geadviseerd om overdag, ook als het helder is en het zicht goed is, dagrijlicht of dimlicht te voeren. Mistlichten mogen alleen worden gebruikt wanneer het zicht minder dan 50 m is.
Stijgend verkeer heeft over het algemeen voorrang op dalend verkeer, maar op smalle bergwegen wordt verwacht dat het voertuig dat het gemakkelijkst kan uitwijken of terugrijden, voorrang verleent.
Bij een file in een tunnel ben je verplicht een reddingsstrook (Rettungsgase) vrij te houden voor hulpdiensten. Bovendien moet je bij file in een tunnel de alarmlichten inschakelen en minstens vijf meter afstand houden ten opzichte van je voorganger.
Het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed is 0,5 promille. Voor bestuurders die korter dan twee jaar het rijbewijs hebben of jonger zijn dan 21 jaar, geldt een absoluut alcoholverbod. Het is verboden te rijden onder invloed van drugs.
Als automobilist of motorrijder moet je bij het inhalen van een fietser, voetganger of iemand op een elektrische step binnen de bebouwde kom een zijdelingse afstand van minstens 1,50 m en buiten de bebouwde kom een zijdelingse afstand van minstens 2 m aanhouden. Deze afstanden gelden ook als een fietser zich op een fietspad bevindt.
In Duitsland ben je verplicht in een file een reddingsstrook (Rettungsgasse) in het midden vrij te houden voor de hulpdiensten. Deze plicht geldt op de Autobahn en alle andere wegen met twee of meer rijstroken per rijrichting buiten de bebouwde kom.
Voor het berekenen van de juiste minimumafstand in meters tussen jouw auto en de auto voor je, moet je in Duitsland de snelheid waarmee je rijdt, door twee delen (in Duitsland wordt dit halber Tacho genoemd). Dus als je bijvoorbeeld honderd km/h rijdt, moet je ten minste vijftig meter afstand houden (omgerekend in tijd is dat, ongeacht de snelheid, een afstand van 1,8 seconde). Let op: De politie in Duitsland treedt streng op bij overtreding van deze regel.
Het bij stilstand warm laten draaien van de motor is verboden. Ook in andere omstandigheden, zoals voor een geopende brug of in een stilstaande file, is het onnodig laten draaien van de motor verboden.
Bij wegwerkzaamheden is het vaak verboden op de linkerrijstrook te rijden als het voertuig of de combinatie, inclusief buitenspiegels, 2 m of breder is. Dit verbod wordt aangegeven door een rond wit bord met een rode rand waarop 2 m wordt vermeld.
Voetgangers zijn in Duitsland verplicht om buiten de bebouwde kom aan de linkerkant van de weg te lopen als een voetpad ontbreekt. Binnen de bebouwde kom mogen ze ook rechts van de weg lopen als een voetpad ontbreekt. Buiten de bebouwde kom moeten voetgangers in het donker en bij slecht zicht achter elkaar lopen langs de weg.
Net als in Nederland is het meenemen en gebruiken van radardetectieapparatuur verboden. Ook is het verboden om gebruik te maken van een functie of speciale app voor de signalering van vaste flitspalen of trajectcontroles in navigatiesystemen en op telefoons, tablets en laptops. De functie of app voor flitspaalsignalering moet op deze apparaten worden uitgeschakeld.
Het is bestuurders van voertuigen (ook fietsers) verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon (of tablet, e-reader, mediaspeler, rekenmachine of vergelijkbare apparatuur) vast te houden. Let op: Ook als een gemotoriseerd voertuig stilstaat in de file of voor een rood verkeerslicht, mag de bestuurder geen mobiele telefoon (of andere apparatuur) vasthouden. Het vasthouden van een mobiele telefoon is alleen toegestaan wanneer de motor helemaal is uitgezet. Handsfree bellen mag wel. Je mag een smartphone gebruiken om te navigeren. Je mag de smartphone niet in je hand houden, maar deze bijvoorbeeld in een houder plaatsen. Het lezen van berichten (mail, sms, WhatsApp, etc.) mag tijdens het rijden niet.
