Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Elektrische auto’s en duurzaamheid: hoe zit dat?

Het is misschien wel de moeilijkste te beantwoorden vraag omtrent elektrisch rijden: hoe duurzaam is de elektrische auto? Er zijn heel veel factoren en variabelen die meespelen en een zwart-wit antwoord is niet te geven. Wel blijkt uit diverse studies dat de elektrische auto over de gehele levensduur schoner is dan een brandstofauto.

Een elektrische auto is niet emissieloos

Als het over duurzaam mobiliteitsbeleid gaat, simpel gezegd het vraagstuk hoe we reizen minder milieubelastend kunnen maken, valt vaak de term ‘emissieloze auto’. Een auto zonder uitstoot, dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn en dat is het dan ook. Meestal wordt met een emissieloze auto een elektrische auto bedoeld en die heeft inderdaad geen uitlaat waar vieze dampen uit komen. Toch is ook de elektrische auto zeker niet emissieloos.

Uitstoot elektrische auto

Klimaatneutraal is een elektrische auto niet, er is zowel directe uitstoot van fijnstof als indirecte uitstoot van CO2 en NOx (stikstofoxiden). Wel blijkt uit diverse studies dat de elektrische auto over de gehele levensduur schoner is dan een brandstofauto.

Uitstoot versus uitlaat

De uitstoot van een auto wordt niet alleen bepaald door wat er uit de uitlaat komt, maar welke uitstoot er tijdens de gehele levensduur van de auto - van productie, via gebruik, tot aan de recycling - wordt uitgestoten. Er wordt vaak gekeken naar de CO2-uitstoot en stikstofuitstoot, maar ook het vrijkomen van fijnstof (PMx) en andere giftige stoffen zijn vormen van uitstoot.

Fabricageproces

Kijken we naar de productie van een elektrische auto, dan kost met name het fabriceren van accu’s veel energie en grondstoffen. Het maken van een brandstofauto is eenvoudiger en minder milieubelastend. Op dit punt heeft de elektrische auto dus al behoorlijk wat uitstoot en staat hij zelfs met 1-0 achter op de ouderwetse benzine- of dieselauto.

Energieverbruik

Gelukkig maakt de elektrische auto dat ruimschoots goed tijdens zijn werkzame leven. Een elektrische auto springt veel efficiënter om met energie en die energie is ook duurzamer te produceren. Op dit moment produceren we ongeveer een kwart van onze elektriciteit met hernieuwbare bronnen, zoals wind en zon, en dat aandeel stijgt elk jaar. Toch is ook de productie van elektriciteit nog lang niet vrij van uitstoot. Zelfs als we helemaal om zijn op zon- en windenergie kun je eigenlijk niet spreken van emissievrij. Ook de windmolens en zonnepanelen moeten immers worden gebouwd en op een gegeven moment gerecycled.

Dat staat echter in schril contrast met de uitstoot van een brandstofauto. Niet alleen komen er uit de uitlaat giftige stoffen, ook de productie van fossiele brandstoffen gaat gepaard met een hoop uitstoot. Van de bouw en gebruik van boorplatforms en raffinaderijen tot aan de diesel waarop de tankwagen rijdt. Nog voordat de brandstof in je tank zit, is er al veel uitgestoten.

Uit onderzoek blijkt dat de hogere uitstoot van de productie van een elektrische auto al na ca. 39.000 kilometer goed gemaakt is door de lagere uitstoot tijdens het gebruik. Ervan uitgaande dat een moderne auto zeker 200.000 kilometer mee gaat, is de uitstoot over de gehele levensduur dus veel lager.

Accu recycling

Na verloop van tijd gaat de capaciteit van de accu achteruit. Hij kan minder energie opslaan, waardoor je met jouw EV minder ver komt. Maar goed nieuws: het blijkt dat de accu's veel minder hard achteruit gaan dan gedacht. Exemplaren uit 2012 of 2013 blijken nog tussen de 80 en 95 procent van hun originele capaciteit te hebben, waarbij de meeste zelfs nog boven de 90 procent zitten. Pas bij minder dan 70 procent van de originele capaciteit is een accu niet langer toereikend voor gebruik. We hebben het dan vermoedelijk over een levensduur van 15 tot 25 jaar of zelfs langer.

Momenteel schrijft de Europese Unie voor dat minimaal 50 procent van de accu moet worden hergebruikt. Daar kun je al bijna aan komen door enkel de metalen en kunststof beschermlagen om de afzonderlijke componenten te hergebruiken. Om die reden pleiten veel partijen voor aanzienlijk ambitieuzere doelen: 95 tot 97 procent van alle grondstoffen hergebruiken.

Omdat er op dit moment nog nauwelijks afgedankte accu’s zijn, is er weinig praktijkervaring met  recyclen. Veel gespecialiseerde bedrijven werken daarom samen met autofabrikanten om een efficiënt en milieuvriendelijk recyclingproces te ontwikkelen. Vaak worden hiervoor door de autofabrikant accu’s van hun eigen testauto’s gedoneerd.

Zo dicht mogelijk bij nul

Hoe mooi het streven naar emissieloos autorijden ook is, het zal nooit helemaal mogelijk zijn. Gelukkig heeft de elektrische auto gemiddeld wel een flink lagere emissie dan een brandstofauto en kan deze ons helpen om klimaatdoelen te halen. Anders dan de term ‘emissieloze auto’ impliceert, zijn we er niet met alleen elektrisch rijden. We moeten ook blijven inzetten op het verduurzamen van de energieproductie en het zo duurzaam mogelijk produceren en recyclen van elektrische auto’s. Alleen op die manier kunnen we de uitstoot van deze laag-emissie-auto’s nóg verder verlagen.

Pechhulp voor je elektrische auto 

Ga ook met je elektrische auto goed voorbereid de weg op.

Je elektrische auto verzekeren 

Met de autoverzekering van de ANWB is ook je elektrische auto goed verzekerd. Bereken je premie.

Laadpas van ANWB 

De gratis ANWB-laadpas geeft je toegang tot alle openbare oplaadpunten in Nederland.

ANWB Laadpalen 

Kies de laadpaal die bij jouw situatie past, voor thuis en op het werk. Vraag gratis en vrijblijvend een offerte aan.