Elektrische auto in de winter: tips
Een elektrische auto functioneert eigenlijk het best als het tussen de 20 en de 25 graden is. Komt de temperatuur onder de 18 graden, dan kun je dit al merken in bijvoorbeeld je bereik. Bij vrieskou is de elektrische auto dan ook op zijn slechtst. Met deze tips kom je veilig en pechvrij de winter door.
1. Kleinere actieradius van een elektrische auto in de winter
Accu’s hebben een ideale bedrijfstemperatuur waarop ze het efficiëntst werken. Deze ligt op zo’n 21 graden. Vooral onder die ideale temperatuur functioneert een accupakket minder optimaal. Hoe kouder het is, des te minder energie het accupakket kan leveren.
In de winter merk je daardoor dat de actieradius van een elektrische auto kleiner wordt. Deze kan door kou tot wel dertig procent afnemen. Een elektrische auto die normaal 350 kilometer kan rijden op een volle accu, rijdt bij vrieskou misschien maar 250 kilometer. Deze afname kan sterk verschillen per merk en model. Goed om te weten, zeker als je bijvoorbeeld op wintersport gaat met je elektrische auto.
Slim verwarmen
Wat kun je doen om de actieradius in de winter zo groot mogelijk te houden? Veel nieuwe elektrische auto's kun je vooraf verwarmen met een app of door een tijd in te stellen. Doe dit vooral wanneer de auto aan de laadpaal hangt, dan gaat het niet ten koste van de actieradius. Je vertrekt dan niet alleen met een warme auto en een volle accu, ook de ruiten zijn meteen ontdooid.
Zet vervolgens de verwarming uit en gebruik alleen de stoelverwarming. De meeste elektrische auto's kunnen alleen de bestuurdersplek verwarmen. Dit is efficiënt als je alleen rijdt. Denk daarnaast ook aan stoelverwarming; een zuinige manier om er toch warmpjes bij te zitten.
2. Vastgevroren kabel
Bij het laden vergrendelt een elektrische auto de laadkabel bij het laden. Stop je de laadsessie, dan geeft de auto de laadkabel automatisch vrij. Maar vooral bij vorst komt het weleens voor dat de automatische ontgrendeling hapert. Stel je voor: wil je net wegrijden in je voorverwarmde auto, krijg je de laadkabel niet los!
Je kunt dit voor zijn. Zorg dat er geen vocht langs de kabel de stekker in kan lopen. Laat de kabel niet strak over de auto lopen. Creëer een 'druppellus': een naar beneden gerichte lus als een halve maan. Mocht de kabel dan toch vastvriezen, is er een mechanische ontgrendeling. Check daarvoor het onderhoudsboekje van je elektrische auto.
3. Winterbanden
Als de temperatuur onder de acht graden komt, adviseren we winterbanden - ook (of misschien wel: juist!) bij een zware elektrische auto. Deze banden hebben een zachtere rubbersamenstelling en een ander profiel, waardoor je een betere grip op de weg hebt.
Krijg je een lekke band, dan mag je ook je zomerband als reservewiel gebruiken. Heb je die niet bij je, gebruik dan de reparatiekit om naar de dichtstbijzijnde garage te komen.
4. Problemen met de accu
Naast de 'grote' accu waar je op rijdt, heeft een elektrische auto ook een 12V-accu om de auto te starten. Net als bij een brandstofauto heeft zo'n 12V-accu altijd moeite met kou. Laat de accu daarom voor de winter altijd even extra controleren.
Pech met je EV? Bel de Wegenwacht
Winterpech met je elektrische auto? De Wegenwacht staat voor je klaar. Heb je nog geen Wegenwacht pakket? Bestel Wegenwacht Service en profiteer ook van de beste pechhulp.
Pechhulp in je woonplaats
Bij pechhulp denk je waarschijnlijk aan autopech onderweg. Maar wist je dat maar liefst 40% van de pechgevallen plaatsvindt in de eigen woonplaats? Vooral 's winters komt dit veel voor.
Heb je al een Wegenwacht pakket en wil je ook geholpen worden bij pech in je woonplaats? Check dan of Woonplaats Service in je pakket zit.