Yamaha heeft er de smoor in
Blog van Wegenwachter Alex Tulner
Op een zonnige zondagochtend ben ik onderweg naar een Yamaha, van hetzelfde type waar ik zelf ook op rijd. Dat is interessant. Zal wel zonder benzine staan, denk ik. Want wat zou er anders aan de hand kunnen zijn… De ongelukkige motorrijder vertelt dat de motor vanaf een snelheid van 80 km/u erg inhoudt als hij gas geeft. Bij rustig optrekken onder die snelheid, is er geen probleem. Ik stel voor dat ik een stukje ga rijden om een goed beeld te krijgen van de storing.
Tijdens het proefritje merk ik dat de motor veel te veel benzine krijgt als ik flink gas geef. Misschien krijgt hij te weinig lucht, doordat het luchtfilter is verstopt. Eerst maar eens bij het luchtfilter kijken, stel ik voor. Dat wordt een probleem, zo laat de pechklant weten.‘Gisteren heb ik de motorfiets een beurt gegeven en het luchtfilter vervangen. Bij het terugplaatsen van de buddyseat ben ik vergeten de contactsleutel uit het buddyseatslot te halen. Toen ik op de motorfiets stapte raakte mijn laars per ongeluk de sleutel. Die brak af en het restant zit nu in het slotje.’
Gelukkig ken ik een trucje om een afgebroken sleutel uit een slot te verwijderen. Even later ligt de budyseat eraf met behulp van de reservesleutel. Als ik het luchtfilter zie, komt de aard van de storing al snel boven water: de inlaat van het luchtfilter heeft een poetsdoek opgezogen. Er gaat een lampje branden bij de pechklant. Rondom het luchtfilter had hij alles netjes schoongemaakt en was vergeten de poetsdoek op te ruimen. Een lopende motor zuigt enorm veel lucht aan. Hij werkt dan als stofzuiger onder je buddyseat en zuigt alles op was los zit en licht is; ook een poetsdoek. De schade valt mee. Deze Yamaha-rijder hoeft alleen maar een sleutel te laten bij maken. Die kan wel eens van pas komen als er weer eens een afbreekt….
Ga zeker op weg. Sluit nu pechhulp voor de motor af en profiteer van dag en nacht pechhulp in Europa door 900 specialisten, ervaren partners in het buitenland en gratis advies bij twijfelgevallen. Pechhulp krijg je altijd in het Nederlands. De pechhulp is persoonsgebonden, dus je krijgt pechhulp of je nu met de motor of auto bent. We hebben geen prijsverhogingen als jouw motor ouder wordt. Je komt niet voor verrassingen te staan.
Deel deze pagina