Strepen op de weg, wat betekenen ze?
Theorie opfriscursus
Onafgebroken, doorgetrokken, groene, blauwe en gele strepen: op de weg kan het soms een doolhof aan lijnen zijn. Niet gek dus dat ze vaak voor onduidelijkheid zorgen. En dat terwijl ze zo handig zijn. Daarom: strepen en hun betekenissen.
Eerst dit: bord gaat boven streep
Verkeersborden zijn altijd de baas. Maar ze kunnen niet óveral staan. Dus hoe weet je dan hoe hard je mag en of je mag inhalen of parkeren als je net het bord gemist hebt? Zie hier de functie van strepen en kleuren op de weg. Ze zijn niet meer, maar ook niet minder dan een geheugensteuntje. Maar let op: als er borden staan met een lagere maximumsnelheid, bijvoorbeeld door wegwerkzaamheden, dan moet je die volgen.
1. Dubbele witte middenstreep met daartussen groen
De maximumsnelheid is hier 100 kilometer per uur, tenzij een verkeersbord anders aangeeft. Is de dubbele streep in het midden doorgetrokken, dan mag je niet inhalen. Bij een onderbroken witte lijn mag dat uiteraard wel, tenzij er een bord staat dat dit verbiedt. De kleur groen komt trouwens van het idee van een middenberm. Geheugensteun: groen staat vaak voor goed, geen gevaar. En dus mag je harder.
2. Dubbele witte middenstreep zonder groen
80 kilometer per uur is hier de maximumsnelheid, tenzij een verkeersbord anders aangeeft. Ook nu geldt: is-ie onderbroken, dan mag je inhalen. Is-ie doorgetrokken, dan uiteraard niet.
3. Helemaal geen middenstreep
Bij deze markering is de maximumsnelheid doorgaans 60 km per uur. Maar dat moet wel door de borden zijn aangegeven. Staan die borden er niet, dan is het 80 km per uur. Omdat de middenstrepen ontbreken, ga je automatisch minder hard rijden, de weg lijkt immers (en is dat soms ook) minder breed. Denk aan dijkwegen of landwegen. Zonder middenstreep heb je wel minder houvast, want wat is precies jouw weghelft? Onhandig, zeker in een bocht, met regen of ’s nachts.
4. Gele streep op de stoeprand
Is de lijn onderbroken, dan mag je hier niet parkeren. Is de lijn doorgetrokken, dan is zelfs stilstaan verboden. Net als laden en lossen of even snel uitstappen.
5. Gele strepen op de rijbaan
Over geel gesproken: bij wegwerkzaamheden gebruiken ze de kleur om een tijdelijke rijbaan aan te geven. En dat is soms verwarrend, omdat de witte lijnen van de ‘oude’ weg nog te zien zijn. Toch geldt altijd: volg de gele lijnen. Deze strepen geven overigens geen maximumsnelheid aan. Die staan op de matrixborden of (tijdelijke) verkeersborden.
6. Blauwe stoeprand of rijbaan
Denk je: wat veel blauw op straat - om precies te zijn de stoeprand - dan moet je zodra je parkeert langs deze lijn je blauwe parkeerkaart in het zicht leggen, voorzien van de juiste tijd. Hoe lang je in deze blauwe zone mag parkeren, staat op de borden.
7. Rode fietsstrook
Deze kleur zegt helemaal niks. Het asfalt van het fietspad is alleen rood zodat je beter het onderscheid kunt maken tussen het fietspad en de weg. Er zijn rode fietsstroken met een wettelijke status, die de fietsers hun plek op de weg ‘garanderen’. En die status hebben ze alleen als er een fietssymbool op de strook staat. Staat dat fietssymbool er niet, dan wekt de strook alleen de suggestie van een fietsstrook. Daarom heten die stroken ‘suggestiestroken’. Zo’n suggestiestrook versmalt visueel de rijbaan en vermindert de snelheid van het verkeer enigszins.
8. Andere kleuren op de weg
En dan zijn er ook nog de uitzonderingen, oftewel: de eigen creaties van de gemeente of provincie om bijvoorbeeld aan te geven dat hier iets bijzonders aan de hand is. Opletten dus. Zoals bij Steenwijk: in de middenberm geen groen, maar geel en twee deels onderbroken/doorgetrokken strepen. Je mag er 50 kilometer per uur. Gelukkig hebben we altijd de verkeersborden nog…
Waarom nou toch?
Maken al die strepen en kleuren het niet veel te ingewikkeld? Nee, ze helpen. Want zonder dat je het doorhebt, zorgen dubbele middenstrepen bijvoorbeeld voor meer afstand. Minder kans op een botsing dus, want je rijdt voorzichtiger en alerter. En de gele strepen bij wegwerkzaamheden maken niet alleen dat je op de tijdelijke rijbaan blijft, ze herinneren je eraan dat je nog steeds in werkgebied bent en dus je snelheid moet aanpassen.
Meer lezen
Verkeersregels
Voorrang
Rotondes
Afstand houden
Invoegen
ANWB en verkeersveiligheid