Kinderen jonger dan twaalf jaar of kleiner dan 1,50 m, moeten in de auto voorin of achterin in een goedgekeurd of passend kinderzitje of op een goedgekeurde en passende zitverhoger worden vervoerd. Als een kind met de rug naar voren, voor in de auto in een kinderzitje wordt vervoerd, moet de airbag uitgeschakeld zijn. Kinderen die jonger dan 3 jaar zijn, mogen niet worden vervoerd in een auto als een kinderzitje of veiligheidsgordels ontbreken. Kinderen van 3 jaar en ouder of kleiner dan 1,50 m mogen in dat geval niet voorin worden vervoerd. Het is de verantwoordelijkheid van de bestuurder om te zorgen dat alle kinderen veilig en met vastgemaakte veiligheidsgordels worden vervoerd.
Het gebruik van een hoofdtelefoon of oortjes is toegestaan, tenzij het geluid te hard staat en het omgevingsgeluid niet meer hoorbaar is. Het gebruik van slechts één oortje wordt aangeraden.
In Duitsland wordt een huisdier dat je in de auto vervoert, gezien als lading en je moet deze 'lading' veilig vastzetten om te zorgen dat deze het zicht en de bewegingen van de bestuurder niet kan beperken en de veiligheid van inzittenden niet in gevaar kan brengen. Zet je huisdier in de auto dus veilig vast, bijvoorbeeld in een reismand of -kennel, in een speciaal tuigje of zitje dat is vastgezet met een veiligheidsgordel of in de bagageruimte achter een net of rek. Lees hier meer over hoe je jouw huisdier veilig vervoert in de auto.
Fietsen mogen maximaal 40 cm aan beide zijkanten uitsteken tot een maximumbreedte van 2,55 m (de spiegels van het voertuig worden daarbij niet meegerekend). De fietsendrager mag niet meer dan 1,50 m naar achteren uitsteken. Als de fietsendrager de achterlichten en reflectoren van je voertuig geheel of gedeeltelijk bedekt, moet de drager zijn voorzien van een verlichtingsbalk.
Als de fietsendrager of bagagebox op de trekhaak de kentekenplaat van je voertuig geheel of gedeeltelijk bedekt, moet je er een witte kentekenplaat op aanbrengen met het kenteken van het voertuig. Je moet in dat geval ook een ovale witte NL-sticker aanbrengen op de fietsendrager of bagagebox. Je mag de sticker niet op de witte kentekenplaat plakken. Je kunt de NL-sticker eventueel op een fiets aanbrengen. Een NL-sticker is verkrijgbaar via anwb.nl/webwinkel.
In voertuigen met een toegestane maximummassa van meer dan 4000 kg moet je minstens één wielkeg meenemen. In voertuigen met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg moet naast een gevarendriehoek ook een draagbaar geel knipperlicht aanwezig zijn, dat moet worden gebruikt bij pech of een ongeval.
Verplicht bij winterse omstandigheden - Als winterse omstandigheden dat vereisen, is het gebruik van winterbanden verplicht (situative Winterreifenpflicht). Dit wettelijke voorschrift geldt ook voor Nederlandse auto's en campers. Voor motoren en bromfietsen geldt de winterbandenplicht niet. Winterse omstandigheden zijn ijzel, gladheid door sneeuw of sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming.
Sneeuwkettingen zijn verplicht bij bord - In bergachtige gebieden kunnen bij winterse omstandigheden sneeuwkettingen verplicht zijn als dat wordt aangegeven met een rond, blauw bord waarop een witte autoband met een sneeuwketting staat.
Bekijk alle informatie over winterbanden in Duitsland. Meer informatie over sneeuwkettingen en sneeuwsokken op anwb.nl/webwinkel/sneeuwkettingen-informatie.
