Tankstations langs de route
Bekijk de beste stopplaatsen
Niemand ontkomt aan een stop op weg naar het zuiden. Om de tank te vullen, naar het toilet te gaan of gewoon even te ontspannen. Liefst alle drie. De Kampioen bezocht 280 stopplaatsen in 8 landen. Waar stop je het fijnst en welke stations kun je het best rechts laten liggen?
Let op: de stations werden bezocht in 2018 en 2019. Het kan zijn dat sommige stations inmiddels zijn gerenoveerd of zijn uitgebreid, of mogelijk helemaal niet meer bestaan. Wij verwachten echter dat de beoordelingen voor de meeste stations nog zullen gelden. Mocht je opvallende verschillen tegenkomen dan kun je dit doorgeven aan testen@anwb.nl.
De verschillen tussen de stations zijn groot. Heel groot. Het verschil tussen een fijne en belabberde stopplek zit vaak in simpele dingen. Zoals de afstand tot de snelweg, de hoeveelheid zwerfvuil, voldoende zitgelegenheid, onderhoud van het groen, een aangenaam uitzicht. Ook mooi meegenomen zijn een goed gesorteerde winkel, schone toiletten en fijn restaurant. In totaal onderzochten we 280 tankstations in België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Oostenrijk en Zwitserland aan vier populaire vakantieroutes.
De beoordeelde tankstations
Hieronder vind je de kaarten met daarop de tankstations die we hebben onderzocht, inclusief de beoordeling. Download de pdfs en zet ze op je mobiel of tablet, of print ze uit en neem ze mee onderweg. Zo kun je gemakkelijk plannen waar je het beste kunt stoppen onderweg. Fijne vakantie!
Route 1: Ruhrgebied – Sauerland Autobahn - Frankfurt – München – Brenner – Gardameer
(onderzocht in 2019)
De Sauerland Autobahn is een geliefde route omdat deze groen, landschappelijk mooi en rustig is. Bovendien vermijd je knooppunten bij Keulen, Frankfurt en Düsseldorf. De route voert verder langs Neurenberg en München: de kaart is daardoor deels ook te gebruiken voor bestemmingen als Tsjechië en het oosten van Oostenrijk. Vervolgens rijd je via Innsbruck en de Brennerpas Italië binnen, dan is het nog zo'n 150 km naar het Gardameer. Let op: er zijn dit jaar veel werkzaamheden op dit traject, maar die zijn bijna overal in Duitsland (ook op andere routes naar het zuiden). De stations zijn in Duitsland overwegend redelijk, in Oostenrijk (op enkele uitzonderingen na) matig en in Italië bijna allemaal onvoldoende.
Download hier de route in PDF-formaat
Route 2: Antwerpen – Parijs – Bordeaux – San Sebástian
(onderzocht in 2019)
De route Parijs – Bordeaux is vooral een ‘moetje’. Wil je naar de Franse Atlantische kust, Baskenland of nóg verder, dan is er eigenlijk geen alternatief. Vooral tot Parijs kent deze route weinig aantrekkelijke stopplekken. Vermijd de stations in Parijs zelf helemaal, en ook die in Bordeaux. Na Parijs rijd je door een eentonig landschap maar de stopplaatsen zijn doorgaans goed, soms zelfs uitstekend.
Download hier de route in PDF-formaat
Route 3: Route du Soleil
(onderzocht in 2018)
Dé klassieke route naar het zuiden volgen we vanaf de grens bij Breda via Antwerpen, Brussel, Luxemburg en dan verder over de 'echte' Route du Soleil via Dijon en Lyon. In Zuid-Frankrijk, ongeveer bij Orange, buigen we af naar het westen, richting Spanje. De stopplaatsen zijn over het algemeen goed, ook hier geldt: vermijd stopplekken dichtbij steden.
Download hier de route in PDF-formaat
Route 4: Venlo - ‘Links-Rheinische’ – Bazel – Gotthard – Milaan
(onderzocht in 2018)
Wie naar Zuidwest-Duitsland, Zwitserland of Toscane rijdt, begint vaak op de Duitse ‘Links-Rheinische Autobahn’. Vervolgens rijd je Zwitserland binnen bij Bazel: een schitterende route door de heuvels en bergen, maar wel met de filegevoelige Gotthardtunnel als berucht knelpunt. Wij checkten de stopplaatsen van de grens bij Venlo tot Milaan. Die zijn in Duitsland overwegend redelijk, in Zwitserland bijna altijd goed en in Italië vallen ze (m.u.v. Villoresi Est) zwaar tegen.
