Megatest EV’s onder de subsidiegrens
Nieuw of gebruikt: welke rijdt het fijnst?
Nog tot en met 2024 kun je subsidie aanvragen voor een nieuwe of gebruikte elektrische auto. Hoewel de subsidiepot 'traditioneel' halverwege het jaar leeg is, wordt deze weer gevuld op 1 januari. De maximale nieuwprijs ligt hierbij op zo'n € 45.000. In 2020 testten we daarom maar liefst 40 modellen die aan dit criterium voldeden.
Deels zijn de geteste EV's (Electric Vehicles ofwel elektrische voertuigen) ondertussen alleen nog als occasion te koop, maar dat doet niks af aan de testresultaten. Let wel: de genoemde prijzen zijn vanzelfsprekend achterhaald. Wil je de actuele stand van zaken weten, zoek het betreffende model dan hier op.
Wil je meer weten over de aanschafsubsidie op nieuwe, gebruikte en private lease elektrische auto's, kijk dan op deze subsidiepagina.
Multitest elektrische crossovers tot 50 mille
Op 22 september 2023 is er nieuwe vergelijkbare test gepubliceerd:
Vierhonderd kilometer rijbereik en maximaal € 50.000: welke van deze 9 EV’s moet je hebben?
Moois te koop
Voor € 40.000 kun je heel wat moois kopen. In deze vergelijkende test van toen brengen we alle mogelijkheden samen. Daarbij hanteren we overigens wel een aantal stelregels. Zo moest je met de betreffende modellen harder kunnen dan 80 kilometer per uur en waren EV’s die toentertijd tot nader orde waren uitverkocht, uitgesloten van deelname. Je zoekt hier daarom tevergeefs naar de Renault Twizy en de elektrische stadsautodrieling van Seat, Skoda en Volkswagen.
In de geteste prijsklasse kon je in 2020 terecht voor stadsmini’s, kleine gezinsauto’s, compacte middenklassers en semi-terreinwagens. Door op merk- en typenaam te klikken, kun je onze afzonderlijke rijtesten lezen. Zoals gezegd: ook handig wanneer je het gekozen model nu als occasion overweegt.
Stadsmini’s
Kleine gezinsauto’s
Compacte middenklassers
Semi-terreinwagens
Conclusie
Toen de huidige opleving van de elektrische auto in 2010 begon, kon je met een budget tot 40 mille uit twee modellen kiezen. Tien jaar later is dat aantal meer dan vervijfvoudigd. Deze test biedt voor ieder wat wils, maar er is maar een handvol EV’s waar we dit soort bedragen voor zouden neertellen, mochten we naast de overheidssubsidie grijpen. De Honda e is de meest begeerlijke stadsauto, met zijn originele ontwerp en praktische gebruiksmogelijkheden. Lange tijd leken de Koreanen de Europese concurrentie de loef af te steken met elektrische toppers als de nog altijd zeer relevante Hyundai IONIQ electric. De compacte middenklasser is wel meteen de duurste auto van dit vergelijk. Voor minder geld koop je een Opel Corsa-e. De kleine gezinsauto biedt weliswaar minder interieurruimte, maar beschikt over een grotere actieradius. De MG ZS EV combineert de sterke eigenschappen van de Koreaan en de Duitser met een aangenaam hoge zit. Geen wonder dat je tegenwoordig zoveel exemplaren van de semi-terreinwagen ziet rondrijden! Hieronder hebben we de belangrijkste testgegevens voor je op een rij gezet:
De goedkoopste en duurste EV’s (zónder aanschafsubsidie!)
