Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Nieuwe plannen voor de N919 op basis van rijgedragsdata

De Provincie Drenthe is één van de wegbeheerders die gebruik maakt van de visualisatietool Verkenner Verkeersveiligheidsdata. De verzamelde data lieten geregeld onveilig rijgedrag zien op de splitsing tussen de N919 en de N373.

Uit de data bleek, dat... 

  • ... een zeer groot aantal veilig rijden verzekerden hier harder reed dan de maximumsnelheid van 80 km/u. Bij de bestuurders die te hard reden, was dat gemiddeld 20 km/u te hard.
  • ... vanwege de hoge snelheden vaak te scherp werd gestuurd in de flauwe bocht. Ook op de T-splitsing zelf reden bestuurders te hard door de bocht, vooral op het zuidelijke deel.
  • Bij de T-splitsing werd geregeld abrupt geremd. Alleen op het noordelijke deel van de splitsing kwam abrupt remmen niet voor. Dat leek te bevestigen dat verkeer vanuit de N919 werd verrast door verkeer uit de richting Norg, en dat verkeer vanuit richting Assen plots moest remmen voor stilstaand of afslaand verkeer richting de N919.

In de afbeelding zie je de vastgelegde voorvallen op de T-splitsing tussen de N919 en N373. Klik om de afbeelding te vergroten.

Van data naar doen in 2026

De Provincie Drenthe gaat op basis van (onder andere) deze inzichten de verkeerssituatie aanpassen. Er zijn nieuwe plannen gemaakt voor de T-splitsing tussen de N919 en de N373. De plannen moeten het zicht op ander verkeer verbeteren en zo verkeerssituatie veiliger maken. De uitvoering vindt plaats in 2026.

Hoe werkt de visualisatietool Verkenner Verkeersveiligheidsdata?

Alle data die bijdraagt aan oplossingen zoals in Drenthe, is afkomstig van automobilisten met de ANWB Veilig Rijden Autoverzekering. De data bevat de exacte locaties van risicovol rijgedrag. In onderstaande video laten we je zien hoe dit in de praktijk werkt. Of vraag een live demo aan.