Verkeersregels Groot-Brittannië en Noord-Ierland
Ga snel naar
Afwijkende verkeersregels
Verplicht mee in de auto
Maximumsnelheid
Verkeersboetes
Ga snel naar
Afwijkende verkeersregels
Verplicht mee in de auto
Maximumsnelheid
Verkeersboetes
Sommige verkeersregels in Groot-Brittannië en Noord-Ierland zijn anders dan in Nederland. We geven hieronder een overzicht van de belangrijkste en afwijkende verkeersregels.
In Groot-Brittannië en Noord-Ierland moet je links rijden en rechts inhalen.
In Groot-Brittannië en Noord-Ierland riskeer je een boete als je je als bestuurder laat afleiden. Alles wat je doet dat de verkeersveiligheid in gevaar zou kunnen brengen (eten, drinken, roken, een apparaat bedienen etc.) is verboden.
Als bestuurder moet je daarom afleidingen vermijden en kun je een aanzienlijke boete krijgen als je tijdens het rijden bijvoorbeeld luistert naar harde muziek (waardoor andere geluiden niet hoorbaar zijn), een kaart probeert te lezen, een muziekspeler of radio bedient, discussies voert met je passagiers of iets eet, drinkt of rookt en daarmee jezelf of andere weggebruikers in gevaar brengt of zou kunnen brengen.
In Groot-Brittannië en Noord-Ierland geldt een hiërarchie van weggebruikers (van kwetstbaarst tot minder kwetsbaar), die inhoudt dat weggebruikers die de grootste schade kunnen toebrengen, ook de grootste verantwoordelijkheid dragen voor de veiligheid van anderen.
Dit betekent concreet onder andere het volgende voor weggebruikers:
Automobilisten en bromfietsers moeten nu ook voorrang verlenen aan voetgangers of fietsers die wachten bij een oversteekplaats om over te steken (en dus niet alleen als ze al bezig zijn met oversteken).
Net zoals in Nederland moeten automobilisten en bromfietsers op een kruising voorrang verlenen aan een voetganger die de weg wil oversteken die zij willen inslaan of van waaruit zij willen afslaan.
Automobilisten moeten op een kruising bij het afslaan voorrang verlenen aan achteropkomende fietsers die rechtdoor gaan, ook als die zich niet op een fietspad bevinden.
Fietsers mogen nu op een rustige weg midden op de rijbaan rijden om zichtbaarder te zijn (ze moeten bij achteropkomend snelverkeer wel weer aan de linkerkant van de weg gaan rijden).
Automobilisten zijn verplicht bij het openen van hun portier rekening houden met fietsers en bromfietsers, dit geldt ook in Nederland. Ze krijgen het advies de Dutch reach te gebruiken, dus het autoportier te openen met de hand die het verst van het portier is verwijderd, zodat ze automatisch achterom kijken.
Je moet een bus, touringcar of tram voorrang verlenen wanneer je dat veilig kunt doen, in het bijzonder wanneer deze met richtingaanwijzers aangeeft de halte te willen verlaten.
Voetgangers hebben voorrang op zebrapaden die zijn voorzien van gele knipperbollen.
Het mistlicht moet worden ingeschakeld als door sneeuw, mist of zware regenval het zicht minder is dan 100 m (in Nederland: 50 m).
Als automobilist of motorrijder moet je bij het inhalen van een fietser voldoende zijdelingse afstand bewaren tussen jou en de fietser (de aanbevolen afstand is minstens 1,5 meter).
Op smalle wegen in de heuvels moet je waar mogelijk voorrang verlenen aan stijgend verkeer en indien nodig achteruitrijden tot je een uitwijkplaats hebt bereikt. Ga voor meer informatie over veilig rijden in de bergen naar anwb.nl/auto/themas/vakantie-met-de-auto/autorijden-in-de-bergen.
Voetgangers wordt geadviseerd aan de rechterkant van de weg te lopen als er geen voetpad aanwezig is. Voetgangers wordt aangeraden om in het donker, overdag bij slecht zicht en op smalle wegen achter elkaar te lopen.
