Vergeet actieradius, het gaat om laadsnelheid
Snel weer op weg lijkt belangrijker dan rijbereik
De eerste vraag die bij een elektrische auto wordt gesteld, is: ‘Hoe ver kun je rijden met een volle batterij?’. Relevante informatie, maar ‘Hoe snel kan jouw EV opladen?’ lijkt de vraag die er werkelijk toe gaat doen.
Het laden van een auto neemt meestal behoorlijk wat tijd in beslag. Hangt jouw elektrische auto thuis of in de straat aan een laadpaal, dan duurt het zomaar een uur of zes voor je accu weer vol is. Gelukkig kunnen de meeste auto’s snelladen, al is dat nog niet zo snel als de naam doet vermoeden.
Afhankelijk van de elektrische auto duurt het zo’n 20 tot 40 minuten tot de accu aan een snellader weer grotendeels vol is. Daarom geven veel EV-rijders de voorkeur aan een zo groot mogelijke accu. Bezitters van een brandstofauto willen pas elektrisch gaan rijden als accu’s genoeg energie kunnen opslaan voor een groter bereik. Voor het milieu - en jouw portemonnee! - is het echter beter om de accu’s niet te groot te maken en er juist voor te zorgen dat het laden veel sneller gaat.
Kilowattes?
Laadsnelheid elektrische auto
Hoe lang het snelladen duurt, is afhankelijk van drie factoren:
- de capaciteit van het accupakket
- de lader
- de laadsnelheid
Als we het vergelijken met het vullen van een emmer water, dan is de tijd waarin een emmer gevuld is afhankelijk van het formaat van de emmer (de accucapaciteit) en de snelheid waarmee het water uit de kraan komt. Wij gaan het vooral over dat laatste hebben, de laadsnelheid.
De laadsnelheid drukken we uit in kilowatt, afgekort tot kW. De capaciteit van een accu geven we aan in kilowattuur (kWh) en dat maakt het makkelijk rekenen. Een auto die met 50 kW kan snelladen, laadt een accu met een capaciteit van 50 kWh in precies een uur van leeg naar vol.
Bij middenklasse elektrische auto's zien we tegenwoordig steeds vaker een gemiddelde laadsnelheid van tussen de 100- en 150 kW. Het gemiddelde rijbereik is inmiddels gestegen tot 350 kilometer. Hoewel een dergelijk bereik voor veel ritten toereikend is, duren de laadstops die je maakt nog altijd relatief lang.
Snelladen wordt steeds sneller
Gelukkig zijn er steeds meer fabrikanten die de laadsnelheid van hun elektrische modellen fors verhogen. Tesla liep hier met haar razendsnelle superchargers (momenteel tot wel 250 kW) in voorop, maar dergelijke indrukwekkende waardes gaan we ook steeds meer bij betaalbare modellen zien.
We zitten nog niet op de snelheid van tanken, maar (snel)laadstops worden wel steeds korter. Zo kort dat je in de nabije toekomst in een paar minuten genoeg hebt geladen om je bestemming te bereiken of na een koffiestop weer met een zo goed als volle accu kunt vertrekken. Als je zo snel zou kunnen laden, zou jij dan nog duizenden euro's extra willen betalen voor een grotere accu..?