Het accupakket van een elektrische auto
Alles wat je moet weten over lithium-ion-accu's, de techniek en hun levensduur
Het accupakket is het grootste, zwaarste en bovenal duurste onderdeel van een elektrische auto. Het is ook het onderdeel waar de meeste vragen over bestaan: hoe ver kom ik op één lading, hoe lang gaat het accupakket mee en presteert een accu in de winter écht zo slecht? Tijd voor antwoorden!
Het vergelijk tussen een elektrische auto en een smartphone wordt vaak gemaakt: je laadt beide ’s avonds op, de volgende ochtend zijn ze weer vol en als je ze gedurende de dag intensief gebruikt, moet je tussentijds nog eens laden. En na verloop van tijd doe je minder lang met een volle accu.
De overeenkomst waarmee we beginnen, is de chemische samenstelling van de accu: net als smartphones maken bijna alle elektrische auto’s gebruik van lithium-ion-accu’s of een sterk verwante variant. Een scheikundige uitleg laten we achterwege, maar het is belangrijk om te weten dat lithium-ion-accu’s een hoge energiedichtheid en een lange levensduur hebben.
Actieradius
Toen autofabrikanten in de jaren ’70 experimenteerden met elektrische auto’s, deden ze dat vaak met bestelbusjes. De laadruimte stond dan voor een groot deel vol met zware loodaccu’s en alsnog kwam de auto vaak maar zo’n zeventig kilometer ver op een volle lading. Dankzij lithium-ion-batterijen zijn moderne elektrische auto’s net zo praktisch als elke andere personenwagen, nog maar een paar honderd kilo zwaarder en hebben ze een heel behoorlijke actieradius.
Boven: de Mercedes-Benz Electro Tranporter uit 1972 had 860 kilo aan loodaccu's aan boord, waarmee je tussen de 50 en 100 kilometer ver kwam. De topsnelheid was slechts 80 km/u. Vanwege het beperkte rijbereik werd een systeem bedacht om het loodzware accupakket te kunnen wisselen.
Levensduur accupakket
Aangezien het accupakket van een elektrische auto zo’n belangrijk en duur onderdeel is, wil je dat het ook na langere tijd nog goed functioneert. Ook hier bewijst de moderne lithium-ion-accu zijn meerwaarde. Onderzoek onder Tesla-rijders heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu’s na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Belangrijk om te weten is, dat niet alle elektrische auto’s van het eerste uur al zo’n goed accupakket hadden. Lees je voor aanschaf van een gebruikte elektrische auto daarom goed in over de levensduur van het accupakket.
Degradatie accupakket
Een oplaadbare batterij slaat steeds minder energie op naarmate deze langer wordt gebruikt. Dat wordt degradatie genoemd. Gemiddeld verliest een elektrische autoaccu ieder jaar rond de 2% capaciteit. Bij nieuwere elektrische auto’s zien we een steeds lagere degradatie, zoals ook blijkt uit bovenstaand voorbeeld van Tesla. Met het voortschrijden van de techniek wordt de levensduur van accu’s eigenlijk alleen maar langer.
DEKRA batterijtest
Ben je benieuwd naar de staat van de accu van je elektrische auto? Of heb je een tweedehands EV op het oog en wil je weten hoe het met de batterijcapaciteit gesteld is? Daar kom je achter met de snelle batterijtest van DEKRA.
Prijs van accu’s
Vanwege hun substantiële formaat zijn batterijpakketten nog steeds het duurste onderdeel van een elektrische auto. De prijs van lithium-ion-accu’s is de afgelopen jaren echter spectaculair gedaald: begin 2013 sprak zakenkrant Forbes nog over een prijs van 800 tot 1000 dollar per kilowattuur, in 2019 hebben zowel Tesla als Volkswagen aangegeven dat ze voor hun accu's minder dan 100 dollar per kWh betalen. Het eind van deze daling lijkt nog niet in zicht.
Kosten vervangen accu
De meeste autofabrikanten geven vijf tot tien jaar - of tot wel 300.000 kilometer - garantie op de benodigde batterijen van een elektrische auto. Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste batterijen ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen.
De gemiddelde prijs voor een accupakket bedraagt tussen de € 3.000 en € 13.000 euro, maar de verwachting is, dat die prijzen de komende tijd zullen dalen. Je kunt een dergelijke kostenpost ontlopen, door te kiezen voor private lease: in dat geval zijn alle vaste lasten immers bij je maandbedrag inbegrepen, minus de benodigde stroom.
Accu’s in de winter
Een nadeel van lithium-ion-accu’s is de gevoeligheid voor temperatuur. Ze functioneren het beste bij circa 20 tot 25 graden. Bij een lagere of hogere temperatuur kom je doorgaans minder ver op een lading stroom. Vooral kou heeft een behoorlijke invloed op de prestaties van een accupakket.
Steeds meer fabrikanten kiezen dan ook voor een geconditioneerd accupakket. Deze kan verwarmd worden als het koud is, vaak zelfs via een app op de smartphone voor wanneer je zelf nog aan de ontbijttafel zit. Vervolgens stap je in een voorverwarmde auto, zodat je verder komt op een volle lading. Bijkomend voordeel: je hoeft ook gaan ruiten meer te krabben!
Met behulp van actieve koeling kan de accu worden gekoeld tijdens het opladen, waardoor hogere laadsnelheden kunnen worden bereikt. Nog altijd zal je in de winter iets minder actieradius hebben dan in de zomer, maar dankzij al die nieuwe technieken wordt het nadelige effect wel kleiner. Dat elektrische auto’s steeds grotere accu’s krijgen, heeft ook een positief effect op de impact van een minder goed functionerende accu.