Op een rotonde rijdt het verkeer met de klok mee. Als je een rotonde wilt oprijden, moet je voorrang verlenden aan bestuurders die zich al op de rotonde bevinden (bestuurders van rechts), tenzij anders wordt aangegeven. Anders dan in Nederland moet je bij het naderen van een rotonde al de richting aangeven die je na de rotonde wilt volgen:
Op een rotonde met meer rijstroken, moet je zoveel mogelijk de richting aanhouden die je wilt volgen.
Binnen de bebouwde kom is toeteren verboden tussen 23.30 en 7.00 uur. Geluidssignalen kunnen worden vervangen door knipperen met groot licht, mits tegenliggers hierdoor niet gehinderd worden. Het is verboden te toeteren als je auto stilstaat (tenzij je daarmee een gevaar kunt afwenden).
Het slepen van voertuigen wordt ten zeerste afgeraden. Je wordt geadviseerd een sleepdienst in te schakelen. Een voertuig mag alleen worden gesleept tot de dichtsbijzijnde garage. De afstand tussen het slepende en gesleepte voertuig mag niet meer dan 4,5 m zijn. Achter op de auto die wordt gesleept, moet een geel markeringsbordje of gele sticker met de tekst on tow worden aangeracht.
Bestuurders die op de vluchtstrook moeten parkeren vanwege een lege tank, zijn strafbaar.
In Groot-Brittannië en in Noord-Ierland is het maximaal toegestande alcoholgehalte in het bloed 0,8 promille. In Schotland geldt net zoals in Nederland een limiet van 0,5 promille.
Het meenemen en gebruik van radardetectieapparatuur is toegestaan. Dit geldt ook voor apparatuur met signalering voor vaste flitspalen of trajectcontroles (zoals navigatieapparatuur en telefoons).
Het is verboden om tijdens het rijden een telefoon vast te houden of te gebruiken. Je mag tijdens het rijden geen foto's of video's maken, door afspeellijsten bladeren of games spelen. Navigatiefuncties mogen alleen worden gebruikt als de telefoon of het navigatiesysteem zich in een houder op het dashboard bevindt. Let op: Ook als het voertuig stilstaat (met draaiende motor) in de file of voor een rood verkeerslicht, mag de bestuurder geen mobiele telefoon vasthouden of gebruiken. Handsfree bellen mag wel.
Er mag tijdens het rijden geen apparatuur met een scherm, zoals een smartphone, tablet of dvd-speler, aanwezig zijn binnen het gezichtsveld van de bestuurder. Alleen navigatieapparatuur is toegestaan.
Het is in Engeland, Wales en Schotland strafbaar voor iedere inzittende van een auto of camper om te roken in het bijzijn van een passagier onder de 18 jaar.
In een auto die is voorzien van veiligheidsgordels, moeten kinderen van 3 t/m 11 jaar die kleiner zijn dan 1,35 m, in een goedgekeurd en passend kinderzitje of op een goedgekeurde en passende zitverhoger worden vervoerd. Deze kinderen mogen alleen in de volgende gevallen op de achterbank een gewone autogordel dragen:
In de taxi als er geen kinderzitje beschikbaar is.
Bij onverwacht noodzakelijk vervoer over een korte afstand.
Als er al twee kinderzitjes in gebruik zijn en er geen plaats is voor een derde op de achterbank.
Kinderen onder de 3 jaar moeten in een goedgekeurd en passend kinderzitje worden vervoerd en mogen niet worden vervoerd in een voertuig waarin geen kinderzitje aanwezig is. Kinderen onder de 3 jaar mogen alleen zonder kinderzitje worden vervoerd op de achterbank van een taxi.
Als een kind met de rug naar voren, voor in de auto, in een kinderzitje wordt vervoerd, moet de airbag uitgeschakeld zijn.
Voor kinderen van 12 jaar en ouder of met een lengte van minimaal 1,35 m is een gewone autogordel voldoende.
Het is de verantwoordelijkheid van de bestuurder om ervoor te zorgen dat kinderen jonger dan 14 jaar in een geschikt kinderzitje zitten met een vastgemaakte gordel of hun veiligheidsgordel dragen. Personen van 14 jaar of ouder zijn zelf verantwoordelijk voor het dragen van een veiligheidsgordel.
