Phishing berichten
Wat is het en wat kun je er zelf tegen doen?
Phishing is een vorm van internet oplichting. Criminelen sturen hierbij valse e-mails of whatsappberichten die van een betrouwbare- afzender lijken te komen. In deze mails en berichten vragen zij om persoonlijke gegevens of ze sturen een link of QR-code mee waarop mensen moeten klikken. Als je hierop ingaat stelen ze je persoonlijke gegevens of geld. Dit soort mails zijn al een paar keer uit naam van ANWB verstuurd. Daarom willen wij iedereen waarschuwen.
Hoe gaat het in zijn werk?
Phishing is een geraffineerde manier van oplichting. Dat komt omdat de e-mails die de criminelen versturen er vaak heel echt uitzien. Ze maken vaak gebruik van namen van bekende bedrijven en banken. In de mails gebruiken ze de logo's, huisstijl en opmaak van de organisatie. Zelfs het afzendmailadres lijkt soms écht afkomstig van het bedrijf of de bank die ze proberen na te doen.
De ANWB heeft hier ook al meerdere keren mee te maken gehad. Mensen kregen bijvoorbeeld een mail of brief dat ze hun premie van de Wegenwacht nog moesten betalen. Wij houden een overzicht bij van alle nepberichten die uit naam van de ANWB zijn verstuurd. Vertrouw je het niet? Kijk dan hier.
Wat proberen de oplichters precies?
In de mails zelf vragen ze vaak naar zeer persoonlijke gegevens die je normaal niet zo snel zou delen. Denk daarbij aan je bsn, paspoortnummer of geboortedatum. Sommigen gaan zelfs zo ver om pincodes en wachtwoorden te vragen. Een echte bank of bedrijf zal je nóóit om dit soort gegevens vragen. Ze zijn strikt persoonlijk en geen enkele medewerker mag hiernaar vragen. Met de gestolen gegevens kunnen criminelen toegang krijgen tot privézaken en daarmee veel schade aanrichten.
Wat nog veel vaker voorkomt is een (betaal)link of QR-code in de e-mail. Je belandt dan op een pagina die erg op de site van de afzender lijkt en wordt gevraagd om daar gegevens in te vullen. In het geval van een betaallink kan het zo zijn dat je via een bankoverschrijving geld overmaakt naar de criminelen.
Omdat deze manier van oplichting de laatste tijd veel voorkomt, heeft de ANWB besloten om zelf in de toekomst geen betaallinks meer via e-mail te verzenden. Indien je op nota betaalt, sturen we dan enkel nog e-mails met daarin een verzoek om je betaling zélf handmatig over te schrijven. Op dit moment zijn we achter de schermen aan het werken om veiligere manieren van betalen mogelijk te maken.
Wat moet ik doen met een phishing bericht?
Als je de afzender niet helemaal vertrouwt, klik dan nooit op een link! Op de pagina 'Hoe herken ik phishing' hebben we opgeschreven waar je allemaal op kunt letten.
Denk je dat je te maken hebt met phishing? Dan kun je op de pagina 'Wat te doen bij phishing?' lezen welke stappen je kunt zetten. Wij horen het graag als er weer phishing berichten in omloop zijn, zo kunnen we andere leden waarschuwen. We doen er namelijk alles aan om dit soort praktijken te voorkomen.
Heb je (per ongeluk) tóch op een link geklikt of gegevens achtergelaten en heb je er een naar gevoel bij. Lees dan wat je kunt doen op de pagina 'Toch geklikt of gegevens ingevuld?'
Vertrouw je het niet?
Weet je niet zeker of een bericht over een betaling of factuur van de ANWB afkomstig is? Dan kun je het beste inloggen op Mijn ANWB. Hier staat altijd een volledig overzicht van alle betalingen en facturen. Je kunt ook zien of een factuur al is betaald en wanneer een bedrag wordt afgeschreven.
Je mag ons natuurlijk ook altijd even bellen als je iets niet vertrouwt. Dat kan op: 088 269 22 22 (ma t/m vrij: 8.30 - 18.00 uur , za: 10.00 - 16.00 uur)
Lees ook:
Deel deze pagina