Budgetvouwfietsentest 2015
10 vouwfietsen tot € 300,-
Voor € 180,- koop je al een vouwfiets, maar is goedkoop duurkoop? Of heb je voor dit bedrag best iets bruikbaars? Wij hebben tien budgetvouwfietsen getest.
Best geteste vouwfiets
Hieronder lees je per geteste budgetvouwfiets een beschrijving, de specificaties en de beoordeling.
De Abrar Amiens 20 is een degelijke fiets die uitstekend fietst. Een ander voordeel is de relatief lage prijs. Alleen maar voordelen dus.
'Houd het simpel' is echt nog niet zo’n gek idee. Geen toeters en bellen, gewoon een eenvoudige vouwfiets die doet wat je ervan verwacht. De Abrar Amiens 20 is een vouwfiets zonder versnellingen en gemaakt van gewoon staal. Daarmee fietst hij prima en weegt hij niet te veel. Zowel voor onze kleine testers, de 165 cm-groep, als de langere, de 190 cm-groep is dit een prima vouwfiets. De afstand van het zadel naar het stuur is aan de korte kant, maar dat levert geen enkel probleem op. Het lijkt even vreemd, maar je zit goed, ook als je wat langer bent.
De vouwfiets is stevig, netjes gemaakt en zeer aangenaam geprijsd. Hij is dan ook de 'Voordelige keus' geworden. De uitrusting is goed, al ontbreekt verlichting.
Specificaties
Materiaal | Staal |
Pakmaat l x b x h |
80 cm x 24 cm x 55 cm |
Gewicht | 14,7 kilogram |
Afstand trapper-zadel | Max 89 centimeter |
Versnelling | Geen |
Aantal versnellingen | 1 |
Snelheid | 15 km/h |
Prijs (op moment van de test) | € 185,- |
Beoordeling
Pluspunten | + Degelijke vouwfiets + Fietst uitstekend + Kost weinig |
Minpunten | - Niet van toepassing |
Cijfers
Constructie en ontwerp | 8,3 |
Gebruik | 8 |
Prijs / Kwaliteit | 9 |
Eindscore |
8,4
|
De Abrar Dax 20 N3 is testwinnaar geworden. Er zijn alleen pluspunten gevonden: het is een delijke vouwfiets met prima rijeigenschappen. Daarnaast heeft hij ook een scherpe prijs.
De Abrar Dax 20 N3 lijkt op de Amiens 20, hij is alleen luxer uitgerust met een 3-versnellingsnaaf. Het is een compacte fiets met een degelijk stalen frame. Met 15,4 kilo is hij gemiddeld een kilo zwaarder, maar dat is hem vergeven omdat hij door het compacte frame prima te handelen is.
Zowel de kleine als de grote testers zitten prima op de vouwfiets en zijn lovend. Mede door zijn scherpe prijs en hanteerbaarheid is dit een uitstekende keuze. Het zadel is wel hard en sportief, dat van de Amiens 20 is comfortabeler. Misschien kun je dat zadel erbij vragen bij de aanschaf?
Specificaties
Materiaal | Staal |
Pakmaat l x b x h |
80 cm x 24 cm x 55 cm |
Gewicht | 15,4 kilogram |
Afstand trapper-zadel | Max 89 centimeter |
Versnelling | Naaf |
Aantal versnellingen | 3 |
Snelheid | 22 km/h |
Prijs (op moment van de test) | € 229,- |
Beoordeling
Pluspunten | + Degelijke vouwfiets + Prima rijeigenschappen + Scherpe prijs |
Minpunten | - Niet van toepassing |
Cijfers
Constructie en ontwerp | 8,3 |
Gebruik | 8 |
Prijs / Kwaliteit | 9 |
Eindscore |
8,4
|
Voordelen van de Abrar Safari Alu 6V zijn dat hij bijna helemaal van aluminium is en een stijf frame heeft. Nadeel is het te lage zadel.
De Abrar Safari Alu 6V is bijna helemaal van aluminium. Het frame en de zadelpen zijn van dit lichte materiaal. Het is daardoor wat vreemd dat het stuur en de stuurpen wel van verchroomd staal zijn. Hij fietst op zich goed, al buigt de stuurpen wat als je even stevig aan moet zetten.