Een huisdier dat in een auto vervoerd wordt, mag de bestuurder niet afleiden bij het rijden. Het dier moet zo worden vervoerd dat het zichzelf en de inzittenden niet in gevaar kan brengen, bijvoorbeeld bij plotseling remmen. Je bent verplicht je huisdier veilig vast te zetten, bijvoorbeeld door een speciaal tuigje of zitje dat is bevestigd met een veiligheidsgordel, in een reismand- of kennel of achter een net of rek in de bagageruimte. Zie hier meer informatie over hoe je jouw huisdier zo veilig mogelijk vervoert.
De fietsen mogen aan beide zijden niet meer dan 30,5 cm uitsteken.
Als je met een Nederlandse auto links rijdt, kunnen de koplampen te veel op de andere weghelft schijnen waardoor tegenliggers verblind kunnen worden. Het verblinden van tegenliggers is strafbaar in Groot-Brittannië en Noord-Ierland. Het wordt daarom aangeraden de koplampen indien mogelijk te verstellen of gedeeltelijk af te plakken. Dat laatste kan met speciale koplampstickers, die je onder meer kan aanschaffen bij de ANWB Winkel.
Als de fietsendrager of bagagebox op de trekhaak de kentekenplaat van je voertuig geheel of gedeeltelijk bedekt, moet je er een witte kentekenplaat op aanbrengen met het kenteken van het voertuig. Je moet in dat geval ook een ovale witte NL-sticker aanbrengen op de fietsendrager of bagagebox. Je mag de sticker niet op de witte kentekenplaat plakken. Je kunt de NL-sticker eventueel op een fiets aanbrengen. Een NL-sticker is verkrijgbaar via anwb.nl/webwinkel.
Het gebruik van winterbanden is niet verplicht. Het gebruik van sneeuwkettingen is uitsluitend toegestaan als de weg is bedekt met sneeuw of ijs en het wegdek niet wordt beschadigd.
Meer informatie over winterbanden, zie anwb.nl/auto/banden/winterbanden/.
Let op: Een eventuele fietsendrager achterop wordt meegerekend in de lengte. Een caravan of aanhangwagen mag maximaal 2,55 m breed en maximaal 12 m lang zijn als de toegestane maximummassa van het trekkende voertuig groter is dan 3500 kg. De maximumlengte is 18 meter als het trekkende voertuig vóór 1998 is geproduceerd.
Het wordt ten zeerste aangeraden om zowel links als rechts een achteruitkijkspiegel te monteren als je een caravan of aanhangwagen trekt omdat je verplicht bent te zorgen voor goed zicht naar achteren (minstens 20 meter) aan beide zijden van de caravan of aanhangwagen.
Op autosnelwegen met drie of meer rijstroken in één richting mag je met een auto met caravan of aanhangwagen niet op de meest rechtse rijstrook rijden, tenzij dat noodzakelijk is om af te slaan.
De hierna vermelde verkeersregels voor een fiets gelden ook voor een elektrische fiets met trapondersteuning tot 25 km/h en een vermogen tot 250 watt (EAPC, Electrically Assisted Pedal Cycle).
Het dragen van een fietshelm is niet verplicht, maar wordt wel geadviseerd.
Bestuurders van een speedpedelec zijn wél verplicht een goedgekeurde bromfietshelm (norm ECE 22.05 of 22.06) te dragen. Voor zover bekend, is het dragen van een speciale speedpedelec-helm (norm NTA 8776) niet toegestaan.
In Groot-Brittannië en Noord-Ierland moet je minimaal veertien jaar zijn om op een elektrische fiets (EAPC, Electrically Assisted Pedal Cycle) te mogen rijden.
Voor een elektrische fiets met trapondersteuning tot 45 km/h (S-Pedelecs) gelden dezelfde regels als voor bromfietsen. De minimumleeftijd om op een speedpedelec te rijden 16 jaar en de bestuurder moet in het bezit zijn van het bromfietsrijbewijs (rijbewijs AM) of een auto- of motorrijbewijs. Met een speedpedelec is het verboden om op een fietspad te rijden.
Mobiel bellen op de fiets is wettelijk niet verboden, maar je bent wel strafbaar als je door het bellen het verkeer in gevaar brengt.
