Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

De resterende fiscale voordelen voor elektrische auto’s op een rij

Aanschafsubsidie en BPM-voordeel al verdwenen, MRB deels kwijtgescholden

Om de aankoop en het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren, bestonden er diverse fiscale voordelen. Maar dat worden er steeds minder.

Fiscale voordelen voor particulieren

Lange tijd betaalde je geen belasting voor elektrische auto's. Maar met ingang van 2025 zijn verschillende fiscale voordelen verdwenen of worden afgebouwd.

Vrijstelling BPM van de baan

Bpm is een soort ‘luxebelasting’ op auto’s, gebaseerd op een basisbedrag verhoogd met een opslag per gram CO2-uitstoot van de betreffende auto’s. Hierdoor betaal je voor een zuinige auto minder bpm dan voor een onzuinige. Een elektrische auto heeft weliswaar geen directe CO2-uitstoot, maar is niet langer vrijgesteld van het basisbedrag. Voor EV’s rekent politiek Den Haag voortaan een vaste voet van € 667.

Vrijstelling MRB wordt afgebouwd

Iedere voertuigbezitter betaalt ‘motorrijtuigenbelasting’ (in de volksmond ook wel bekend als wegenbelasting), behalve eigenaren van een volledig elektrische auto. Daar komt vanaf 2025 verandering in. Het eerste jaar hoeft slechts 25% van de normale mrb betaald te worden. Vanaf 2026 wordt dat 75 procent. In 2030 gaat alle korting van tafel en betaal je de volle mep aan MRB. 

Aanschafsubsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto's

Naast de belastingvoordelen was er voor particulieren jarenlang een subsidie voor elektrische auto's beschikbaarm, zowel nieuw als gebruikt. Vanaf 2025 niet meer.

Fiscale voordelen voor ondernemers en zakelijke rijders

Als ondernemer of zakelijke rijder van een elektrische auto kon je eveneens rekenen op fiscale voordelen. Deze voordelen worden al langer afgebouwd. 

Lage bijtelling

Wie een elektrische auto leaset en deze ook privé gebruikt, betaalt een lager bijtellingstarief dan voor een auto met verbrandingsmotor. Dit geldt ook voor ondernemers die hun zakelijke elektrische auto privé gebruiken. Wel gaat de bijtelling op elektrische auto's elk jaar wat omhoog, tot deze in 2026 gelijk is aan die van alle andere auto’s. Bekijk het actueel overzicht van de bijtellingsstaffels per jaar.

MIA en VAMIL

De ‘milieu-investeringsaftrek’ (MIA) en de 'willekeurige afschrijving milieu-investeringen' (Vamil) zijn per 2022 niet meer van toepassing op elektrische personenauto's. De overheid vindt dat de elektrische auto ondertussen gangbaar is en dus geen stimulans meer nodig heeft. Wel komen waterstofauto's, auto's met geïntegreerde zonnecellen en veel elektrische bestelwagens nog in aanmerking voor MIA\Vamil

Verlaagde energiebelasting voor laadpalen

De overheid heeft in ieder geval tot en met 2024 een verlaging van de energiebelasting voor laadpalen ingevoerd. Het scheelt per laadbeurt al snel 4,25 euro (8,5 ct per kW/u, dus het opladen van een accu van 50 kWh is dan 4,25 euro goedkoper). Dit heeft overigens geen directe impact op particuliere bezitters van een elektrische auto. Door deze maatregel betaalt de eigenaar van een laadpaal met een aparte aansluiting voor de laadpaal op het stroomnet een lagere belasting op de geleverde elektriciteit. Normaal gesproken zijn laadpaaleigenaren over de eerste 10.000 kWh net geen tien cent per kWh belasting schuldig, in dit geval slechts iets meer dan vijf cent. In totaal levert dat een besparing op van ongeveer 470 euro per laadpaal per jaar. Deze verlaging is in eerste instantie bedoeld om het plaatsen van laadpalen financieel aantrekkelijker te maken, maar zal indirect ook bijdragen aan meer aanbod en lagere tarieven.

Pechhulp voor je elektrische auto 

Ga ook met je elektrische auto goed voorbereid de weg op.

Je elektrische auto verzekeren 

Met de autoverzekering van de ANWB is ook je elektrische auto goed verzekerd. Bereken je premie.

Laadpas van ANWB 

De gratis ANWB-laadpas geeft je toegang tot alle openbare oplaadpunten in Nederland.

ANWB Laadpalen 

Kies de laadpaal die bij jouw situatie past, voor thuis en op het werk. Vraag gratis en vrijblijvend een offerte aan.