Chips hebben een steeds grotere impact op verkeersveiligheid
4 oktober 2021 “Een auto kan een bedreiging voor de verkeersveiligheid zijn als hij gehackt kan worden”
Auto’s worden steeds meer connected en kunnen hierdoor met elkaar en hun omgeving communiceren. We zijn in gesprek met Maurice Geraets - Directeur NXP Nederland - die ons alles kan vertellen over connected cars. In deel 1 van dit interview vertelt hij ons over de chips die zijn bedrijf maakt en hoe deze bijdragen aan verkeersveiligheid.
Alle nieuwe auto’s zijn inmiddels connected
Auto’s zijn steeds meer verbonden met het internet. Zo is e-Call – een techniek die bij een ongeval automatisch verbinding maakt met een meldkamer of onze Alarmcentrale - inmiddels verplicht in nieuwe auto’s in Europa. Elke nieuwe auto is daarom connected. Fabrikanten voegen daar voor rijcomfort en veiligheid graag nieuwe diensten aan toe. Hierdoor kunnen auto’s met elkaar én met verkeersinstallaties communiceren. Verwacht wordt dat wanneer 5% van alle auto’s met elkaar communiceert, dit een grote impact zal hebben op de verkeersveiligheid.
Hoe ver zijn autofabrikanten al met deze techniek? “Iedere Volkswagen ID.3, ID.4 en de nieuwe Golf communiceren al met elkaar. Andere fabrikanten volgen en passen deze techniek nu toe”, vertelt Maurice. “Deze auto’s communiceren onderling met een afstand tot 1 à 2 kilometer. Ook communiceren ze met wegkantsystemen. Stel er staat een pijlwagen op de rechter rijstrook, dan moeten auto’s qua snelheid minderen en van rijstrook wisselen. Anders kan dit leiden tot ernstige ongelukken. Als die pijlwagen een simpele zender heeft en communiceert met naderende auto’s, dan gaan auto’s – vanwege de connected technologie - zelf hun snelheid aanpassen en van rijstrook wisselen. Deze vorm van communicatie gaat substantieel bijdragen aan verkeersveiligheid”.
Radartechnologie op een kleine chip
De connected technologie draagt niet alleen bij aan de verkeersveiligheid, maar heeft ook een impact op emissies en kosten. Maurice legt uit: “Als we kijken naar truck platooning, waar vrachtauto’s direct achter elkaar rijden en elkaar geautomatiseerd volgen, scheelt dat enorm qua uitstoot. Een vrachtauto die vijf meter volautomatisch achter een andere vrachtauto rijdt, zorgt voor een brandstofbesparing tot 15% voor beide vrachtauto’s. Hierdoor stoten ze ook minder CO2 uit”.
Maurice Geraets - Directeur NXP Nederland
NXP ontwikkelde onlangs een chip met radartechnologie erin verwerkt. Maurice: “Een radar is een sensor die “ziet” wat er om de auto heen gebeurt. Hij zendt een signaal uit en dat signaal kaatst weer terug. Het is ons gelukt om de radartechnologie, zoals de schotel die je bijvoorbeeld op schepen ziet en soms wel net zo groot is als een kleine auto, in een kleine computerchip te vangen. De chip is de radar en omdat hij zo klein is, kan hij in auto’s toegepast worden. Wanneer zo’n chip betaalbaar is, kan hij ook in goedkopere automodellen verwerkt worden en gaat het een impact op de verkeersveiligheid hebben”.
“De chips en software moeten net zo goed zijn als het remsysteem in een auto”
De nieuwste connected technologieën worden nu langzaam uitgerold in auto’s en verkeersinstallaties. Het is van groot belang dat dit veilig gebeurt. “Op het moment dat een vrachtauto een stop maakt, omdat de vrachtauto voor hem zegt dat hij een noodstop maakt, moet dat wel kloppen. Als een hacker simuleert dat auto’s in Nederland een noodstop maken, gaan alle auto’s daarachter ook een noodstop maken. Dan ligt het hele verkeer plat en met een beetje pech heb je ook een aantal ongelukken gerealiseerd”, legt Maurice uit.
Daarom is het heel belangrijk dat de technologie veilig en betrouwbaar wordt opgezet. Maurice vervolgt: “Een auto kan een bedreiging voor de verkeersveiligheid zijn als hij gehackt kan worden. Al die communicatie moet zodanig betrouwbaar zijn, dat de auto die een signaal krijgt, kan verifiëren dat het signaal ook daadwerkelijk authentiek is. Om de veiligheid te garanderen, moeten de chips en software die gebruikt worden net zo goed zijn als bijvoorbeeld het remsysteem in een auto. De chip moet zijn functie altijd en onder alle omstandigheden vervullen”.
In deel 2 kijken we naar de toekomst: hoe ziet de auto er over tien jaar uit?
Deel deze pagina