- Smart EQ Fortwo Cabrio: vanaf € 26.995
- Opel Corsa-e: vanaf € 30.499
- MG ZS EV: vanaf € 30.985
- Mazda MX-30: vanaf € 33.390
- Renault Zoe: vanaf € 33.590
- Mini Electric: vanaf € 34.900
Peugeot e-208 - Honda e: vanaf € 35.330
- Hyundai Kona electric: vanaf € 36.795
- Nissan Leaf: vanaf € 36.990
- Hyundai IONIQ electric: vanaf € 36.995
De EV’s met het grootste en kleinste rijbereik (eigen meting)
- Renault Zoe: 223 km gereden + 111 km volgens boordcomputer = 334 km
- Hyundai IONIQ electric: 226 km gereden + 99 km volgens boordcomputer = 325 km
- Hyundai Kona electric: 230 km gereden + 83 km volgens boordcomputer = 313 km
- Peugeot e-208 & Opel Corsa-e: 226 km gereden + 80 km volgens boordcomputer = 306 km
- MG ZS EV: 218 km gereden + 32 km volgens boordcomputer = 250 km
- Nissan Leaf: 219 km gereden + 24 km volgens boordcomputer = 243 km
- Mini Electric: 202,5 km gereden + 12 km volgens boordcomputer = 214,5 km
- Mazda MX-30: 162,5 km gereden + 26 km volgens boordcomputer = 188,5 km
- Honda e: 162,5 km gereden + 8 km volgens boordcomputer = 170,5 km
- Smart EQ Fortwo Cabrio: 109 km gereden + 14 km volgens boordcomputer = 123 km
De krachtigste en zwakste EV’s (fabrieksopgave)
- Mini Electric: 184 pk/270 Nm
- Nissan Leaf: 150 pk/320 Nm
- Honda e: 150 pk/315 Nm
- Mazda MX-30: 145 pk/271 Nm
MG ZS EV: 143 pk/335 Nm - Hyundai IONIQ electric: 136 pk/295 Nm
Hyundai Kona electric - Opel Corsa-e: 136 pk/260 Nm
Peugeot e-208 - Renault Zoe: 136 pk/245 Nm
- Smart EQ Fortwo Cabrio: 82 pk/160 Nm
De EV’s met de grootste en kleinste accucapaciteit (fabrieksopgave)
- Renault Zoe: 52 kWh
- Opel Corsa-e: 50 kWh
Peugeot e-208 - MG ZS EV: 44,5 kWh
- Nissan Leaf: 40 kWh
- Hyundai Kona electric: 39 kWh
- Hyundai IONIQ electric: 38,3 kWh
- Honda e: 35,5 kWh
Mazda MX-30 - Mini Electric: 32,6 kWh
- Smart EQ Fortwo Cabrio: 17,6 kWh
De lichtste en zwaarste EV’s (fabrieksopgave)
- Smart EQ Fortwo Cabrio EQ: 1.125 kilogram
- Mini Electric: 1.340 kilogram
- Nissan Leaf: 1.480 kilogram
- Hyundai IONIQ electric: 1.502 kilogram
MG ZS EV
Renault Zoe - Hyundai Kona electric: 1.510 kilogram
- Honda e: 1.513 kilogram
- Opel Corsa-e: 1.530 kilogram
Peugeot e-208 - Mazda MX-30: 1.620 kilogram
De EV’s die het snelst en langzaamst laden (fabrieksopgave)
- Opel Corsa-e: 100 kW
Peugeot e-208 - MG ZS EV: 80 kW
- Honda e: 50 kW
Hyundai IONIQ electric
Hyundai Kona electric
Mazda MX-30
Mini Electric
Nissan Leaf
Renault Zoe - Smart EQ Fortwo Cabrio: 22 kW
De spaarzaamste en dorstigste EV’s (eigen meting)
- Hyundai IONIQ electric: 12,1 kWh per 100 kilometer
- Hyundai Kona electric: 12,5 kWh per 100 kilometer
- Mini Electric: 13,5 kWh per 100 kilometer
- Renault Zoe: 13,7 kWh per 100 kilometer
- Nissan Leaf: 14,3 kWh per 100 kilometer
- Opel Corsa-e: 14,5 kWh per 100 kilometer
- Peugeot e-208: 14,6 kWh per 100 kilometer
- Smart EQ Fortwo Cabrio: 15,4 kWh per 100 kilometer
- Mazda MX-30: 16,1 kWh per 100 kilometer
- MG ZS EV: 16,2 kWh per 100 kilometer
- Honda e: 16,6 kWh per 100 kilometer
De EV’s met de meeste en minste garantie op het accupakket (fabrieksopgave)
- Hyundai IONIQ electric: 8 jaar/200.000 kilometer
Hyundai Kona electric - Honda e: 8 jaar/160.000 kilometer
Mazda MX-30
Mini Electric
Nissan Leaf
Opel Corsa-e
Peugeot e-208
Renault Zoe - MG ZS EV: 8 jaar/150.000 kilometer
- Smart EQ Fortwo Cabrio: 8 jaar/100.000 kilometer
De EV’s met de grootste en kleinste kofferbak (fabrieksopgave)
- Nissan Leaf: minimaal 400 liter bagageruimte
- Renault Zoe: minimaal 380 liter bagageruimte
- Mazda MX-30: minimaal 366 liter bagageruimte
- Hyundai IONIQ electric: minimaal 350 liter bagageruimte
MG ZS EV - Hyundai Kona electric: minimaal 332 liter bagageruimte
- Opel Corsa-e: minimaal 309 liter bagageruimte
- Peugeot e-208: minimaal 265 liter bagageruimte
- Smart EQ Fortwo Cabrio: minimaal 260 liter bagageruimte
- Mini Electric: minimaal 211 liter bagageruimte
- Honda e: minimaal 171 liter bagageruimte
Bekijk alle geteste elektrische auto's
Naast de hierboven geteste elektrische auto's hebben we de afgelopen jaren nog veel meer merken en modellen getest.