Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Twee pechmeldingen per minuut

27 januari 2025 ANWB Wegenwacht

In 2024 bood de ANWB Wegenwacht meer dan 1,3 miljoen keer hulp aan haar leden, wat neerkomt op gemiddeld 3.700 inzetten per dag. De ANWB ziet een toename in pechgevallen met elektrische auto's en merkt dat digitaal pech melden steeds populairder wordt. De meest voorkomende oorzaak van pech blijft de accu.

De Wegenwacht werd het afgelopen jaar 1.355.000 keer opgeroepen. Dat aantal is gelijk aan vorig jaar. De meest voorkomende pechoorzaken waren een defecte accu, lekke banden en problemen met de dynamo.  

Recordinzet in januari 

Januari was de drukste maand voor de Wegenwacht, met een recorddag op dinsdag 9 januari 2024 met ruim 7.700 pechhulpverleningen. De reden hiervoor was het winterse weer met temperaturen onder het vriespunt. De dag met de minste meldingen was eerste kerstdag met 2.500. De drukste dag ooit blijft 7 februari 2012, met bijna 10.000 pechhulpverleningen. 

Toename pech aan elektrische auto's 

Met de opkomst van de elektrische auto steeg ook het aantal pechhulpverleningen aan elektrische auto's. In 2024 registreerde de Wegenwacht circa 65.000 pechhulpverleningen voor elektrische auto's, een stijging van ongeveer 26% ten opzichte van de ruim 51.000 vorig jaar. De meest gemelde problemen bij elektrische auto's zijn lekke banden, gevolgd door problemen met de accu die in de auto gekoppeld is aan bijvoorbeeld de verlichting, verwarming en het infotainmentsysteem. Op de derde plaats staan storingen van het motormanagementsysteem van de elektrische auto. 

Meer digitale pechmeldingen 

Naast het telefoonnummer 088 - 269 28 88 kozen veel leden ervoor om via de website of de ANWB Onderweg-app pech te melden. Ongeveer 65% van alle pechgevallen werd digitaal gemeld. Het grote voordeel is dat de pechlocatie automatisch wordt doorgegeven, wat zorgt voor een snellere service. Ook kunnen leden zien wanneer de wegenwacht in aantocht is. 

Wegenwacht op afspraak  

In 2024 introduceerde de Wegenwacht de optie "Ik heb geen haast" voor pechmeldingen. Meer dan 10% van de leden koos voor deze duurzame optie, waarbij hulp binnen drie uur werd geboden. Dit gaf de Wegenwacht de kans om leden die wel direct hulp nodig hadden sneller te helpen, terwijl ze tegelijkertijd duurzamer konden werken door onnodige kilometers te vermijden en hulpverleningen beter te plannen. 

Elektrificatie wagenpark 

In 2024 heeft de Wegenwacht verdere stappen gezet in de verduurzaming van haar wagenpark. Van de vloot van 900 voertuigen was 20% elektrisch. De wegenwachtstations spelen hierop in door laadvoorzieningen te plaatsen; afgelopen jaar werd de 285e laadvoorziening geïnstalleerd.