Let op: Spiegels worden niet meegerekend in de breedte, mits ze inklapbaar zijn. Als bij wegwerkzaamheden voor de linkerrijstrook een maximumbreedte van 2 m wordt aangegeven, is dat de breedte inclusief spiegels.
Let op: Een eventuele fietsendrager achterop wordt meegerekend in de lengte.
Op autosnelwegen die per rijrichting drie rijstroken hebben, mag je de meest linkse rijstrook niet gebruiken als je een aanhangwagen/caravan trekt, tenzij dat noodzakelijk is om af te slaan.
Als het zicht bij mist, sneeuwval of zware regen 50 m of minder bedraagt, is de maximumsnelheid 50 km/h.
Als je een caravan of aanhangwagen met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg trekt, moet je twee wielkeggen meenemen.
Op sommige plekken in Duitsland mogen vrachtwagens niet inhalen. Dit inhaalverbod geldt niet voor auto’s met een caravan of aanhanger. Zolang je je aan de maximum snelheid houdt, mag je vrijwel altijd inhalen. In Duitsland is die snelheid 80 km per uur, tenzij de caravan is goedgekeurd door de TÜV en een Tempo-100-ontheffing heeft gekregen.
De hierna vermelde verkeersregels voor een fiets gelden ook voor een elektrische fiets met trapondersteuning tot 25 km/h en een vermogen tot 250 watt (Pedelec/E-bike25). Voor een speedpedelec met trapondersteuning tot 45 km/h gelden speciale regels (zie verderop).
Het is in Duitsland niet verplicht maar wel gebruikelijk om een fietshelm te dragen op de fiets. Vooral voor kinderen en bestuurders van elektrische fietsen wordt het dragen van een fietshelm met klem aangeraden. Een bestuurder van een speedpedelec is verplicht een geschikte (fiets)helm (geeigneten Schutzhelm) te dragen. In Duitsland mag je voor zover bekend in plaats van een gewone bromfietshelm een speciale speedpedelec-helm (norm NTA 8776) dragen.
Voor een elektrische fiets met trapondersteuning tot 45 km/h (S-Pedelec/E-bike45) gelden dezelfde regels als voor bromfietsen. Net als in Nederland is de minimumleeftijd om op een speedpedelec te rijden 16 jaar en de bestuurder moet in het bezit zijn van het bromfietsrijbewijs (rijbewijs AM). In de volgende deelstaten is de maximumleeftijd verlaagd naar 15 jaar: Noordrijn-Westfalen, Saksen, Saksen-Anhalt, Thüringen, Brandenburg en Mecklenburg-Voor-Pommeren. Voor een speedpedelec moet je een WA-verzekering hebben en een verzekeringsplaatje. Met een speedpedelec is het verboden om op een fietspad te rijden (tenzij dit met een aanvullend verkeersbord wordt toegestaan). In de deelstaten Baden-Württemberg en Noordrijn-Westfalen mag je met een speedpedelec wel op bepaalde fietspaden rijden. Deze fietspaden worden aangeduid met een wit onderbord met de tekst S-Pedelec frei. Ook is het verboden om passagiers op de speedpedelec mee te nemen, ook niet in een kinderzitje. Meer informatie, zie: bussgeldkatalog.org.
Kinderen tot acht jaar moeten op de stoep fietsen, ook als er een fietspad aanwezig is. Ook mogen ze een weg niet fietsend oversteken; ze moeten dat lopend doen. Ouders die fietsende kinderen begeleiden, mogen ook op de stoep fietsen.
Het is toegestaan om te rijden met een fiets waaraan een aanhanger is gekoppeld. Hier mogen maximaal twee kinderen in, mits de aanhanger is uitgerust met een kinderzitje per kind. Aanhangers van na 1 januari 2018 dienen afhankelijk van hun grootte van de juiste verlichting te zijn voorzien. Bij een speedpedelec is het verboden om een aanhanger te koppelen.
De Nederlandse verkeersregels vind je hier.
Ga je met de auto naar Duitsland, dan ben je verplicht deze spullen bij je te hebben.