Het zadel is bij deze vouwfiets echt te laag als je wat langer bent. Zo rond de 170 centimeter lengte is mooi. Voor de gemiddelde Nederlandse man is het dus een beetje behelpen. Jammer, want het doet te veel afbreuk aan het fietsen. Als enige heeft vouwfiets van deze test heeft de Safari een voorwiel met een snelsluiting, waardoor dit makkelijk uitneembaar is.
Specificaties
Materiaal | Aluminium |
Pakmaat l x b x h |
84 cm x 36 cm x 65 cm |
Gewicht | 14,7 kilogram |
Afstand trapper-zadel | Max 83 centimeter |
Versnelling | Derailleur |
Aantal versnellingen | 6 |
Snelheid | 21 km/h |
Prijs (op moment van de test) | € 275,- |
Beoordeling
Pluspunten | + Bijna geheel van aluminium + Stijf frame |
Minpunten | - Zadel te laag |
Cijfers
Constructie en ontwerp | 7,3 |
Gebruik | 7,7 |
Prijs / Kwaliteit | 7 |
Eindscore |
7,3
|
De Dragon Marine RDY-061 heeft een goede uitstraling en fiets goed. Nadelig is dat hij een relatief hoge prijs heeft.
De RDY-061 is met zijn witte frame een hippe en tegelijk chique vouwfiets. Hij is keurig gemaakt en ziet er ook ‘en detail’ verzorgd uit. Hij fietst comfortabel en sportief. Het stuurgedrag is ook aan de sportieve kant, wat door sommigen als wat nerveus wordt ervaren. Maar dat is een kwestie van wennen. Het klemsysteem voor de scharnieren van het frame en de stuurpen zijn voorzien van goede en zeker werkende borgingen. Een absolute plus.
De vouwfiets is echter in basis dezelfde als de Popal Reload F207 en die is een paar tientjes goedkoper en net even rijker uitgerust. Snelbinders en ledverlichting zijn op die fiets standaard aanwezig. Al mist hij dan wel weer de opbergtas.
Specificaties
Materiaal | Aluminium |
Pakmaat l x b x h |
84 cm x 31 cm x 71 cm |
Gewicht | 13,6 kilogram |
Afstand trapper-zadel | Max 87 centimeter |
Versnelling | Derailleur |
Aantal versnellingen | 6 |
Snelheid | 19 km/h |
Prijs (op moment van de test) | € 279,- |
Beoordeling
Pluspunten | + Uitstraling + Fietst goed |
Minpunten | - Prijs |
Cijfers
Constructie en ontwerp | 8 |
Gebruik | 7,7 |
Prijs / Kwaliteit | 7 |
Eindscore |
7,6
|
De Pelikaan vouwfiets is als slechtste uit de test gekomen. Hij heeft geen fijne rijeigenschappen, geen mooie afwerking en geen goede constructie. Wij raden deze fiets af.
Tja, gelukkig is er maar één fiets in deze test die we echt afraden. Jammer, maar deze Pelikaan die we kochten bij de GAMMA heeft die twijfelachtige eer. De prijs op de site van € 159,- leek ons laag genoeg om hem een kans te geven. Helaas komen er € 39,- aan verzendkosten bij, verplicht, want afhalen bij een winkel kan niet. Dat helpt de lage prijs behoorlijk om zeep.
Over de vouwfiets zelf weinig goeds. Het is een uiterst simpele vouwfiets waarvan elk detail laat zien dat het niks mocht kosten. Goedkope plastic spatborden die te klein zijn. Plastic rembeugels die buigen. Geen bagagedrager. Een heel hoge instap en weinig verfijnd rijgedrag.
Specificaties
Materiaal | Staal |
Pakmaat l x b x h |
87 cm x 37 cm x 70 cm |
Gewicht | 14,6 kilogram |
Afstand trapper-zadel | Max 104 centimeter |
Versnelling | Nee |
Aantal versnellingen | 1 |
Snelheid | 17 km/h |
Prijs (op moment van de test) | € 198,- |
Beoordeling
Pluspunten | - Niet van toepassing |
Minpunten | - Constructie - Afwerking - Rijeigenschappen |
Cijfers
Constructie en ontwerp | 5 |
Gebruik | 6 |
Prijs / Kwaliteit | 4 |
Eindscore |
5
|
De Popal Reload F207 heeft alleen maar voordelen. Hij is rijk uitgerust en heeft een goede prijs.
