Minder administratieve lasten voor zzp’ers dankzij mobiliteit op maat
Meer flexibiliteit, minder gedoe met bonnetjes
Mobility as a Service (MaaS) biedt mogelijkheden om slimmer en flexibeler te reizen. In plaats van standaard de auto of het ov te pakken, kan je per dag bekijken hoe je het beste kunt reizen. ANWB Zakelijk heeft zo’n slimme reisoplossing: de Mobiliteitskaart.
Wat is MaaS?
Met MaaS willen we het reizigers zo makkelijk mogelijk maken om gebruik te maken van diverse mobiliteitsvormen. Hier vallen eigen middelen onder zoals een auto of fiets, maar ook het ov en deelconcepten, zoals SnappCar en Greenwheels. Hierdoor kan de reiziger zelf de beste reis samenstellen. Deze reis wordt uiteindelijk via één platform (een app of website) geboekt én betaald. Hierbij wordt rekening gehouden met de wensen en mogelijkheden van de reiziger. Zo kan het per dag verschillen wat de beste reisoplossing is. Bij slecht weer kan de reiziger bijvoorbeeld kiezen om niet met de fiets te reizen en maakt hij gebruik van een (deel)auto of het ov.
Er wordt vanuit verschillende organisaties, waaronder de ANWB, hard gewerkt aan innovatieve MaaS-oplossingen. Uiteindelijk willen we klanten een frictieloze reis aan kunnen bieden, zodat ze moeiteloos van A naar B kunnen reizen. Het reisadvies wordt altijd afgestemd op persoonlijke voorkeuren en de gemaakte kosten komen allemaal op één factuur.
Waarom is MaaS geschikt voor zzp’ers?
Slimme MaaS-oplossingen bieden veel voordelen, vooral voor reizigers die regelmatig afspraken hebben buiten de deur. Zzp’ers hebben vaak verschillende opdrachtgevers die zich op diverse locaties bevinden. Niet elke klant is makkelijk bereikbaar met de fiets of het ov. Door eenvoudig toegang te krijgen tot verschillende mobiliteitsvormen, kies je de beste optie voor jou.
De ANWB Mobiliteitskaart
De ANWB Mobiliteitskaart is een voorbeeld van een MaaS-oplossing. Met één kaart krijg je toegang tot alle vormen van het ov, inclusief de OV-fiets, de deelauto’s van Greenwheels en de taxi. Je kunt met de kaart ook tanken, EV-laden en parkeren. Zo kan je per afspraak bepalen hoe je reist. Dat kan de ene dag met je eigen auto zijn, die je bij een P+R terrein parkeert om vervolgens op de metro te stappen. De volgende dag pak je de trein en gebruik je een OV-fiets voor het laatste stukje van je reis.
Alle gemaakte kosten op één factuur
Voor al deze opties en flexibiliteit heb je maar één kaart nodig. Tevens ontvang je maandelijks slechts één factuur waar alle gemaakte kosten op staan. Je hoeft dus geen bonnetjes meer te bewaren, declaraties in te voeren of allerlei losse facturen te betalen. Met de Mobiliteitskaart betaal je naar gebruik en ontvang je één factuur waar je de btw op terug kan vinden. Dit scheelt een hoop tijd en gedoe!
Eén op de vijf zzp’ers heeft de mobiliteitskaart al ontdekt
Onderzoek toont aan dat 20% van de zzp’ers inmiddels al een mobiliteitskaart gebruikt. Veel zzp’ers zijn gewend om flexibel te reizen en staan open om nieuwe vormen van mobiliteit te gebruiken. Het belangrijkste voordeel van het gebruik van een mobiliteitskaart? Tijdsbesparing op het gebied van administratie. Ook geldbesparing is een reden om gebruik te maken van een mobiliteitskaart. Door deelconcepten zoals Greenwheels en de OV-fiets beschikbaar te stellen, kunnen aanschafkosten van een bedrijfsauto of fiets bespaard worden.
Ook mkb-bedrijven beginnen de voordelen van een mobiliteitskaart in te zien. De kaart past goed binnen een flexibel mobiliteitsbeleid dat steeds meer mkb-bedrijven overwegen. Onze Mobiliteitskaart is daarom ook voor medewerkers van mkb-bedrijven te bestellen.
Deel deze pagina