Download hier de route in PDF-formaat
Voor vertrek kregen we inbreng van ANWB-leden: zij vertelden ons wat ze het belangrijkst vinden bij een goede stopplek. Schone toiletten, een rustige omgeving, redelijke brandstofprijzen en voldoende parkeerruimte werden vaak genoemd. Ook gaven zij suggesties voor de routes die we dit jaar hebben onderzocht: de beoordeelde routes werden het meest genoemd n.a.l.v. diverse oproepen.
Hoe zijn de tankstations beoordeeld?
Elk tankstation controleerden we op een flink aantal punten: sanitair, parkeerplaatsen, winkel, restaurants, ontspanningsopties, brandstofprijzen etc.. Zo krijgt elke stopplaats deelbeoordelingen én een eindbeoordeling. De deelbeoordelingen zijn als volgt:
- Prijs benzine (Euro95)/E10: gebaseerd op de literprijs van deze brandstof. Hoe hoger de score, hoe goedkoper.
- Prijs diesel: gebaseerd op de literprijs van deze brandstof. Hoe hoger de score, hoe goedkoper.
- Toiletten: gebaseerd op o.m. aantal toiletten, faciliteiten en visuele inspecties tijdens ons bezoek. Hoe hoger de score, hoe beter & schoner de toiletten
- Eten & drinken: gebaseerd op het aanbod en grootte van restaurants op de stopplaats. Hoe hoger de score, hoe beter het aanbod.
- Winkels: gebaseerd op het aanbod en grootte van de winkel(s) op de stopplaats. Hoe hoger de score, hoe beter het aanbod.
- Groen/ontspanning: gebaseerd op de hoeveelheid groen, picknickbankjes, grasvelden, rust, snelweglawaai en recreatiemogelijkheden (speeltuin, sportfaciliteiten etc.) Deze deelbeoordeling wordt het zwaarst meegerekend in het eindoordeel.
- Parkeren/infrastructuur: gebaseerd op het aantal parkeerplaatsen, maar ook de verdeling van de parkeerplaatsen, kwaliteit asfalt, scheiding vrachtwagens en personenauto’s etc. Hoe hoger de score, hoe meer parkeerplaatsen.
De beoordelingen zijn gebaseerd op momentopname(s) en de huidige situatie kan afwijken van onze beoordelingen. Ook kunnen wij geen uitspraken doen over de veiligheid van de stopplaatsen, bijv. voor overnachtingen met campers. In het algemeen raden wij aan om niet te overnachten aan de snelweg, maar een officiële camping in de buurt te zoeken.
Conclusie
Bij het merendeel van de stations kun je terecht voor een redelijke stop. Een flink aantal afraders is er ook. Daar sta je in het lawaai, tussen de troep, is de brandstof peperduur, zijn de toiletten goor, kun je amper parkeren of een combinatie daarvan. Slechtste van allemaal is Lario Est (A9, vlak bij Milaan) in Italië. Een klein station met belachelijk dure brandstof, luid snelweggeraas, rommelige winkel, bijzonder weinig parkeerplekken en nul ontspanningsmogelijkheden. Echte toppers zijn zeldzaam: bij slechts een klein deel van de onderzochte stations maak je een écht aangename stop. Zoals bij Village Catalan in Zuid-Frankrijk: een ruime, schone en mooie Aire in de vorm van een Catalaans ‘dorpje,’ compleet met olijfboomgaarden en een geinige speeldouche om af te koelen van de zomerhitte. Ook Irschenberg-Süd (Duitsland, vlakbij München) en Aire de Poitou-Charentes (tussen Poitiers en Saintes) zijn absolute aanraders.
Tips om een geschikte stop te vinden
Rijd je een andere route? Met de volgende tips kun je zélf een geschikte stop vinden.
- In Frankrijk zijn de stops doorgaans beter langs de péage (tolweg) dan aan een ‘gewone’ snelweg.
- Vermijd stations in of vlakbij steden. De ruimte is daar vaak beperkt, waardoor de stop doorgaans minder prettig is.
- Kijk vooraf op Google Maps. Hoe groter het station, hoe groter de kans op een fijne stop. Je kunt dan ook alvast zien welke restaurants er zijn.
- In Duitsland tank je veel goedkoper bij een Autohof, maar er zijn minder ontspanningsmogelijkheden. Dit zijn dus vooral bespaarstops.
- Regen? Zoek dan een station met brugrestaurant. Daar heb je doorgaans de meeste overdekte ruimte.
Correcties?
De kaarten vermelden de faciliteiten per station (onder meer laadpalen, uitlaatgelegenheid voor honden, speeltuin en picknickbankjes). In de toekomst wil de ANWB meer stations beoordelen. Ontdek je verschillen onderweg met de in de kaarten genoemde informatie? Mail correcties en opmerkingen naar testen@anwb.nl.