Het is verboden passagiers op de fiets te vervoeren tenzij de fiets speciaal daarvoor is toegerust. Het is toegestaan om kinderen te vervoeren in een fietszitje, ook op een elektrische fiets (EAPC).
Fietsen moeten in het donker en bij slecht zicht zijn voorzien van vaste lampen. Voor op de fiets moet het licht de kleur wit of geel hebben en achter op de fiets de kleur rood. In tegenstelling tot Nederland mag in plaats van continu brandend het licht ook knipperen.
De Nederlandse verkeersregels vind je hier.
Voor automobilisten en motorrijders is niets verplicht om mee te nemen. Wel wordt geadviseerd door de autoriteiten om een gevarendriehoek, veiligheidsvest en verbanddoos mee te nemen. Daarnaast wordt voor in de auto ook nog een brandblusser geadviseerd.
ANWB Advies: De ANWB adviseert om voor alle inzittenden een veiligheidsvest mee te nemen in de auto. Voor motorrijders ook voor een eventuele passagier. Het advies is om het veiligheidsvest te bewaren op een goed bereikbare plaats (niet in de kofferbak).
Houd er verder rekening mee dat als je via België of Frankrijk naar Groot-Brittannië reist, je daar wel verplicht bepaalde artikelen aan boord moet hebben.
Hier vind je de algemene toegestane maximumsnelheden per voertuig. Blijf altijd ter plaatse opletten of borden anders aangeven, houd dan die maximumsnelheid aan.
Let op: Op verkeersborden worden de maximumsnelheden aangegeven in mijlen per uur.
<3.500 kg
>3.500 kg
Let op: Wanneer de weg meer dan twee rijstroken per richting heeft, mogen >3.500 kg campers geen gebruikmaken van de buitenste (de meest rechtse) rijstrook.
Let op:
Voor lichte overtredingen mag de politie een zogenaamde penalty charge notice opleggen. In Schotland heet dit een conditional offer notice. Je moet direct of in elk geval binnen 28 dagen betalen, anders wordt de boete verhoogd met 50% of wordt een dagvaarding gestuurd. Betaling heeft tot gevolg dat de zaak is afgehandeld. Wanneer je het niet eens bent met de overtreding, kun je de zaak voor de rechter laten komen. Boetes kun je online betalen via penaltynotice.homeoffice.gov.uk.
Onderstaande bedragen zijn richtlijnen.
Snelheidsovertreding
Door rood licht rijden
Parkeerovertreding
Niet verlenen van voorrang
Rijden zonder veiligheidsgordel/kinderbeveiligingsmiddel
Gebruik mobiele telefoon tijdens het rijden
Rijden onder invloed
Fietsen op de stoep
In Engeland, Noord-Ierland en Wales is een puntensysteem ingevoerd dat ook geldt voor buitenlanders. Als het aantal van twaalf punten binnen drie jaar is bereikt, wordt een ontzegging van de rijbevoegdheid opgelegd voor de duur van zes maanden. De ontzegging van de rijbevoegdheid geldt alleen in Groot-Brittannië en Noord-Ierland.
De Britse politie is bevoegd buitenlanders een waarborgsom op te leggen als de boete niet direct wordt betaald. De hoogte van de waarborgsom is doorgaans gelijk aan de boete. Bij weigering mag de politie het voertuig in beslag nemen.
Bij overtredingen die met een penalty charge notice worden afgedaan, is de kentekenhouder aansprakelijk en verantwoordelijk voor het betalen van de boete, tenzij hij kan aantonen dat het voertuig ten tijde van de overtreding niet meer op zijn naam stond of zonder toestemming is gebruikt (diefstal, joyriding).
In overige gevallen is de bestuurder van het voertuig aansprakelijk. De kentekenhouder is verplicht binnen 28 dagen naam en adres van de werkelijke bestuurder op te geven. Weigering is in beginsel strafbaar.
Bekeuringen die in Groot-Brittannië en Noord-Ierland worden opgelegd, kunnen naar het huisadres worden gestuurd. Voor meer informatie, zie anwb.nl/juridisch-advies/op-vakantie.