Deze uitrusting is alleen verplicht in voertuigen met een Duits kenteken. Controleer bij het huren van een auto altijd of de verplichte uitrusting aanwezig is. De ANWB adviseert je de lokale regels te volgen uit veiligheidsoverwegingen en om een eventuele discussie met de politie ter plaatse te voorkomen. De bestuurder is wel verplicht een veiligheidsvest te dragen bij pech of een ongeval. De ANWB adviseert om voor alle inzittenden veiligheidsvesten mee te nemen. Bewaar deze op een makkelijk bereikbare plaats (dus niet in de kofferbak).
*De verbanddoos moet in voertuigen met een Duits kenteken voldoen aan de norm DIN 13164 (uitgave februari 2022) en onder andere twee mondneusmaskers bevatten. Maar ook verbanddozen die voldoen aan een oudere DIN 13164-norm blijven geldig en hoeven ook niet alsnog te worden voorzien van mondneusmaskers. De houdbaarheidsdatum van de verbanddoos mag niet verstreken zijn.
Voor motoren zijn een gevarendriehoek, veiligheidsvest en verbanddoos niet verplicht. Op een quad is een gevarendriehoek wel verplicht.
Een milieusticker is in veel steden verplicht in Duitsland.
In steeds meer Duitse (binnen)steden geldt een lagere maximumsnelheid van 30 km/h (of soms 40 km/h, zoals in Frankfurt). Let daarom in steden goed op maximumsnelheidsborden. Hier vind je de algemene toegestane maximumsnelheden per voertuig.
Let op: 130 km/h is geen maximumsnelheid maar een richtsnelheid.
Auto's met een door TÜV Nord goedgekeurde aanhanger mogen 100 km/h. Hiervoor kan een zogenaamde Tempo-100-ontheffing worden aangevraagd. Voor meer informatie zie anwb.nl/kamperen/voorbereiding/wet-en-regelgeving.
Zonder aanhanger
Let op: 130 km/h is geen maximumsnelheid maar een richtsnelheid.
Met aanhanger
<3.500 kg
Let op: 130 km/h is geen maximumsnelheid maar een richtsnelheid.
>3.500 - <7.500 kg
>7.500 kg
Als het zicht bij mist, sneeuwval of zware regen 50 m of minder bedraagt, is de maximumsnelheid 50 km/h.
Voor eenvoudige overtredingen wordt een Verwarnung (bekeuring) opgelegd. De boete voor een eenvoudige overtreding is maximaal € 55. Boetes in Duitsland moeten ter plekke of binnen een week worden betaald. Voor een aantal overtredingen wordt naast een boete ook een rijverbod opgelegd. Bij niet-directe betaling van de boete (vanaf € 55), bijvoorbeeld omdat je beroep wilt aantekenen, moet je een Sicherheitsleistung (waarborgsom) betalen. Die komt overeen met de te verwachten boete plus kosten.
Onderstaande bedragen zijn richtlijnen.
Snelheidsovertreding binnen de bebouwde kom
Snelheidsovertreding buiten de bebouwde kom
Door rood licht rijden
Parkeerovertreding
Niet verlenen van voorrang
Rijden zonder veiligheidsgordel
Gebruik mobiele apparatuur tijdens het rijden
Gebruik en bezit antiradar of flitspaalsignalering
Rijden onder invloed
Overtreding milieuzone
Duitsland kent een strafpuntensysteem dat ook geldt voor buitenlanders. Alleen voor verkeersovertredingen met een boete vanaf € 60 of verkeersmisdrijven worden een tot drie strafpunten toegekend. Als een ontzegging van de rijbevoegdheid of een rijverbod wordt opgelegd aan de hand van dit systeem, geldt dat alleen in Duitsland.
Bekeuringen die in Duitsland worden opgelegd, kunnen naar het huisadres worden gestuurd. Voor meer informatie, zie anwb.nl/juridisch-advies/op-vakantie.
Reiswijzer Duitsland ANWB Reiswijzer