Als er één vouwfiets is in deze test die de titel ‘Testwinnaar’ eigenlijk ook wel zou verdienen, is het de Popal Reload F2074. Voor een uiterst scherpe prijs is het een mooie en complete vouwfiets. Zo is het de enige die standaard wordt geleverd met verlichting. Prima ledlampjes zijn ideaal op een vouwfiets als deze. Qua constructie en afmeting is er ook niets mis. En fietsen doet hij goed.
Het zadel is wel wat aan de lage kant als je richting de 190 centimeter gaat. En de stuurpen wil wat buigen als e er veel kracht op zet. Het zadel is van het harde, smalle, sportieve type; daar moet je van houden. Maar zoals gezegd: al met al een aanrader.
Specificaties
Materiaal | Aluminium |
Pakmaat l x b x h |
84 cm x 31 cm x 71 cm |
Gewicht | 13,7 kilogram |
Afstand trapper-zadel | Max 87 centimeter |
Versnelling | Derailleur |
Aantal versnellingen | 6 |
Snelheid | 19 km/h |
Prijs (op moment van de test) | € 249,- |
Beoordeling
Pluspunten | + Rijk uitgerust + Fijne vouwfiets + Goede prijs |
Minpunten | - Niet van toepassing |
Cijfers
Constructie en ontwerp | 8 |
Gebruik | 8,2 |
Prijs / Kwaliteit | 8 |
Eindscore |
8,1
|
De Popal Subway F209 is goed uit de test gekomen. Het ontwerp en de constructie zijn een pluspunt en daarnaast heeft hij goede rijeigenschappen. Enig nadeel is dat de bagagedrager ontbreekt.
Zonder enige twijfel is de Popal Subway F209 de fijnst fietsende vouwfiets in deze test. Het is echt een geraffineerd fietsje dat je in een hogere prijsklasse zou verwachten. Het frame is niet alleen mooi, het is ook stijf en solide. Het zadel zou nog niet iets hoger mogen, dan is hij helemaal af. Als hij voor deze prijs voorzien zou zijn van een bagagedrager, zou het zomaar eens de testwinnaar geweest kunnen zijn.
Je kunt er een bagagedrager op laten zetten, maar dan ben je weer vier tientjes kwijt. Dan wordt het prijsverschil met de Abrar Dax 20 N3 net even te veel. Maar als geld niet uitmaakt…
Specificaties
Materiaal | Aluminium |
Pakmaat l x b x h |
84 cm x 31 cm x 71 cm |
Gewicht | 13 kilogram |
Afstand trapper-zadel | Max 85 centimeter |
Versnelling | Derailleur |
Aantal versnellingen | 6 |
Snelheid | 23 km/h |
Prijs (op moment van de test) | € 309,- |
Beoordeling
Pluspunten | + Ontwerp en constructie + Rijeigenschappen |
Minpunten | - Geen bagagedrager |
Cijfers
Constructie en ontwerp | 9 |
Gebruik | 7,7 |
Prijs / Kwaliteit | 8 |
Eindscore |
8,2
|
De Stokvis City Cat N3 is niet zo goed uit de test gekomen. Er zijn alleen minpunten te noemen: het lijkt een kinderfiets, hij is zwaar en bovendien weinig verfijnd.
De City Cat geeft je alleen al in uitstraling het idee dat je met een kinderfiets te maken hebt. Dat is niet zo, maar hij lijkt ouderwets en klein. Ook is hij nogal simpel en wat grofstoffelijk. Het stalen frame zorgt voor een stevige, maar ook zware fiets. Met 16,5 kg is hij met afstand de zwaarste in de groep. Op zich is het een degelijk fietsje, maar zelfs de kleinere testers, rond de 165 centimeter lengte, vinden hem te klein.
Omdat hij zijn minpunten niet echt goedmaakt met een paar mooie pluspunten scoort hij een onvoldoende. Voor minder geld zijn (veel) betere vouwfietsen te koop.
