De 10 elektrische auto's met de grootste actieradius
Een grote actieradius geeft een gevoel van vrijheid. Daarnaast is het hartstikke handig: een gemiddelde laadstop kost je zomaar een half uur, om nog maar te zwijgen van de hoge laadkosten langs de snelweg! Niet zo gek dus dat elektrische auto's met een grote actieradius veel gezocht worden. We zetten 10 modellen voor je op een rij.
Is een elektrische auto met de grootste actieradius de beste keuze?
Voordat we verder gaan, eerst even dit. Als je niet graag stopt onderweg, is een elektrische auto met een grote actieradius misschien een goede keuze voor jou. Maar houd er rekening mee dat daar een stevig prijskaartje aan hangt.
Verder heb je dat enorme rijbereik in het dagelijks leven waarschijnlijk niet zo vaak nodig. Zo legt een gemiddelde forens op een dag nog geen 40 kilometer af.
Actieradius vs. laadsnelheid
In veel gevallen is het daarom dus niet nodig om te kiezen voor de auto met de grootste actieradius. Kijk in je zoektocht naar een elektrische auto liever naar een auto met een kleinere accu met een hoge laadsnelheid. Kia en Tesla maken al EV’s waarbij dat binnen 20 minuten mogelijk is; een toiletstop onderweg duurt doorgaans langer.
Deze elektrische auto's hebben de grootste actieradius
Ben je toch op zoek naar een elektrische auto met een grote actieradius? Bij deze 10 EV’s moet je waarschijnlijk eerder stoppen voor het toilet dan voor een oplaadbeurt.
1. Lucid Air – 883 kilometer actieradius
De prestaties van deze sedan spreken net zo zeer tot de verbeelding als het rijbereik. Vanaf € 88.000.
2. Mercedes EQS – 735 kilometer actieradius
Deze gestroomlijnde limousine wordt nu nog naast de S-Klasse op benzine gevoerd, maar zal de rol van vlaggenschip vermoedelijk overnemen. Vanaf € 112.720.
3. Volkswagen ID.7
Volkswagen keert terug in het topsegment met de ID.7. De aalgladde reismachine is ook leverbaar als stationwagen: van die carrosserievariant zijn er nog niet veel op stroom. Vanaf € 57.990.
4. Mercedes EQE – 671 kilometer actieradius
De tweede Mercedes in dit lijstje en het is nog niet de laatste EV uit Stuttgart met een indrukwekkende reikwijdte. Vanaf € 69.928.
5. Polestar 2 – 655 kilometer actieradius
De onlangs vernieuwde Polestar 2 profiteert niet alleen van een bijgepunt uiterlijk, maar komt ook aanzienlijk verder op een lading stroom. Vanaf € 44.950.
6. Tesla Model S – 634 kilometer actieradius
Deze EV is er al vanaf het begin bij en heeft elektrisch rijden sexy gemaakt. Tesla werkt hun boegbeeld geregeld bij, zodat de Model S na elf (!) jaar nog altijd prominent in dit lijstje prijkt. Vanaf € 95.990.
7. Mercedes EQS SUV – 634 kilometer actieradius
Dat een hoge auto ook zijn mannetje kan staan wat het de actieradius aangaat, bewijst deze EQS SUV. De semi-terreinwagen komt zelfs aanmerkelijk verder dan zijn kleinere broer de EQE SUV! Vanaf € 125.425.
8. BMW iX – 630 kilometer actieradius
De iX is wat het zijn uitgesproken vormgeving aangaat bepaald geen publiekslieveling. Maar met dik 600 kilometer range hebben automobilisten minder moeite. Vanaf € 85.000.
9. Tesla Model 3 – 629 kilometer actieradius
De voordeligste optie uit dit lijstje is mede vanwege die scherpe prijsstelling heer en meester in de Nederlandse EV-markt. Vanaf € 43.990.
10. BMW i7 – 625 kilometer rijbereik
Waar Mercedes een aparte elektrische limousine voert, is het topmodel van BMW gewoon verkrijgbaar in verschillende smaken: benzine, diesel én elektrisch. Vanaf € 122.466.
Een grote actieradius = een flink prijskaartje
Bovenstaande modellen hebben niet alleen gemeen dat ze een grote actieradius hebben; ze hebben ook allemaal een flink prijskaartje. Dat ligt niet alleen aan het type auto, maar ook aan de omvang van het batterijpakket. Hoe meer accucellen er in de buik van een elektrische auto schuilgaan, hoe duurder de auto uitvalt.
Bij volumemerken als Renault en Peugeot bespeuren we een voorzichtige kentering. Zo kun je de nieuwe Renault Scenic voor nog geen € 50.000 uit laten rusten met bijna 90 kWh aan accu’s. Da’s 625 kilometer rijbereik! De nieuwe Peugeot 3008 moet naar verluidt 700 kilometer ver komen, met dank aan een 98 kWh groot batterijpakket. Voor die uitvoering is officieel nog geen prijs vrijgegeven, maar naar verwachting zal het verschuldigde prijskaartje tegen de 60 mille bedragen.
Actieradius en WLTP-waarde
Goed om te weten: alle actieradiussen die in dit artikel worden genoemd, zijn fabrieksopgaves. De automerken waar het om gaat, hebben een door de Europese Unie opgestelde meetcyclus toegepast om te zien wat hun modellen onder ideale omstandigheden (lees: in een laboratorium) presteren.
In de praktijk worden dit soort cijfers bijna nooit gehaald. Dat komt omdat je in het dagelijks leven te maken hebt met zaken als rijwind, andere weggebruikers en jouw eigen, unieke rijstijl. Die factoren zijn van invloed op het verbruik en daarmee hoe ver je komt op een lading stroom.
Private lease
Ben je op zoek naar een elektrische auto, maar zie je het niet zitten om jouw spaargeld in techniek te steken die morgen misschien alweer achterhaald is? Misschien is private lease dan iets voor jou. Voor een vast bedrag per maand rijd je dan in een gloednieuwe EV. Zo kun je op een laagdrempelige manier bepalen welke actieradius het beste bij jou past: een hele grote, of misschien toch een iets kleinere.
Deel deze pagina