Top 10 gevaarlijkste N-wegen
Misschien rijd jij wel elke dag over een van deze onveilige wegen
Wist je dat een op de vier dodelijke ongevallen plaatsvindt op een N-weg? Daarom heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat begin 2023 onderzoek door Sweco laten verrichten naar de meest onveilige N-wegen. Daar zijn deze tien N-wegen uitgekomen: de gevaarlijkste N-wegen van Nederland. In het onderzoek zijn 525 N-wegen meegenomen met een totale lengte van 7.132 kilometer en allemaal langer dan een kilometer.
Wat is een N-weg eigenlijk?
N-wegen zijn genummerde hoofdwegen en de N staat voor ’nationaal’ of ’niet-autosnelweg’. Er ligt 142.000 kilometer aan wegen in ons land waarvan vijf procent, een kleine 8.000 kilometer, N-wegen zijn. Provincies zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de N-wegen: ruim 90 procent. Het Rijk is verantwoordelijk voor ruim acht procent. De overige N-wegen zijn van gemeentes of privaat.
Nr. N-weg | Aantal dodelijke ongevallen | Aantal slachtoffer- ongevallen | Info traject |
1 - N279 | 9 | 87 | traject N279 |
2 - N201 | 6 | 117 | traject N201 |
3 - N209 | 9 | 81 | traject N209 |
4 - N322 | 10 | 49 | traject N322 |
5 - N207 | 4 | 109 | traject N207 |
6 - N34 | 8 | 61 | traject N34 |
7 - N247 | 8 | 60 | traject N247 |
8 - N206 | 2 | 128 | traject N206 |
9 - N9 | 5 | 84 | traject N9 |
10 - N348 | 6 | 70 | traject N348 |
Het top 10-aantal in BRON geregistreerde dodelijke ongevallen en slachtofferongevallen geordend naar maatschappelijke kosten verkeersonveiligheid per N-wegnummer.
N36, een apart geval
De rijks-N36 staat niet in de top 10 en toch staat deze weg bekend als ‘dodenweg’. Hiervoor is dan ook een aparte campagne ter bevordering van de veiligheid opgezet. Per dag rijden hier gemiddeld 17.000 personenauto’s en 4.000 vrachtwagens. Dat komt neer op bijna 8.000.000 voertuigen per jaar. In de periode 2015 tot en met 2020 vonden er 571 ongevallen plaats en kwamen tien mensen* om het leven. Afgezet tegen andere rijks-N-wegen vallen er dus meer slachtoffers op de N36, blijkt uit cijfers van het ministerie van Infrastructuur. In de campagneperiode, september 2021 tot en met december 2022, vonden vier frontale ongevallen plaats en kwamen drie mensen om het leven. Oorzaken, zoals ook op andere N-wegen, zijn:
- Slingergedrag en korte volgafstand in colonnes, met name achter vrachtverkeer.
- Schrikreacties door tegemoetkomend verkeer, uitwijken naar kantstreep.
- Geen ruimte bieden aan invoegend (vracht)verkeer.
- Afleiding, bijvoorbeeld smartphonegebruik door bestuurder.
*Bestand Geregistreerde Ongevallen Nederland BRON Nationaal Wegen Bestand NWB
Hoe komt het dat de meeste ongelukken op N-wegen gebeuren?
Maar liefst 22,4% van alle verkeersdoden vallen op N-wegen. Maar hoe komt dat? Fieke van Schaik, belangenbehartiger verkeersveiligheid van de ANWB legt uit: “De belangrijkste reden dat N-wegen zo gevaarlijk zijn, komt door de combinatie van hoge snelheden en geen uitwijkmogelijkheden. Een verkeerde beweging en je raakt op de andere weghelft waar het tegemoetkomend verkeer rijdt. Bovendien kan een verkeerde inschatting bij het inhalen tot levensgevaarlijke situaties leiden.” De grootste risicofactor is dan ook (het gedrag van) de bestuurder zelf. Denk aan telefoongebruik onder het rijden of roekeloos rijden. Op deze, vaak tweebaanswegen, kan even niet opletten en een (stuur)foutje dus al snel fataal zijn.
Waar moet een veilige N-weg aan voldoen?
Op de N-wegen is meestal wel duidelijk wat er moet gebeuren om de weg veiliger te maken. De infrastructuur moet zo worden ingericht worden dat deze ‘vergevingsgezind’ is. Zoals van Schaik zegt: “Het gevaar van de N-weg zelf is grotendeels te wijten aan de inrichting. Bijvoorbeeld geen middenbermscheiding, geen vangrail of korte op- en afritten.”
Veiligheidsoplossingen
- Scheidt verkeer in tegenovergestelde richting met een middenbermscheiding.
- Langere op- en afritten.
- Verbreed de ruimte tussen rijbanen.
- Je eigen rijgedrag onder de loep nemen. Zoals: niet onnadenkend inhalen, geen mobielgebruik, houden aan de geldende maximum snelheid, ruimte geven aan andere verkeersdeelnemers, etc.
Druppel op de gloeiende plaat
Er is door het Rijk € 200 miljoen uitgetrokken om de rijks-N-wegen veiliger te maken. Maar om alleen al alle rijks-N-wegen veilig in te richten, is naar schatting nog zo’n € 850 miljoen extra nodig. Zo kost het verbeteren van de N36 alleen al € 110 miljoen. En provincies hebben niet de diepe zakken die nodig zijn om hun N-wegen veilig te krijgen.
ANWB en verkeersveiligheid
De ANWB zet zich in om het verkeer veiliger te maken. Nul verkeersdoden en iedereen zorgeloos onderweg is ons doel. Samen met onze leden en vele anderen doen we dagelijks ons best om dit voor elkaar te krijgen.
Help je mee?
Alles over verkeersveiligheid