Specificaties
Materiaal | Staal |
Pakmaat l x b x h |
80 cm x 34 cm x 55 cm |
Gewicht | 16,5 kilogram |
Afstand trapper-zadel | Max 81 centimeter |
Versnelling | Naaf |
Aantal versnellingen | 3 |
Snelheid | 21 km/h |
Prijs (op moment van de test) | € 229,- |
Beoordeling
Pluspunten | - Niet van toepassing |
Minpunten |
- Lijkt een kinderfiets |
Cijfers
Constructie en ontwerp | 6 |
Gebruik | 6,5 |
Prijs / Kwaliteit | 5 |
Eindscore |
5,8
|
Een groot pluspunt van de Stokvis City Trek 7V zijn de zeven versnellingen. De stuurpen is daarentegen minder solide en het zadel veel te laag.
De City Trek is geen verkeerde vouwfiets, maar blijft qua score een beetje onderaan bungelen. Dit komt omdat er net even te veel op- en aanmerkingen zijn. Zo is het zadel wel erg laag. De afstand tussen trapper en zadel is maximaal 80 centimeter en dat is voor de gemiddelde Nederlander te weinig. Zelfs voor de kleinere. De stuurpen voelt niet erg solide als je wat kracht zet tijdens het fietsen.
Daarentegen is hij wel als enige vouwfiets voorzien van zeven versnellingen en heeft hij bijzonder fijne handvatten. Het zadel is van een sportieve soort, smal en hard. Daar moet je van houden. De fiets is van aluminium, alleen de zadelpen en het stuur zijn van verchroomd staal.
Specificaties
Materiaal | Aluminium |
Pakmaat l x b x h |
80 cm x 34 cm x 55 cm |
Gewicht | 14,9 kilogram |
Afstand trapper-zadel | Max 80 centimeter |
Versnelling | Derailleur |
Aantal versnellingen | 7 |
Snelheid | 21 km/h |
Prijs (op moment van de test) | € 269,- |
Beoordeling
Pluspunten | + Zeven versnellingen |
Minpunten |
- Stuurpen minder solide |
Cijfers
Constructie en ontwerp | 7,7 |
Gebruik | 6,8 |
Prijs / Kwaliteit | 7 |
Eindscore |
7,2
|
De Stokvis Street Cat N3 heeft een goede constructie en afwerking. Nadelig punt is dat hij een zeer laag zadel heeft.
De Street Cat zou een duidelijk hoger cijfer hebben gekregen als het zadel niet zo laag zou zijn. Het is een beetje een terugkerend verhaal in deze test, maar als je van normaal Nederlands postuur bent, dan heb je echt niets aan deze fiets. De afstand tussen trapper en zadel is maar 80 centimeter en dat vonden onze kleinere testers, de dames van rond de 165 centimeter, zelfs te krap.
Verder is het best een goedde fiets, vergelijkbaar met de Abrar Safari Alu 6V. Hij is keurig afgewerkt en netjes van constructie. Alleen de borging van de sluiting van de stuurpen vonden we niet optimaal. De sluit namelijk twijfelachtig lastig.
Specificaties
Materiaal | Aluminium |
Pakmaat l x b x h |
85 cm x 35 cm x 55 cm |
Gewicht | 14,7 kilogram |
Afstand trapper-zadel | Max 80 centimeter |
Versnelling | Naaf |
Aantal versnellingen | 3 |
Snelheid | 23 km/h |
Prijs (op moment van de test) | € 299,- |
Beoordeling
Pluspunten | + Constructie + Afwerking |
Minpunten |
- Zeer laag zadel |
Cijfers
Constructie en ontwerp | 8 |
Gebruik | 7,2 |
Prijs / Kwaliteit | 7 |
Eindscore |
7,4
|
Conclusie Budgetvouwfietsentest 2015
Eerst maar de enige afrader in de test, de Pelikaan. Voor minder geld zijn er veel betere. Ook de City Cat is een apart geval. Deze is zo klein dat het eigenlijk een kinderfiets is. Testwinnaar is de Abrar Dax 20 N3. Een compacte en degelijke fiets die alles goed doet. Maar de Abrar Amiens 20 is hetzelfde fietsje voor € 40,- minder en als je geen versnellingen hoeft, dan is deze ook prima. Onze voordelige keus dus. De Popal Reload F207 is ook een aanrader. Een fijne vouwfiets en zeer compleet. De Dragon Marine RDY-061 is in basis dezelfde, maar net even duurder. De lekkerst fietsende vouwfiets, en ook nog eens de meest sexy, is de Popal Subway F209. Als je er zelf een bagagedrager opschroeft, heb je een prachtige vouwfiets.